2026-02-22, 23:10
Medlem
Ledsensomfans avatar
Vi ser exempel som Dumpen.se där vuxna män konfronteras efter att ha tagit kontakt med vad de tror är minderåriga. Oavsett vad man tycker om deras metoder så visar det en sak: det finns människor som är beredda att begå grova brott, om tillfället ges.

Samma sak med en olåst cykel som ställs ut i en förort. Vissa menar att “brottet hade inte skett om cykeln inte stod där”. Men är det verkligen ett rimligt argument? Cyklar står olåsta varje dag. Är det inte bättre att synliggöra dem som faktiskt är beredda att stjäla, istället för att låta dem fortsätta i skuggorna?

Jag är för att polisen i större utsträckning ska få använda brottsprovokation. Inte för att skapa brott, utan för att avslöja de som redan är villiga att begå dem. Det handlar om att testa gränserna hos personer som själva väljer att kliva över dem.

Är det verkligen fel att ge någon chansen att göra rätt, och samtidigt kunna lagföra den som väljer att göra fel?

Vad tänker ni?
Citera
2026-02-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Vi ser exempel som Dumpen.se där vuxna män konfronteras efter att ha tagit kontakt med vad de tror är minderåriga. Oavsett vad man tycker om deras metoder så visar det en sak: det finns människor som är beredda att begå grova brott, om tillfället ges.

Samma sak med en olåst cykel som ställs ut i en förort. Vissa menar att “brottet hade inte skett om cykeln inte stod där”. Men är det verkligen ett rimligt argument? Cyklar står olåsta varje dag. Är det inte bättre att synliggöra dem som faktiskt är beredda att stjäla, istället för att låta dem fortsätta i skuggorna?

Jag är för att polisen i större utsträckning ska få använda brottsprovokation. Inte för att skapa brott, utan för att avslöja de som redan är villiga att begå dem. Det handlar om att testa gränserna hos personer som själva väljer att kliva över dem.

Är det verkligen fel att ge någon chansen att göra rätt, och samtidigt kunna lagföra den som väljer att göra fel?

Vad tänker ni?

Nej!

Detta bygger lite på min princip att brott måste vara något som skadar någon och om det inte rimligen är något som skadar någon så bör det inte vara brotsligt. Detta innebär att brottsprovokation är att polisen skall gå ut och uppmuntra folk att begå brott och orsaka skada.

Kan vara värt att notera att de "brott" som brukar vara föremål för brottsprovokation uppfyller inte detta kriterium och då är det tveksamt ifall de för det första skall vara att betrakta som brott och för det andra om de verkligen är så angelägna att lagföras att man tar till sådana här metoder.

Dit räknas väl lite dumpens offer som ju faktiskt inte blir påkommna att göra något brottsligt och därmed är dumpens provokation inte att betrakta som brottsprovokation.
Citera
2026-02-22, 23:48
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej!

Detta bygger lite på min princip att brott måste vara något som skadar någon och om det inte rimligen är något som skadar någon så bör det inte vara brotsligt. Detta innebär att brottsprovokation är att polisen skall gå ut och uppmuntra folk att begå brott och orsaka skada.

Kan vara värt att notera att de "brott" som brukar vara föremål för brottsprovokation uppfyller inte detta kriterium och då är det tveksamt ifall de för det första skall vara att betrakta som brott och för det andra om de verkligen är så angelägna att lagföras att man tar till sådana här metoder.

Dit räknas väl lite dumpens offer som ju faktiskt inte blir påkommna att göra något brottsligt och därmed är dumpens provokation inte att betrakta som brottsprovokation.
Man lockar fram de som är benägna att begå dessa brott. Det är väl bra att lagföra dem så att de vid nästa tillfälle är lättare att ge hårdare straff?
Citera
2026-02-23, 00:00
Medlem
Onanikrems avatar
Det är inga duvungar, vaken de som groomar barn eller stjäl cyklar. Låt polisen få de verktyg de behöver för att sätta dit brottslingar. Gärna innan ett riktigt brott är begånget. 99,9% av fallen är det inte förstagångsförbrytare det handlar om. Båda de brotten har ju så löjligt låga straff i Sverige att man häpnar.

