2026-02-23, 17:22
Avslutad
Medvikt pratade om stämning och datum för MUF ev HUF, men kollade Norrköpings tingsrätt, där fanns inget sådant. Har de stämt Anjo i någon annan tingsrätt, eller snackar de strunt?
Citera
2026-02-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Aftonbladet
Medvikt pratade om stämning och datum för MUF ev HUF, men kollade Norrköpings tingsrätt, där fanns inget sådant. Har de stämt Anjo i någon annan tingsrätt, eller snackar de strunt?

Det här torde vara rätt forum:

https://www.domstol.se/patent--och-marknadsdomstolen/
Citera
2026-02-23, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det här torde vara rätt forum:

https://www.domstol.se/patent--och-marknadsdomstolen/

Jaså, för att de har stämt Anjo Productions AB eller?
Citera
2026-02-23, 18:41
Medlem
Citat:
Jaså, för att de har stämt Anjo Productions AB eller?

Nej. Därför att Patent- och marknadsdomstolen är en specialdomstol för bl.a immaterialrättsliga mål, som handlägger så gott som samtliga av dessa mål i hela landet. Upphovsrättsintrång handlar om immaterialrätt, och således borde de ha stämt honom vid Patent- och marknadsdomstolen.
Citera
2026-02-23, 18:46
Avslutad
Citat:
Nej. Därför att Patent- och marknadsdomstolen är en specialdomstol för bl.a immaterialrättsliga mål, som handlägger så gott som samtliga av dessa mål i hela landet. Upphovsrättsintrång handlar om immaterialrätt, och således borde de ha stämt honom vid Patent- och marknadsdomstolen.
Aha, lyssnade slarvigt, trodde det gällde förtal
Citera
2026-02-23, 19:02
Medlem
Citat:
Aha, lyssnade slarvigt, trodde det gällde förtal

Som jag förstått det så har de stämt Anjo för upphovsrättsintrång efter att han använt sig av deras videor. Det är något som måste göras om man vill utdela en strike till en kanal om den man rapporterat bestridit striken. Vinner man det målet kan man skicka utfallet till YouTube, som då kommer utdela en strike. Anjo ska ha börjat med detta mot skilleras och Medvikts kanal. De bestred strikearna och Anjo gjorde ingen rättssak av det. De svarade sedan tillbaka med samma mynt, rapporterade videor där tjockisen använt deras material, och sedan stämde de honom när han bestred strikearna.

Vill det sig illa så kan tjockisen förlora sin kanal. Enligt svensk upphovsrätt får man t.ex inte bara spela upp någons video i sin helhet eller till stora delar och reagera på vad som sägs. Något som man t.ex får enligt amerikansk upphovsrätt, om man bara tillför tillräckligt mycket eget material. Gör man en hel reaktionsvideo på någon annans video utan tillåtelse att få använda materialet begår man således ett upphovsrättsintrång, även om man så skulle tillföra mycket längre material med egna åsikter och tankar än klippet man reagerar på.

Utöver detta ska det gjorts ett par polisanmälningar för förtal/olaga integritetsintrång. Men detta har det inte väckts åtal för.
Citera
2026-02-23, 19:21
Avslutad
Citat:
Som jag förstått det så har de stämt Anjo för upphovsrättsintrång efter att han använt sig av deras videor. Det är något som måste göras om man vill utdela en strike till en kanal om den man rapporterat bestridit striken. Vinner man det målet kan man skicka utfallet till YouTube, som då kommer utdela en strike. Anjo ska ha börjat med detta mot skilleras och Medvikts kanal. De bestred strikearna och Anjo gjorde ingen rättssak av det. De svarade sedan tillbaka med samma mynt, rapporterade videor där tjockisen använt deras material, och sedan stämde de honom när han bestred strikearna.

Vill det sig illa så kan tjockisen förlora sin kanal. Enligt svensk upphovsrätt får man t.ex inte bara spela upp någons video i sin helhet eller till stora delar och reagera på vad som sägs. Något som man t.ex får enligt amerikansk upphovsrätt, om man bara tillför tillräckligt mycket eget material. Gör man en hel reaktionsvideo på någon annans video utan tillåtelse att få använda materialet begår man således ett upphovsrättsintrång, även om man så skulle tillföra mycket längre material med egna åsikter och tankar än klippet man reagerar på.

Utöver detta ska det gjorts ett par polisanmälningar för förtal/olaga integritetsintrång. Men detta har det inte väckts åtal för.

Aha, stort tack för ditt detaljerade klargörande!

