2026-02-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Jag trodde faktiskt inte att någon i Sverige längre använde direktverkande el för att värma upp sin bostad. Där hade jag uppenbarligen HELT fel.

Ja, det måste finnas tiotusentals radhus och liknande byggda på 60/70-talet med direktverkande eluppvärmning. Idag har väl många kompletterat med en luftvärmepump i och för sig. Det är nog svårt att göra så mycket mer än så med dessa hus.
Citera
2026-02-21, 19:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Din granne är helt efterbliven.

Dels är elbilsaddningen ingen speciellt stor del av den totala elkonsumtion, nån procent totalt, och i ett hushåll på vintern kanske 10% av förbrukningen som mest.

Dels beror inte de höga elpriserna främst på efterfrågan i Sverige, utan på att elen är dyr att producera någon annanstans, och att vi exporterar överskottet.

Med hans resonemang ska inte bilägare klaga över höga bränslepriser, de bidrar ju till efterfrågan på bensin och driver upp priserna.

Man ska inte heller klaga på höga matpriser om man själv äter mat, man bidrar ju till efterfrågan.

Du får nog fundera ett varv till på om din granne är så smart egentligen....
Hade vi haft elbilar så had vi nog dragit ca 12.000kWh till om året så jo det påverkar
Citera
2026-02-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hade vi haft elbilar så had vi nog dragit ca 12.000kWh till om året så jo det påverkar

Jo, om man kör 6000 mil om året, men de flesta kör inte det, utan mer runt 1500, så nej, det är ingen stor belastning varken för hushåll eller i samhället i stort
Citera
2026-02-21, 21:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jo, om man kör 6000 mil om året, men de flesta kör inte det, utan mer runt 1500, så nej, det är ingen stor belastning varken för hushåll eller i samhället i stort

Nä det vet jag men vi kör det, inte förra året då jag var sjuk en del.
En jämförelse är om vi ser till vad som körs i Sverige.
Ser vi endast till bil så skulle det förbruka ca 13 TWh och det har en betydanda belastning då är inte buss mm. innräknat.
Att tro att det ökning inte skulle ha en påverkan på pris eller tillgång är befängt.
Så länge vi inte har tillräkligt med baskraft så kan vi glömma det.
Citera
2026-02-21, 21:18
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
MP styrt eldebatten, därav prserna.
Lögn.

Energipriset bestäms på marknaden under givna förutsättningar. energin är inte oändlig, därför finns marknaden för att allokera. Givetvis styrs marknaden av en massa regler, områdesindelning ett exempel att nämna eller industrins elskatt om 0,6kr/kWh.

Personer med hyfsad inkomst bör ta sig en funderare om att konvertera sitt uppvärmningssystem från direktverkande el/elpanna till effektivare system. Hus med direktverkande el bör värderas mindre med tanke på driftskostnader.
Sedan har vi ett berg av underhållsskulder, gamla fönster, dålig isolering, primitiva installationssystem och dålig styrning.
Citera
2026-02-21, 21:22
Medlem
Citat:
Nä det vet jag men vi kör det, inte förra året då jag var sjuk en del.
En jämförelse är om vi ser till vad som körs i Sverige.
Ser vi endast till bil så skulle det förbruka ca 13 TWh och det har en betydanda belastning då är inte buss mm. innräknat.
Att tro att det ökning inte skulle ha en påverkan på pris eller tillgång är befängt.
Så länge vi inte har tillräkligt med baskraft så kan vi glömma det.

Om alla bytte till elbilar skulle de öka elförbrukning med ca 7-10% enligt de siffror jag läst, men det kommer aldrig att ske, hälften kanske och då är 3-5% ökning.

Ingen gigantiska skillnader alltså. I dagsläget pratar vi en halv procent max i ökning, men troligare mer några promille bara då elbilar är ganska få fortfarande
Citera
2026-02-21, 21:42
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Om alla bytte till elbilar skulle de öka elförbrukning med ca 7-10% enligt de siffror jag läst, men det kommer aldrig att ske, hälften kanske och då är 3-5% ökning.

