2026-02-22, 23:12
Medlem
Min mamma har varken dator eller smartphone. Hur gör man i den situationen för att hitta telefonnummer?

Jag letar givetvis upp nummer om hon ber om hjälp, men hon vill ju inte be om hjälp.
Citera
2026-02-22, 23:15
Medlem
Ichwills avatar
Ring 118 400, det är gratis och man får hjälp att hitta telefonnummer där.
Citera
2026-02-22, 23:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ring 118 400, det är gratis och man får hjälp att hitta telefonnummer där.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Din mamma kan ju själv ringa nummerupplysningen så får hon den hjälp hon vill ha utan dig! https://www.118118.se/nummerupplysning-funktionshindrade-inklusive-kundtjanst/

Men hon ville ju inte be om hjälp.
Senast redigerad av henriko 2026-02-23 kl. 00:03.
Citera
2026-02-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om hon inte vill ha hjälp får hon väl fixa det själv. Du har ändå försökt

Edlt. Trodde jag svara ts.
Citera
2026-02-22, 23:52
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Inte av sitt barn, enligt TS.
Men det sägs inget om någon annan hjälp.
Citera
2026-02-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Min mamma har varken dator eller smartphone. Hur gör man i den situationen för att hitta telefonnummer?

Jag letar givetvis upp nummer om hon ber om hjälp, men hon vill ju inte be om hjälp.

Din mamma kan ju själv ringa nummerupplysningen så får hon den hjälp hon vill ha utan dig! https://www.118118.se/nummerupplysning-funktionshindrade-inklusive-kundtjanst/
Citera
2026-02-22, 23:59
Avslutad
Citat:

Då får hon väl ta sig till folkbiblioteket och låna en dator och göra det själv.
Citera
2026-02-23, 00:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Inte av sitt barn, enligt TS.
Men det sägs inget om någon annan hjälp.

Nej, det står inget som antyder att det skulle vara så. Precis tvärtom. Solklart att hon inte vill be om hjälp alls, och det står inget som antyder att detta skulle vara begränsat till TS.

Det står bara "men hon vill ju inte be om hjälp", och inte exempelvis "men hon vill ju inte be om min hjälp", "men hon vill ju inte be mig om hjälp" eller "men hon vill ju inte be om hjälp från mig".
Citera
2026-02-23, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues

Dags att köpa en smartphone till din mamma.
Hon kommer klara sig jättebra på nån av de enklare varianterna.
Citera
2026-02-23, 06:40
Medlem
Jag är inte så säker på att alla söktjänster som uppges ha både gatuadress och telefonnummer/mobilnummer till alla i hela Sverige. 99% av svenska folket plockar väl bort sina mobilnummer från alla dessa förbannade söktjänster. Vad jag vill minnas får man tom säga till mobiloperatören att mobilnummret ska vara offentligt. De allra flesta, eller i vart fall väldigt många "nixar" väl sina mobilnummer (telefonnummer) dvs de använder sig av...

https://www.nixtelefon.org/
Citera
2026-02-25, 20:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Dags att köpa en smartphone till din mamma.
Hon kommer klara sig jättebra på nån av de enklare varianterna.

Finns väl inga enkla, i betydelsen lättanvända. Alla har ju samma operativsystem, typ.

Om du menar enkla, i betydelsen lågt pris, så har de då sämre ljusstyrka i skärmarna, dålig respons i animationer, trögfattad touch, mm, som på det hela taget gör dom ännu mera svåranvända är en dyr.
Citera
2026-02-25, 20:44
Medlem
Citat:
Finns väl inga enkla, i betydelsen lättanvända. Alla har ju samma operativsystem, typ.

Om du menar enkla, i betydelsen lågt pris, så har de då sämre ljusstyrka i skärmarna, dålig respons i animationer, trögfattad touch, mm, som på det hela taget gör dom ännu mera svåranvända är en dyr.

Köp en hyfsat billig av nåt känt märke, sen lägger man alla appar man behöver på 1a sidan och raderar/gömmer resten = klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in