2026-02-22, 10:37
Medlem
Jag letar efter riktigt bra thrillers, men inser att jag nog bär på en viss fördom mot genren. Särskilt berättelser som kretsar kring “polis jagar seriemördare” känns ofta uttjatade och förutsägbara, vilket har gjort att jag tappat intresset.

Samtidigt misstänker jag att jag kan ha missat verkliga guldkorn, filmer eller serier som använder thrillerformatet på ett mer originellt, intelligent eller psykologiskt engagerande sätt och kanske till och med kan förändra min syn på genren.

Har ni några rekommendationer på thrillers som sticker ut från mängden och erbjuder något mer än de klassiska klichéerna?
Citera
2026-02-22, 10:46
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Jag letar efter riktigt bra thrillers, men inser att jag nog bär på en viss fördom mot genren. Särskilt berättelser som kretsar kring “polis jagar seriemördare” känns ofta uttjatade och förutsägbara, vilket har gjort att jag tappat intresset.

Samtidigt misstänker jag att jag kan ha missat verkliga guldkorn, filmer eller serier som använder thrillerformatet på ett mer originellt, intelligent eller psykologiskt engagerande sätt och kanske till och med kan förändra min syn på genren.

Har ni några rekommendationer på thrillers som sticker ut från mängden och erbjuder något mer än de klassiska klichéerna?

Dressed to kill (1980) och The stepfather (1987)
Citera
2026-02-22, 10:52
Medlem
Sjätte Sinnet (1999) tyckte jag var spännande med bra plot twist.
Citera
2026-02-22, 10:54
Avstängd
Grotta ner dig i US 70s thrillers och crime (serier som film). Finns typ hundra filmer och serier från den eran som är förbisedda. Långt bättre än nuvarande trams.
Citera
2026-02-22, 11:07
Medlem
Cliffhanger
Nightcrawler
Nocturnal Animals
Old Boy
Senast redigerad av dundersnyting 2026-02-22 kl. 11:09.
Citera
2026-02-22, 11:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Seven är väl en av de bättre men där är det seriemördare som ska jagas.
När lammen tystnar är riktigt bra men lite äldre så kanske har du missat den. Samma tema, polis mot seriemördare.
Bonecollector är samma tema men även den är bra.

Tyvärr inga bra som jag kommer på nu där handlingen är annorlunda men kanske får du andra tips i tråden.
Citera
2026-02-22, 11:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Cliffhanger

Räknas den som thriller? Jag skulle säga action men kan ha fel.
Citera
2026-02-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Räknas den som thriller? Jag skulle säga action men kan ha fel.
Ja jag kom det sen, det gör den nog. Vertical Limit då
Citera
2026-02-22, 11:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullenbullen
Sjätte Sinnet (1999) tyckte jag var spännande med bra plot twist.

Det är en jättebra film, men det är inte en thriller. Det är en skräckfilm om det övernaturliga.
Citera
2026-02-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är en jättebra film, men det är inte en thriller. Det är en skräckfilm om det övernaturliga.

Enligt wikipedia är det är psykologisk thriller.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sixth_Sense
Citera
2026-02-22, 11:33
Avstängd
svennehedlund1945s avatar
Kika på valfri 70s US film eller serie i ämnet thriller eller crime.
Citera
2026-02-22, 11:36
Medlem
No way out 1987 med Kevin Costner, Gene Hackman mfl är ett gediget hantverk där storyn, inte våld och FX, styr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in