2026-02-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Eldorado – Cola Sockerfri

Betyg: 4 av 5

Omdöme: En testare menar att det smakar för lite, och att helheten är lite blaskig. Men resterande del av panelen tycker att den här colan är väldigt god. Den sticker visserligen inte ut, men majoriteten uppskattar ändå balansen mellan sötma, colasmak och bra kolsyra. Dessutom anser många att den är fri från bismaker. En väldigt normal cola, som ”smakar klassiskt”, slår någon fast.

https://alltommat.expressen.se/artiklar/test/stort-test-av-cola-zero-har-ar-basta-sockerfria-lasken/

Lite underligt för på en annan sajt hamnar just den helt i botten. De har Premier Cola Zero i toppen och sätter ICA Cola över Cuba Cola och flera udda märken i toppen.

Detta skriver de om Eldorado Cola...

Betyg: 0,5/5

Citat:
Om första intrycket avgör så är Eldorados cola dömd till nederlag redan sekunder efter att läsken har serverats. Doften är riktigt skarp, det är nästan så man vill likna den vid lukten av aceton. För den som ändå vågar sig på att provsmaka så får det erkännas att kolsyran är allt annat än mesig. Det är väldigt mycket bubblor, på gränsen till för mycket.

Inte värd sitt låga pris

Faktumet är att det nästan känns som att mängden kolsyra används för maskera smaken. Eldorados cola smakar som flytande plast, så sliskig att den är svår att svälja. Visserligen förstår man på smakbilden att colan innehåller riktigt socker. Men det känns som den absolut billigaste varianten. Eldorados cola har visserligen ett riktigt lågt pris, men det är en läsk som är billig utan att vara det minsta prisvärd.

https://www.bäst-i-test.se/cola

Det var ju ingen nådig sågning men det var ju varianten med socker. Den du tar upp är den sockerfria...
Citera
2026-02-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du kan själv gå in på deras hemsida och läsa copyn. Men för typ 3 kronor burken, med pant, så orkar jag inte bry mig.

Stod något om Palestina på sidan men den görs tydligen i Turkiet.
Citera
2026-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Pepsi Sodastremkoncentrat https://www.clasohlson.com/se/SodaStream-Pepsi,-smakkoncentrat-440-ml/p/44-3917-1?srsltid=AfmBOooi8P-i79c4idKYxxqFeXQfWSVg_Vl7ZBUAfPxELUCIZ-uRC4gdwgY

Blir oftast bättre än någon Pepsi från butik då det blir mer kolsyrat och du kan välja själv hur mycket smak man skall ha.

På en sida med utförliga tester fick faktiskt just den högst betyg.
Citera
2026-02-22, 14:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Stod något om Palestina på sidan men den görs tydligen i Turkiet.
Ja, men det står ju massa trams om fred och enighet och så där. Hur som helst - i stort sett gratis och smakar cola. Gott så.
Citera
2026-02-22, 14:20
Medlem
Citat:
Alla sorter som inte erbjuder en helsockrad version går i alla fall bort. Det är inte det att jag har något emot att dricka light - jag har något emot att 'tvingas' till det.

Där håller jag med. Man bör helst kunna välja mellan vanlig med socker eller inte.
Citera
2026-02-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ja, men det står ju massa trams om fred och enighet och så där. Hur som helst - i stort sett gratis och smakar cola. Gott så.

Man bör ju inte behöva blandas in i internationell politik för att man köper en läsk kan man tycka...
Citera
2026-02-22, 14:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Där håller jag med. Man bör helst kunna välja mellan vanlig med socker eller inte.
Precis, jag som konsument ska få göra det valet, inte producenten. Alltså köper jag aldrig mer Pepsi.

Citat:
Man bör ju inte behöva blandas in i internationell politik för att man köper en läsk kan man tycka...
Nej, och det gör man ju egentligen inte, inte mer än vad man redan gör så att säga.
Citera
2026-02-22, 14:30
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Fentimans, men den är dyrare än de vanliga
Citera
2026-02-22, 15:48
Medlem
Hugo Pratts avatar
Eldorados sockerfria är sensationellt god och billig. Skulle kanske välja den framför original-cola av Coca Cola eller Pepsi även om den inte var billigare.

Premier Cola var tidigare min sockerfria budgetfavorit men nu när Willys har den ännu billigare och godare Eldorado på hyllan bredvid så blir det alltmer sällan jag väljer den.
Citera
2026-02-22, 16:02
Medlem
Kinaskis avatar
Jarritos (mexikansk) cola är fin. Men tyvärr åt det dyrare hållet.

Tycker annars de flesta billigare Colorna smakar typ likadant.
Gissar att många av dem är tillverkade i samma bryggerier men för olika butiker, så då med olika märken.
Citera
2026-02-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Den här är god.
https://hammarsbryggeri.se/drycker/svensk-cola/

Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Instämmer

Citat:
Har jag aldrig träffat på men den är kanske bra...

Hammars bryggeri är ett märke som man absolut inte ska stödja med en enda krona.

Totalt Oseriöst företag.

De använder giftiga cancerframkallande och adhd-framkallande azofärger i de flesta av sina sorter och förgiftar sina kunder.
Trots påpekande till dom flera år sen skiter dom totalt i det.

Det är inte för skojs skull azofärger var totalförbjudet i sverige förut innan eu tvingade sverige att sälja amerikansk och europeisk fulimporterade giftläsk och godis för att förbudet mot giftet var ett handelshinder.

Men nu verkar de äntligen börja förbjuda iallafall vissa av azofärgerna i usa efter så många år.
Citera
2026-02-22, 16:22
Medlem
Gillar både Premier Cola samt Ica's egna, dock dricker jag bara sockerfritt så kan inte tala om de sockrade varianterna.

Har inte köpt Coca Cola eller Pepsi på 15 år, finns absolut ingen anledning när alternativen kostar hälften så mycket och smakar minst lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in