Citat:
Ursprungligen postat av
Ionia
Hur ska man våga köpa hus nu?
Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?
Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.
Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.
Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?
Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?
Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.
Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!
Det är skräckexempel. Själv bor jag i 1-plans med källare, totalt 220kvm, ifrån 70 talet. När vi köpte huset dränerade vi dock om källaren och tilläggsisolering den.
Kan tillägga att vi bor i område 4a med.
Vår senaste elräkning landade på 5400kr, 4 personer. Vi har luft/vatten. Rörligt pris hos EON
Vi har även dubbla kyl och frys, 3 datorer som står på dygnet runt. Tvättar och torktummlar ofta.
Och rasar hela livet för att man får en elräkning lite då och då på mellan 5000-8000kr. Då ska man strunta i att köpa hus.