2026-02-22, 23:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nja, Norge tog också guld i freestyle, skridskor och andra medaljer också i skridskor och alpint.
Jepp, det var därför jag skrev "i princip". Lär dig vad det betyder.
Citera
2026-02-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Ser inte att Sveriges placering skulle vara någon besvikelse på totalen, visst det finns det vissa som inte levererar. Visst ser vi oss som ett vinterland men då glömmer man bort att stora delar av landet knappt har någon snö under längre perioder.

Ja man tränar inte för att bli bra på skidor om man bor i Skåne, Halland, Blekinge, Östergötland, Västmanland, Stockholm, Västergötland. Då åker man norrut om ekonomin tillåter någon gång om året men de som faktiskt vill bli bra på alpint eller längdskidor bosätter sig där det är lämpat och blir man sedan en elitåkare får man möjlighet att träna vart man vill i världen. Längdåkarna tränar på rullskidor under sommaren.

Bara det faktum att Jamaica har haft boblag med till vinter OS säger att man kan om man vill trots sämsta förutsättningar
Citera
2026-02-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, det handlar om att OS har väldigt många grenar i längdskidor och skidskytte som Norge är bra på. Samt backhoppning. Norge suger i princip på allt annat på OS.

Ja 1 guld, 2 silver och 1 brons i Speed-skating av 2 olika personer. Dom 6 grenar som dom tog flest medaljer var alla inom skidåkning på något sätt. I Nordisk kombination tog dom 3 guld genom att sopa rent på herrsidan och så två medaljer i alpint resten skidskytte, backhoppning och längd och slopestyle och big-air på skidor.
Senast redigerad av Lyckligakompisen 2026-02-22 kl. 23:36.
Citera
2026-02-23, 00:18
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Skrev före OS i en tråd lite skämtsamt att det kommer bli ett "skit-OS" men nä, helt ok

Skidtjejernas insats magisk. Problemet är att herrarnas blev dess motsats. Visst, hade ingen jätteförhoppning på herrarna men jao... herregud vilka dåliga dagar de kom att ha på jobbet.

Hört uppgifter om sämsta insatsen på herrsidan i spelens historia. Ingen aning om det stämmer men utifrån hur det sett ut så känns uppgifterna rimliga.

Utöver en uppryckning av herrarna i skidspåren så vore det najs om Sverige också började fostra stornamn i de alpina grenarna igen under de kommande tio åren.
Var har du hört de uppgifterna? I dina alkoholdimmor?
Vi tog två brons 1976. Totalt.
Citera
2026-02-23, 01:47
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Skrev före OS i en tråd lite skämtsamt att det kommer bli ett "skit-OS" men nä, helt ok

Skidtjejernas insats magisk. Problemet är att herrarnas blev dess motsats. Visst, hade ingen jätteförhoppning på herrarna men jao... herregud vilka dåliga dagar de kom att ha på jobbet.

Hört uppgifter om sämsta insatsen på herrsidan i spelens historia. Ingen aning om det stämmer men utifrån hur det sett ut så känns uppgifterna rimliga.

Utöver en uppryckning av herrarna i skidspåren så vore det najs om Sverige också började fostra stornamn i de alpina grenarna igen under de kommande tio åren.
Bryr mig om resultat och medaljer, men skillnaden mellan skudherrarnas självförtroende inför OS och hur de sedan presterade var skamligt stor. Hade de kämpat som djur , inte skyllt på vallan och hamnat på tjugonde plats hade det varit ok för mig
Citera
2026-02-23, 03:23
Medlem
De är väl bara köra igång ett nationellt program för nordisk kombination, alla bögiga snowboard grenar lite ryska instruktörer på isdans och övriga bedömninglekar.
Citera
2026-02-23, 05:38
Medlem
Sverige var bättre än Norge innan OS i Lillehammer. Norge fick OS med motiveringen att de inte hade anläggningar för vintersport där och att de anläggningar som byggdes skulle öka intresset för vintersport, det gav utdelning.

Sverige sökte också OS samma år men här ansågs redan intresse och anläggningar finnas för vintersport. Sverige behöver alltså ett OS på hemmaplan för att få en liknande utveckling som Norge.
Citera
2026-02-23, 06:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Sverige var bättre än Norge innan OS i Lillehammer. Norge fick OS med motiveringen att de inte hade anläggningar för vintersport där och att de anläggningar som byggdes skulle öka intresset för vintersport, det gav utdelning.

Jaha, det har jag aldrig hört tidigare.
Däremot har jag hört att man väljer land och ort/er utifrån hur mycket publik man tror kommer att åka dit. Och om det stämmer, då lär vi aldrig få arrangera vinter OS.
Citera
2026-02-23, 07:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Bryr mig om resultat och medaljer, men skillnaden mellan skudherrarnas självförtroende inför OS och hur de sedan presterade var skamligt stor. Hade de kämpat som djur , inte skyllt på vallan och hamnat på tjugonde plats hade det varit ok för mig

Det hjälper föga eftersom intresse hos barn och ungdomar saknas.
Jag har varit yrkesverksam i skolans värld i bortåt 40 år. Ingen av alla mina elever genom åren satsade seriöst på någon idrott.

Nej, vi har inte den bredden i återväxten som Norge har. Inom kvinnlig längdskidåkning finns det i alla fall en viss återväxt, men hur många unga tjejer och killar har inspirerats till att kasta diskus tack vare Daniel Ståhl?

I hockey finns för all del återväxt, men det tror jag främst beror på att många unga killar och tjejer tänker på de pengar som en framgångsrik karriär genererar.
Citera
2026-02-23, 07:14
Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel men det här var väl Sveriges bästa vinter-OS någonsin?
Citera
2026-02-23, 07:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
En titt på medaljligan visar att vi hamnade på plats 7.
Vi borde vara nr 3 eller 4.
Men jag skulle inte vilja säga att plats 7 är ett misslyckande, våra idrottare gjorde säkert så bra de kunde.

Men varför är vi inte bättre?
Jo, jag har en teori och den involverar Norge som jämförelse. Där är friluftsliv, motion, träning och idrottande en nationell angelägenhet, ”alla” håller på något sätt på med sådant. På
söndagarna går man som allra minst ”på tur”.
Medan vi har söndagen som den stora shoppingdagen, har man den i Norge till friluftsliv och idrottande. Alla affärer och köpcentra i Norge är stängda på söndagar.

Här hos oss är idrottande inte en nationell angelägenhet, utan en privat sådan. Idrottar gör det fåtal som är speciellt intresserade. Vi går inte ”man/kvinna ur huse” på söndagarna
och tar en joggingtur, en tur på cykeln eller ett varv i skidspåret; nej vi åker till närmaste
köpcentra och går runt där i flera timmar, tar en tur till IKEA och runt lunchtid avnjuter vi en helglunch på thai-restaurangen.

Svårt att klanka ner på våra idrottare när de gjorde det bästa vinter-OS:et någonsin (18 medaljer som sist fast med ETT mer silver).

Personligen är jag dock sjukt besviken på hockeyn. Både på herrarna och damerna.
Citera
2026-02-23, 08:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Svårt att klanka ner på våra idrottare när de gjorde det bästa vinter-OS:et någonsin (18 medaljer som sist fast med ETT mer silver).

Jag håller med dig. Och som jag skriver: de gjorde nog sitt bästa.

Jag funderar mer allmänt på varför vi inte är den vinteridrottsnation som vi skulle kunna vara; och jag jämför med Norge och min ”analys” handlar om att i Norge är friluftsliv, motion, träning och att gå på tur, ”var man/kvinnas” självklarhet. Så är det inte hos oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in