2026-02-20, 20:37
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darth
Matt Easton Scholagladatoria anser att det här är den bästa medeltida stridscen han sett på åratal men han ju bara hållit på med HEMA x antal år....
https://www.youtube.com/watch?v=DraHfYnVchw

Och när det gäller realism så är det här en värld där det finns drakar och magi...
Tack för den! Kollade på hela! Det var ord och inga visor från en man som är extremt kunnig inom området. Uppfriskande att lyssna på en person som begriper det faktum att de bär rustningar, och vad det har för påverkan på skador, strategi, hur man slåss m.m.

"...you have done one of the absolutely best armoured fighting scenes Ive seen in years" "historically accurate", "historically documented"...

Så i ena hörnet har vi en person som ägnat hela sitt liv åt HEMA, som är fullkomligt lyrisk kring hur pass grounded scenen är. Sedan i andra hörnet har vi Gosepuffen, som menar på att det är "100% Marvel" och länkar till en fjärtig fäktningsduell för att demonstrera hur en 'riktig duell' går till (lol). Jag tror jag vet vilken sida jag väljer.
Citera
2026-02-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tack för den! Kollade på hela! Det var ord och inga visor från en man som är extremt kunnig inom området. Uppfriskande att lyssna på en person som begriper det faktum att de bär rustningar, och vad det har för påverkan på skador, strategi, hur man slåss m.m.

"...you have done one of the absolutely best armoured fighting scenes Ive seen in years" "historically accurate", "historically documented"...

Så i ena hörnet har vi en person som ägnat hela sitt liv åt HEMA, som är fullkomligt lyrisk kring hur pass grounded scenen är. Sedan i andra hörnet har vi Gosepuffen, som menar på att det är "100% Marvel" och länkar till en fjärtig fäktningsduell för att demonstrera hur en 'riktig duell' går till (lol). Jag tror jag vet vilken sida jag väljer.

Säger han att den är realistisk också? Det är ju det som klagades på, inte hur autentisk utrustningen är.

Alltså jag gillade det, mycket underhållande, men scenen jag nämnde är ju Stålmannen mot ett tåg, tvärstopp för den tyngre kroppen. ?

Sånt förstör lite av upplevelsen, när man ser något fysikaliskt omöjligt, och det hade ju inte blivit sämre på något sätt om det gjordes mer korrekt, ingen hade tyckt det varit en sämre upplevelse, och det hade inte heller varit svårare att filma, så det kändes lite onödigt när allt annat varit så seriöst.

Jag skulle kunna länka misslyckad tjurfäktning här, när någon matador flyger åt helvete, men här tar det istället tvärstopp för tjuren, det blir lite svårköpt.
Senast redigerad av hodde 2026-02-20 kl. 21:17.
Citera
2026-02-20, 22:58
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Säger han att den är realistisk också? Det är ju det som klagades på, inte hur autentisk utrustningen är.

Alltså jag gillade det, mycket underhållande, men scenen jag nämnde är ju Stålmannen mot ett tåg, tvärstopp för den tyngre kroppen. ?
Din Stålmannen vs ett tåg-scen tar han faktiskt upp. Enligt honom så går det faktiskt att göra så: "You can use someone's momentum of their horse against them, to knock them of their horse", ca 6:00 in i videon. Han nämner också några referenser. Scenen är givetvis kryddad för dramatisk effekt, men poängen är att varken den scenen eller de andra är så osannolika som ni får det att låta som.
Citat:
Det är ju just det som gör honom så exalterad - att en strid för en gångs skull är grundad i verkligheten. Allt är givetvis inte 100% realistiskt, men i jämförelse med liknande strider från andra filmer och serier, så håller den en hög nivå.

Om du tror det jag vill komma fram till är att "utrustningen är autentisk" så har du inte riktigt hängt med i diskussionen. o_O
Citat:
Jag skulle kunna länka misslyckad tjurfäktning här, när någon matador flyger åt helvete, men här tar det istället tvärstopp för tjuren, det blir lite svårköpt.
För att den här liknelsen ens ska vara i närheten av att hålla, så ska det väl ändå vara hästen som Dunk tvärstoppar..? Du kan inte jämföra en tjur på 800kg med en riddare som sitter löst på en häst. Långt ifrån samma massa och rörelseenergi.
Citera
2026-02-21, 07:12
Medlem
Citat:
Din Stålmannen vs ett tåg-scen tar han faktiskt upp. Enligt honom så går det faktiskt att göra så: "You can use someone's momentum of their horse against them, to knock them of their horse", ca 6:00 in i videon. Han nämner också några referenser. Scenen är givetvis kryddad för dramatisk effekt, men poängen är att varken den scenen eller de andra är så osannolika som ni får det att låta som.

Det är ju just det som gör honom så exalterad - att en strid för en gångs skull är grundad i verkligheten. Allt är givetvis inte 100% realistiskt, men i jämförelse med liknande strider från andra filmer och serier, så håller den en hög nivå.

Om du tror det jag vill komma fram till är att "utrustningen är autentisk" så har du inte riktigt hängt med i diskussionen. o_O

För att den här liknelsen ens ska vara i närheten av att hålla, så ska det väl ändå vara hästen som Dunk tvärstoppar..? Du kan inte jämföra en tjur på 800kg med en riddare som sitter löst på en häst. Långt ifrån samma massa och rörelseenergi.