Visst är det trist att sånt som Dumpen finns men det är ett symtom på att det är fel i samhället, samhället klarar inte att skydda sina medborgare mot brottslighet och då växer privata alternativ fram.
Grooming på nätet är ett stort problem, liksom cykelstölder i vissa städer.

Dumpen är en form av medborgargarde som vuxit fram tack vare samhällets bristande intresse för dessa brott.

Nej jag jämför inte grooming med cykelstöld, men båda brotten skiter polisen och myndigheter i tills det händer något allvarligt. Först då reagerar de fast tecknen funnits tidigare.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-23 kl. 00:04.
Citera
2026-02-23, 00:14
Medlem
Citat:
Man lockar fram de som är benägna att begå dessa brott. Det är väl bra att lagföra dem så att de vid nästa tillfälle är lättare att ge hårdare straff?

Vilka "dessa brott" har du i åtanke? Är du själv benägen att agera brottsoffer för brott som polisen skulle uppmuntra folk att begå?

Stora problemet jag ser är att man ju borde sträva efter att motverka att brott begås och inte hålla på att uppmuntra folk att begå brott.
Citera
2026-02-23, 00:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vilka "dessa brott" har du i åtanke? Är du själv benägen att agera brottsoffer för brott som polisen skulle uppmuntra folk att begå?

Stora problemet jag ser är att man ju borde sträva efter att motverka att brott begås och inte hålla på att uppmuntra folk att begå brott.
Nog pedofiler han menar. Har väl hänt en del gånger att pedofiler luras ut och blir halvt ihjälslagna (oftast då av vänner, anhöriga till offret) Var ju en taxichaufför som hittades hängd i ett träd för ett par år sedan. Mördarna var tonåringar varav en anklagat honom för våldtäkt. Vet inte om han var skyldig, men skulle tro de inte hittat honom på måfå och hängt honom bara för de inte gillade taxichaufförer..
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-23 kl. 00:46.
Citera
2026-02-23, 01:30
Avstängd
Citat:

Vad tänker ni?

Nej det ska vi inte ha! Vill du ha en polisstat?
Citera
2026-02-23, 01:45
Medlem
Citat:

Eller så kanske dessa aldrig hade begått något brott och så har polisen då skapat en brottsling med alla de samhällskostnader och personliga kostnader det innebär.
I USA t.ex. har det avslöjats att FBI mer eller mindre skapade terrorceller och kriminella av anti-krig och kommunist och rättighetsgrupper under 60 och 70-talet.
De har inte slutat heller utan det dyker fortfarande upp nya rättsskandaler lite då och då.

Jag tycker den svenska lagstiftningen är väl balanserad där det tillåts bevisprovokation men inte brottsprovokation.
Citera
2026-02-23, 02:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Eller så kanske dessa aldrig hade begått något brott och så har polisen då skapat en brottsling med alla de samhällskostnader och personliga kostnader det innebär.
I USA t.ex. har det avslöjats att FBI mer eller mindre skapade terrorceller och kriminella av anti-krig och kommunist och rättighetsgrupper under 60 och 70-talet.
De har inte slutat heller utan det dyker fortfarande upp nya rättsskandaler lite då och då.

Jag tycker den svenska lagstiftningen är väl balanserad där det tillåts bevisprovokation men inte brottsprovokation.
Predatorer söker offer, det är inte offren som söker upp dem. Är då ett "offer" en infiltratör som sätter dit predatorn. Hur kan du tycka det är fel? Kallas "honey trap" att fånga en predator genom att låtsas vara brottsoffer. Varför skulle det vara fel? På vilket sätt menar du att han aldrig skulle gjort det han gjort när han tex. letar barn på nätet? Är ju inte direkt Expressens kultursida predatorn letar offer.

