2026-02-22, 07:37
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Förr i tiden stängde man av stora delar av huset och flyttade in i köket vintertid för att lättare hålla värmen.

Hallå, det är faktisk 2026!
Vi har faktiskt MP, Sozzar och EU - är det inte dags att införa gammeldagstradioner igen och låta Svensken flytta in i köket vintertid?
De har ju ändå bönat och bett om dessa spotpriser med tanke på vad de röstat på 🤭🤭
Citera
2026-02-22, 07:49
Medlem
Ilimitados avatar
Regeringen är verkligen kass som inte klarar av att tillgodose medborgarnas grundläggande behov. Och jag skiter i om det är vänster eller höger. Lika kassa.
Citera
2026-02-22, 08:10
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Fast nu läser man även om folk som stänger av sin bergvärme, jordvärme och annat för att DRIFTEN av dem blir för dyr!

Exakt vart läser du det... ?
Citera
2026-02-22, 08:36
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Min agenda är att jag vill köpa en bostad, helst med garage, i område utan berikning och i glesbygd. Så få grannar som möjligt.

Det är ganska vanligt med vedpanna på glesbygden, har du egen skog och då vattenburet system som går på vedpannan klarar du dig genom det mesta.

Det jag blir fundersam på är tankarna att köpa hus, men inte klara av säg en extra kostnad utöver beräknat för elen på 15.000kr för jan/feb.
Det är fickpengar om du bor i hus, självklart irriterande men vill du jaga anledningar till att inte köpa hus så har du alla möjliga renoveringar som kan eller kommer behöva göras som en bättre ursäkt.

Citat:
Fast nu läser man även om folk som stänger av sin bergvärme, jordvärme och annat för att DRIFTEN av dem blir för dyr!

Stänger av bergvärmen?
Tror att du skriver i okunskap, det är nog elpatronen de stänger av i så fall.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2026-02-22 kl. 09:12.
Citera
2026-02-22, 08:36
Medlem
Citat:

Väldigt få stänger av värmen. Man drar kanske ner på temperaturen så att det blir kallare i huset.
Mer kläder på kroppen så man slipper frysa och då behövs det inte så hög temperatur i hushållet.

Stänger man helt av värmen så fryser huset sönder.

Ja, det är dyrt att värma hus nu på vintern och det kommer inte bli billigare framöver.
Därför är det viktigt att man satsar på ett välisolerat hus och/eller en vedpanna.

Det kommer aldrig vara rätt tillfälle att köpa hus.
Citera
2026-02-22, 08:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Solceller är nog en av de största bluffarna hittills, investeringen tar väldigt lång tid att hämta hem! Och innan det har som regel anläggningen havererat och fått bytas ut för ytterligare pengar.
Mycket riktigt. Har jobbat med energifrågor.
Citera
2026-02-22, 08:41
Medlem
Kanastras avatar
Bar att du reflekterar kring det tyder på att du kommer göra en bra affär vad det lider.
Det är många som inte gör, tänker igenom saker innan. Villor måste energideklareras så där kan man se hur mycket el som gått åt, men så vet man ju å andra sidan inte hur tidigare ägare levt.

Det töntigaste som finns är gökar som springer statens ärende och tycker att det alltid är husägarens fel att elen är kostsam, särskilt om dom själva kallställer huset, duschar varannan vecka, tvättar på jobbet och sover sked med husets hund för att inte frysa ihjäl.
Statens små knähundar.
Citera
2026-02-22, 09:03
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Hur ska man våga köpa hus nu?

Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?

Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.

Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.

Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?

Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?

Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.

Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!

Det är skräckexempel. Själv bor jag i 1-plans med källare, totalt 220kvm, ifrån 70 talet. När vi köpte huset dränerade vi dock om källaren och tilläggsisolering den.

Kan tillägga att vi bor i område 4a med.

Vår senaste elräkning landade på 5400kr, 4 personer. Vi har luft/vatten. Rörligt pris hos EON

Vi har även dubbla kyl och frys, 3 datorer som står på dygnet runt. Tvättar och torktummlar ofta.

Och rasar hela livet för att man får en elräkning lite då och då på mellan 5000-8000kr. Då ska man strunta i att köpa hus.
Citera
2026-02-22, 09:15
Medlem
Istället för att oroa sig för dyr el på vintern bör man lägga undan lite pluring under vår/sommar när elen är billig?
Citera
2026-02-22, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Vem fan har eluppvärmda hus idag? Det är väl bara att sätta in en/två luftvärmepump(ar) så är problemet löst.

De som gnäller i media har ofta det kommer det fram.

Fråga dom.
Citera
2026-02-22, 09:50
Medlem
Med rätt värmesystem, moderna fönster och bra med isolering är elpriset inget problem. Får man höga elräkningar har man helt enkelt ett för dåligt hus. Visst det kan bli någon tusenlapp dyrare någon enskild månad nu när det varit kallt och elen varit dyrare men klarar man inte det ska man inte ha något hus. Min driftskostnad för januari understiger typ hyran för en etta.
Citera
2026-02-22, 10:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du får köpa ett hus som är välisolerat och har ett bra värmesystem typ fjärrvärme!

Påpekas att fjärrvärmen pga dom har monopol på många orter gått upp extremt! vi snackar om över 25-30 % på bara några år.

Men som du säger : Välisolerat även fönster måste vara minst moderna, fjärrvärme (som spetsvärme, samt för varmvatten) samt kompletterat med ett par luft-luft värmepumpar (dom har blivit oerhört effektiva numera) har huset s.k frånluftvärmepump är detta bra, ännu bättre med FTX ventilation

Sedan måste man påpeka att värmepumpar drar el helt ofrånkomligt.

undervika hus med elektrisk uppvärmning för värme s.k direkt el uppvärmning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in