Tack!
Kollade nyss, och finner inte det han säger konstigt, det är ju själva scenen, och andra, jag tycker de inte borde överdrivet så mycket, riddaren får ju gärna knocka ner någon med sin lans, jag bara tyckte det var dumt att han inte själv märkte av någon kraft.

Och jag håller med om att nivån är riktigt hög! Speciellt jämfört mot det mesta annat man får se spelas in, det är ju otroligt sällan något slagsmål eller liknande är nära trovärdigt tyvärr..

Det med autentiskt, jag antog att han som recenserar mer höll på med utrustning än faktiska slag, inte att det var din poäng.

Jag släpper det här, jag gillade det som sagt mycket, tycker bara som goosepuffen att det var synd att det i det här avsnittet skulle överdrivas helt i onödan, dramatiken hade inte blivit sämre om fysikens lagar stämt lite bättre bara.
Citera
2026-02-21, 13:04
Avslutad
Citat:
Matt Easton Scholagladatoria anser att det här är den bästa medeltida stridscen han sett på åratal men han ju bara hållit på med HEMA x antal år....

Och när det gäller realism så är det här en värld där det finns drakar och magi...

Det säger ju typ inget? Vilken var den senaste, ens semi-realistiska, svärdduell från medeltiden vi såg i film? Gosepuffen kan inte komma på något alls de senaste typ fem åren...

Och Gosepuffen har redan tydliggjort ett par gånger att duellen i sig är bra, det är skadorna som är 100% Marvel och helt, heeeeelt orealistiska.

Citat:

Gosepuffen vet att du känner dig förnedrad sedan Gosepuffen tillintetgjorde dina tramsida Mumindal-iaktagelser tidigare i tråden, så givetvis greppar du efter halmstrån och hoppar direkt på vilket tåg som än tar din sida.

Vad någon jootoober med "Total INFLUENCER HEADLINES! Best evah?"-klipp på Youtube säger spelar liksom ingen roll om du får ett stridsklubbeslag i huvudet. Du dör fortfarande. Fast Gosepuffen förstår att du måste rättfärdiga ditt användande av cykelhjälm, så att du kan känna dig häftig när du knäpper fast plastpottan på huvudet!

Lördag! Snart dags att knyta ihop säcken! Hoppas det blir en bra säck, och inte en massa Hollyweird-trams som bara regelrätta kufar som lille Peter här uppskattar!
Citera
2026-02-21, 13:07
Avslutad
Citat:

Sånt förstör lite av upplevelsen, när man ser något fysikaliskt omöjligt, och det hade ju inte blivit sämre på något sätt om det gjordes mer korrekt, ingen hade tyckt det varit en sämre upplevelse, och det hade inte heller varit svårare att filma, så det kändes lite onödigt när allt annat varit så seriöst.

Gosepuffen uppmanar dig att ta en mildare ton, så att de som med näbbar och klor bara måste försvara varje inslag i serien inte bildar en arg folkskara och förföljer dig också! Gosepuffen är redan rädd för dessa trådmedlemmar som med ljus och lykta letar efter något, bara något, som kan rättfärdiga deras försvar av total avsaknad av realism i avseendet fysiska skador och vad den mänskliga kroppen klarar av att överleva.

Men oroa dig inte, Gosepuffen står på din sida om dessa uppstudsiga flanar vågar ställa upp i en trial of seven mot oss med melonen på skaft!
Citera
2026-02-21, 16:10
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:

Sök på youtube ”the dulege”

50 svärd svingar vardera inom någon minut där man nästintill kramar varandra, det är vad gosepuffen anser realistiskt, enough said.
Citera
2026-02-23, 12:38
Medlem
Vandammess avatar
Jaha då var den 3 av 5-serien över.
Liten stillsam avslutning men långt ifrån Game of Thrones i kvalitet, foto, klippning och det mesta. Men likt förbannat mil bättre än House of Dragon som är ett skämt i sammanhanget.
Citera
2026-02-23, 12:54
Medlem
pulverhonungs avatar
Fint avslut, otroligt bra serie överlag, kan inte komma på en bättre som kommit ut under de senaste åren.

Ser mycket framemot säsong 2 men härnäst blir det house of the dragon, tyvärr bleknar den i jämförelse med denna serie men den kanske kan räddas nu när striden drar igång på riktigt.
Senast redigerad av pulverhonung 2026-02-23 kl. 12:57.
Citera
2026-02-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Fint avslut, otroligt bra serie överlag, kan inte komma på en bättre som kommit ut under de senaste åren.

Ser mycket framemot säsong 2 men härnäst blir det house of the dragon, tyvärr bleknar den i jämförelse med denna serie men den kanske kan räddas nu när striden drar igång på riktigt.

Det blir kvällens höjdpunkt!

Och jag håller med, verkligen älskat den här, har sett första avsnitten 3 gånger.

(Sry gosepuffen91 att jag råkade kalla dig goosepuffen, var ganska nyvaken så det var inte med flit
Citera
2026-02-23, 17:27
Medlem
Cineastens avatar
Sista avsnittet var ju bara en lång gäspning. Det behöver absolut inte vara ADHD-tempo (väldigt trött på det) men sista avsnittet var som att titta på torkande målarfärg.
Citera
2026-02-23, 17:30
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Sista avsnittet var ju bara en lång gäspning. Det behöver absolut inte vara ADHD-tempo (väldigt trött på det) men sista avsnittet var som att titta på torkande målarfärg.

Hände inte mycket där, hade hoppats att de skulle sluta med en smäll. Sen är ju påhittet med halvtimmes långa avsnitt helkasst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in