Citat:
Jag har läst ditt svar till mig men svarar här istället då det hör ihop. Och det är ju det här sista du skrev som knyter ihop allting.
För det första är det inte enbart Paulus tolkning som du skrev. Jesus själv sa vid sista måltiden "Detta är det nya förbundet i mitt blod."
Ett nytt förbund innebär logiskt att det gamla inte längre är det gällande.
Apostlamötet som vi gick igenom förut bestod av flera apostlar, bla Petrus och Jakob. Förändringen av lagens roll är en gemensam undervisning i hela NT.
Det där med att Jesus ljuger...
Antingen gäller Mose lag för alltid
eller så måste himmel och jord ha försvunnit
Men Jesus gav redan tredje alternativet:
Lagen gäller tills den uppfylls.
Jag är också rätt säker på att du vet hur uttrycken himmel och jord ibland används i bibeln, så det kan vi lämna därhän.
Du tog upp en illustration om ett hus. Tänk dig också att när man bygger ett hus har man en byggnadsställning. Den är absolut nödvändig medan huset byggs. Den tas inte bort förrän huset är klart. När huset står färdigt har ställningen uppfyllt sitt syfte. Ingen säger då att ställningen var falsk eller värdelös. Samma med lagen. Lagen gäller tills den uppfylls
För det första är det inte enbart Paulus tolkning som du skrev. Jesus själv sa vid sista måltiden "Detta är det nya förbundet i mitt blod."
Ett nytt förbund innebär logiskt att det gamla inte längre är det gällande.
Apostlamötet som vi gick igenom förut bestod av flera apostlar, bla Petrus och Jakob. Förändringen av lagens roll är en gemensam undervisning i hela NT.
Det där med att Jesus ljuger...
Antingen gäller Mose lag för alltid
eller så måste himmel och jord ha försvunnit
Men Jesus gav redan tredje alternativet:
Lagen gäller tills den uppfylls.
Jag är också rätt säker på att du vet hur uttrycken himmel och jord ibland används i bibeln, så det kan vi lämna därhän.
Du tog upp en illustration om ett hus. Tänk dig också att när man bygger ett hus har man en byggnadsställning. Den är absolut nödvändig medan huset byggs. Den tas inte bort förrän huset är klart. När huset står färdigt har ställningen uppfyllt sitt syfte. Ingen säger då att ställningen var falsk eller värdelös. Samma med lagen. Lagen gäller tills den uppfylls
Nej, det är inte Lagen som uppfylls, vem har hittat på det?
Jesus utökar förbundet till att inkludera även icke-judar och de korrigeringar som Jesus gjorde i sitt fullbordande av Lagen.
Om du tittar igen på Bergspredikan så säger Jesus så här:
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.
Och med "uppfylla" här så menas inte att Lagen därmed skulle upphöra därefter. Tänk efter själv lite.
Med "uppfylla" avsågs, som jag skrev, "att fylla till brädden", alltså att göra helt full (komplett). Varför skulle Jesus förklara de sista bitarna i Lagen för att sedan upphäva den? Det är ju helt orimligt.
Just efter att Jesus har sagt citatet ovan i Bergspredikan så börjar han att göra just det han sagt att han skulle göra, han börjar att förklara vad som egentligen menas med vissa delar av Lagen, till exempel gällande hur "Öga för öga, tand för tand" egentligen ska hanteras i det dagliga livet, jämfört med hur det tolkades på den tiden.
På andra platser förklarar han hur att inte arbeta på sabbaten egentligen ska tolkas, dvs att det är tillåtet att sköta om sjuka under sabbaten, m.m.
Han fyllde ut Lagen, så varför skulle han sedan vilja att den upphörde när han var klar med att förklara hur den skulle följas?
Nej, det är Paulus fel.
Hur menar du att "Lagen" skulle uppfyllas? Jesus menar ju att han ska göra uppfylla den genom att göra den komplett, så nej, det är inte logiskt att hävda att Jesu död på korset skulle var det som uppfyllde Lagen. Jesus uppfyllde Lagen genom att förklara hur den skulle tillämpas, och då är det helt ologiskt att upphäva Lagen när han just förklarat hur den skulle tillämpas.
Logik är tydligen inte de kristnas starkaste sida.