Heja Medvikt, hoppas det går vägen!!
Citera
2026-02-23, 20:51
Medlem
Psysations avatar
Citat:
Gör man en hel reaktionsvideo på någon annans video utan tillåtelse att få använda materialet begår man således ett upphovsrättsintrång, även

Den inavlade fetknölen har ju i början av året reagerat på två st nyhetsartiklar i sin helhet.
https://www.vt.se/story-kultur/linkoping/artikel/chrippa-i-lang-intervju-det-ar-morkt-det-ar-tungt/jp2m0y6r
https://www.sydsvenskan.se/malmo/chrippadramat-slog-malmofamiljens-liv-i-spillror/

Om jag förstår YouTube rätt så gäller amerikanska fair use och inte citaträtten. Han säger dessutom att "många vill att jag ska reagera på dem här, Men vill inte betala.
Han påpekar även hur urusla dem är som inte intervjuat bl.a hans Mamma för att fråga hur hon mår.

Sydsvenskan ligger under betalvägg, Och jag har för mig att Corren/VT reportaget har gjort det med.
Vore på sin plats med varsina stämningar från de båda, Så han ryker. Men känns inte som att de bryr sig.
Citera
2026-02-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psysation
Den inavlade fetknölen har ju i början av året reagerat på två st nyhetsartiklar i sin helhet.
https://www.vt.se/story-kultur/linkoping/artikel/chrippa-i-lang-intervju-det-ar-morkt-det-ar-tungt/jp2m0y6r
https://www.sydsvenskan.se/malmo/chrippadramat-slog-malmofamiljens-liv-i-spillror/

Om jag förstår YouTube rätt så gäller amerikanska fair use och inte citaträtten. Han säger dessutom att "många vill att jag ska reagera på dem här, Men vill inte betala.
Han påpekar även hur urusla dem är som inte intervjuat bl.a hans Mamma för att fråga hur hon mår.

Sydsvenskan ligger under betalvägg, Och jag har för mig att Corren/VT reportaget har gjort det med.
Vore på sin plats med varsina stämningar från de båda, Så han ryker. Men känns inte som att de bryr sig.

YouTube kan inte diktera vilket lands lag som gäller på ett upphovsrättsligt skyddat verk. De kan knappast verka på den svenska marknaden och totalt bortse ifrån svensk lagstiftning. Så Anjos användande kommer givetvis bedömas enligt den svenska upphovsrättslagen, och hans reaktionsvideor är inte inom ramen för vad man får göra enligt citaträtten.
Citera
2026-02-23, 21:32
Medlem
dr-zekes avatar
Inte så speciellt imponerande innehåll eller kommunikationsförmåga i den där omtalade Chatten som Anjo maler igenom. Rent intellektuellt alltså, ingen av personerna som skriver i chatten verkar förstå vad de andra menar, bara massor av missförstånd hela tiden och de skriver helt osammanhängande. Anjo själv när han går igenom chatten - och han har ändå varit delaktig i den - verkar knappt förstå hälften av det som skrivs där.

Ser nästan ut som den här flashbacktråden ser ut till och från, med konton som skriver saker som inte går att tyda eller förstå.

Men visst, jag köper att man - trots att man är vuxna människor - inte sitter och skriver som en författare till sina vänner i en chatt, men den där chatten verkar vara helt onödig för ingen har bemödat sig att skriva en fullt begriplig mening. Hade nog varit bättre om de istället ringde till varandra så att de förstod varandra.

Kul för Anjo dock att producera snart 20h content på ren skit - som 50.000 - 100.000 tittar på. Enkla pengar, men gud så plågad han ser ut av att behöva jobba varje dag. Han trivs nog bättre med att lägga ett par timmar i veckan, som mest, på sin Youtube-kanal.
Citera
2026-02-23, 22:44
Medlem
Varför gör Anjo aldrig hat- och kampanjvideos mot Youtubers som t.ex. Bianca Ingrosso, Felix ”PewDiePie” Kjellberg, Therése Lindgren, Isabella Löwengrip, Kenza Zouiten Subosic m.fl.?

Varför gör han nästan enbart hat- och kampanjvideos mot folk som har med Jockiboi att göra?
Citera
2026-02-23, 22:52
Medlem
https://youtu.be/xIzvDeObcYo?si=XcGy2y7al0F-GbcC&t=327

Har inte pallat lyssna nått på tjockisens efterblivna uppläsning av chatten. Men ikväll pressade jag mig igenom 10 min iaf och på den korta tiden framgår det att Jocke lägger ut en bild på Linnea och kommenterar sedan "Hon ser för ung ut"

Sköna peddovibbar där Jockiboj!

5:25 om timestamp inte funkar
Senast redigerad av Ralfhead 2026-02-23 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in