Ingen gigantiska skillnader alltså. I dagsläget pratar vi en halv procent max i ökning, men troligare mer några promille bara då elbilar är ganska få fortfarande
2024 var det ca 136 TWh så tio procen är nog rätt om MP får som dom vill fins det nog bara el inom tio-15 år
Då kommer vägnät och andra trafikrelaterade kostnader hamna på elboilarna, vilket gör att dom kommer att få en betydande högre kostnad än i dag.
Skatter måste in och i dag väger elbilarna betydligt mer än en vanlig.

Jag skulle vilja se en skördare i skogen gå på el elller en stor grävare
Citera
2026-02-22, 08:48
Medlem
Citat:
2024 var det ca 136 TWh så tio procen är nog rätt om MP får som dom vill fins det nog bara el inom tio-15 år
Då kommer vägnät och andra trafikrelaterade kostnader hamna på elboilarna, vilket gör att dom kommer att få en betydande högre kostnad än i dag.
Skatter måste in och i dag väger elbilarna betydligt mer än en vanlig.

Jag skulle vilja se en skördare i skogen gå på el elller en stor grävare

Så du menar att bilar som säljs idag inte kommer att kunna gå att köra om 10-15 år?

Snarare 50 år innan vi är där. Ev skatter på elbilar om skogsmaskiner går att köra på el har inget med hur mycket ström ett hushåll har behov av, Så den frågan kan vi lämna därhän.

I dagsläget är det inte elbilsladdning som driver upp elpriserna.
Citera
2026-02-22, 11:43
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Lögn.

Energipriset bestäms på marknaden under givna förutsättningar. energin är inte oändlig, därför finns marknaden för att allokera. Givetvis styrs marknaden av en massa regler, områdesindelning ett exempel att nämna eller industrins elskatt om 0,6kr/kWh.

Personer med hyfsad inkomst bör ta sig en funderare om att konvertera sitt uppvärmningssystem från direktverkande el/elpanna till effektivare system. Hus med direktverkande el bör värderas mindre med tanke på driftskostnader.
Sedan har vi ett berg av underhållsskulder, gamla fönster, dålig isolering, primitiva installationssystem och dålig styrning.
Vilka är dessa givna förutsättningar? Är det om det blåser, vilken temperatur det är eller hur din nätägare valt att införa effektavgifter som är dessa givna förutsättningarna? Eller kanske hur länderna runt omkring väljer strategi för sin elproduktion.
Citera
2026-02-22, 12:19
Medlem
Citat:
Helt ointressant vad det bli o kostar med ladda elbil så länge du inte justera kostnaden med vad du annars skulle tankat för då denna elförbrukning inte är plus utan en omfördelning av vad du lägger pengar på el vs bränsle
Citera
2026-02-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Ja, det måste finnas tiotusentals radhus och liknande byggda på 60/70-talet med direktverkande eluppvärmning. Idag har väl många kompletterat med en luftvärmepump i och för sig. Det är nog svårt att göra så mycket mer än så med dessa hus.
Tiotusentals !!??? Enligt SCB fanns det ca 4,8 miljoner bostadshus i Sverige 2023.

Om 15 % av dessa har direktverkande el helt eller delvis, då blir antalet:

4,800,000
0,15
=
720,000
4,800,000×0,15=720,000

✅ Alltså cirka 720 000 hus i Sverige har direkt el som helt eller delvis uppvärmningskälla.
Citera
2026-02-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psalm69x
När du säger man, menar du som ensamstående kille i en etta?

Eller menar du man som i en famlij med tex 2 vuxna 4 ungar, hyffsat isolerat hus, relativt ny bergvärme och FTX system?
Har även en vattenmantlad kamin som man slöeldar lite i så det spar ju lite ström när det är rövkallt.

Vi ligger ändp på 16500 kwh beräknat enl Ellevio för 2026. Bor i SE3.

Kan tillägga att vi inte har pool eller nått annat som drar ström onödig ström och jag är en sån jobbig farsa som jagar tjejerna för att de duschar för länge

Tycker du "man" ska sluta tvätta sig, ha 16 grader inne eller hur menar du?
onödig ström till pool. ? Onödig är det väl bara om man inte vill ha en pool eller inte vill ha den uppvärmd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in