2026-02-19, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
låt mig gissa du bor inte i eget hus?

Gör man av med 12 000 kWh per år så är man en ansvarslös nolla.
Citera
2026-02-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5

När du säger man, menar du som ensamstående kille i en etta?

Eller menar du man som i en famlij med tex 2 vuxna 4 ungar, hyffsat isolerat hus, relativt ny bergvärme och FTX system?
Har även en vattenmantlad kamin som man slöeldar lite i så det spar ju lite ström när det är rövkallt.

Vi ligger ändp på 16500 kwh beräknat enl Ellevio för 2026. Bor i SE3.

Kan tillägga att vi inte har pool eller nått annat som drar ström onödig ström och jag är en sån jobbig farsa som jagar tjejerna för att de duschar för länge

Tycker du "man" ska sluta tvätta sig, ha 16 grader inne eller hur menar du?
Citera
2026-02-19, 22:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Hur lyckas du med att göra av av med 12 000 kWh per år? Har du direktverkande el?
Villa med 90 + 90 kvadrat i två plan.
Välisolerad.
Vattenburen värme med berg värmepump.
20-21 grader inne.

Jag tror vi ligger inom bästa värden för låg förbrukning.
Sällan du hittar någon som inte fryser på vintern eller köper all mat ute och struntar i att tvätta sig.
Citera
2026-02-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk
Har du direktverkande el?
Jag trodde faktiskt inte att någon i Sverige längre använde direktverkande el för att värma upp sin bostad. Där hade jag uppenbarligen HELT fel.
Citera
2026-02-20, 01:35
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Men om man nu har det och elpriset sticker genom taket så får man ju agera! Stäng de rum du inte använder och snåla med allt annat. Duscha länge får du göra en annan månad. Om det inte är så att man äger en herrgård och ändå får 10 000 i räkning så är man antingen dum i huvudet eller så har man gott om pengar.
Sälj huset och köp en nybyggd ej fuskbyggd etta. Använd filtar. Salta kött i september för 6 månaders behov så du kan äta det kallt. Ganska enkelt.

Höga mål.
Det är inte idéer för krigstider eller apokalypstider sista desperata dygnet innan flashback tappar ström för gott vi snackar om. Eller borde inte behöva vara.

Våra förfäder överlevde helt utan el. Bara hugg ner ett träd i skogen och elda i din koja.

Höga mål som sagt.
Citera
2026-02-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Jag trodde faktiskt inte att någon i Sverige längre använde direktverkande el för att värma upp sin bostad. Där hade jag uppenbarligen HELT fel.
Hm vad känner du är det vanligaste då ?
Citera
2026-02-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Hm vad känner du är det vanligaste då ?
Där jag bor (norra Småland) har de villaägare jag känner antingen jord- eller bergvärme.
Citera
2026-02-21, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Villa med 90 + 90 kvadrat i två plan.
Välisolerad.
Vattenburen värme med berg värmepump.
20-21 grader inne.

Jag tror vi ligger inom bästa värden för låg förbrukning.
Sällan du hittar någon som inte fryser på vintern eller köper all mat ute och struntar i att tvätta sig.

Samma typ av hus o storlek, jordvärme (inte bergvärme). 9500 - 10500 per år
Citera
2026-02-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Där jag bor (norra Småland) har de villaägare jag känner antingen jord- eller bergvärme.
jo i södra sverige funkar de bra med jordvärme o oftast luft/luft pumpar om de inte är för kallt. I norra sverige nör det ör 10-30 minus i månader finns inte mkt kvar att hömta i jorden kanske i början på vintern innan tjälen gräver sig djupare. Berg är bättre men passar inte överallt
Citera
2026-02-21, 13:21
Medlem
Citat:

Haha, kom in i verkligheten. 12000 kWh är vår förbrukning innan en enda kWh går till uppvärmning.

Eller tänkte du på en liten etta på 34 kvm som jag skulle kunna inrymt bredvid bilen i garaget....
Citera
2026-02-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Bara för att man kan så betyder det inte att man får instalera dom själv i alla fall inte lagligt så att köpa en billlig luft luft hamnar på minst 20 tusen m instalation och då är det inte säkert att den fungerar fult ut vid minus tio grader för ett huspå 90-100 m2

Finns pumpar med slutet system i en låda, de får man installera själv.
Citera
2026-02-21, 14:49
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Hur lyckas du med att göra av av med 12 000 kWh per år? Har du direktverkande el?

Nu kommer en lektion om värmepumpar och bergvärme: När det börjar krypa nedåt -10 så klarar många äldre LLVP och LVVP inte längre av att värma helt på egen hand utan behöver elpatron för tillskott. När det närmar sig -20 så kan även nyare modeller behöva tillskott och de äldre stänger ner samt går 100% på elpatron. När det blir riktigt kallt med temperaturer nedåt -30 som inte är ovanligt i Norrland under vintern så räcker inte ens bergvärmen till utan tillskott.

Har du då en villa på ett par hundra kvm som ska värmas och man brukar räkna 70w per kvm så blir det 14 kwh i timmen. Nu är det sällan man värmer till den graden och pumpen kanske fortfarande går på viss effekt så låt oss säga att det går 6-7 kwh/timme. Det är fortfarande nästan 170 kwh/dygn. Så ett par svinkalla veckor så har du lätt och ledigt förbrukat 2000 kwh utan direktverkande el. Då har vi inte ens räknat in all vardaglig hushållsförbrukning.

Sånt här är uppenbarligen svårt att förstå om man sitter i en BR som kanske ligger i södra sverige. Har du övervägt att låta bli att ha åsikter om sånt du inte har någon aning om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in