I mitt tycke ett utmärkt sätt att fånga brottslingar.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-23 kl. 03:05.
Citera
2026-02-23, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Predatorer söker offer, det är inte offren som söker upp dem. Är då ett "offer" en infiltratör som sätter dit predatorn. Hur kan du tycka det är fel? Kallas "honey trap" att fånga en predator genom att låtsas vara brottsoffer. Varför skulle det vara fel? På vilket sätt menar du att han aldrig skulle gjort det han gjort när han tex. letar barn på nätet? Är ju inte direkt Expressens kultursida predatorn letar offer.

I mitt tycke ett utmärkt sätt att fånga brottslingar.

Hur jag kan tycka det är fel? För att det oftast inte går till som du påstår. De söker aktivt upp personer, de är inte inte passiva.
Därmed skapar de själva brottssituationen.

Att skapa onlineprofiler som föreställer barn och ge sig efter dem som söker upp dem är en sak.
Då skapar man inte brott, det stöttar jag fullt ut. Det bör redan vara lagligt då det handlar om bevisprovokation.
Men att leta upp, kontakta och ragga upp någon är något helt annat.

Jämför med klassiska polis stings i USA mot prostitution.
Klä upp någon som prostituerad och låta torsken söka kontakt och initiera. Helt ok.
Tråla efter fulla ensamma män i barer och ragga upp dem. Brottsprovokation. Här skapar man ett brott som annars inte hade skett.

USA har en mörk historia av att polisen skapat brott som annars inte hade skett, där det ibland till och med lett till att människor dött.
Vi vill inte att samma saker skall ske i Sverige.
Citera
2026-02-23, 03:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hur jag kan tycka det är fel? För att det oftast inte går till som du påstår. De söker aktivt upp personer, de är inte inte passiva.
Därmed skapar de själva brottssituationen.

Att skapa onlineprofiler som föreställer barn och ge sig efter dem som söker upp dem är en sak.
Då skapar man inte brott, det stöttar jag fullt ut. Det bör redan vara lagligt då det handlar om bevisprovokation.
Men att leta upp, kontakta och ragga upp någon är något helt annat.

Jämför med klassiska polis stings i USA mot prostitution.
Klä upp någon som prostituerad och låta torsken söka kontakt och initiera. Helt ok.
Tråla efter fulla ensamma män i barer och ragga upp dem. Brottsprovokation. Här skapar man ett brott som annars inte hade skett. tidigare jobb jag hade brukade tjejerna sitta på måndagsfikat och jämföra kukbilder och skratta...

USA har en mörk historia av att polisen skapat brott som annars inte hade skett, där det ibland till och med lett till att människor dött.
Vi vill inte att samma saker skall ske i Sverige.
I stort håller jag med, men de här som blir "uppraggade" är ju gamla gubbar som hänger på plattformar med 10-15 åringar. Spelplattformer bla. Det handlar inte om Tinder Bado eller Flashback.

Tror heller inte, men vet faktiskt inte att "Dumpen" aktivt raggar upp fulgubbarna. De får nog förslagen presenterade för sig och kan välja vika äckel de vill gå vidare med. Även på vuxen sigheterna får tjejerna sin beskärda del av kukbilder har jag hört men det kan de väl leva med antar jag.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-23 kl. 03:56.
Citera
2026-02-23, 03:56
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Det kan ju även missbrukas när oträndade polistjejer ska jaga torskar. Det gäller att vara på sin vakt när en tjej som kan vara mellan 18 - 25 bast kommer fram på ett café, och säger:

-Hej, är det ledigt här?
-Visst, och rättar till stolen för att lämna plats.
- Om du visste hur ensam en tjej kan känna sig ibland?
- Ehh, ja det måste vara jobbigt?
- Kan inte du följa mig dit där det är lite lugnare och snacka om saken lite?
- Klart jag kan. Har du något förslag på ställe?

FRYS!! Det här är Polisen!! Du är misstänkt för försök till sexköp!!

Inte rätt någonstans, säger vän av ordning då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in