2026-02-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Det finns andra frågor än invandring, sådant som SD säljer ut precis allt gällande och verkligen totalt misslyckats gällande. Vad är SD:s politik och reformagenda för arbetsmarknad, skola, välfärd, vården osv? Det existerar ju inte, det är bara att sälja ut till nyliberalerna i M och L. Det får katastrofala följder.

Det är egentligen bara S historiskt som har den förmågan till stora samhällsreformer i svensk politik. Och M som har förmågan att sälja ut allt till olika kapitalister och utsugare.

Att du är ett S-troll minskar din trovärdighet TS.
Vi SD;are bryr oss föga om marginellt ekonomiska förändringar utan om demografi, kultur och suveränitet. Låt nyliberalerna sälja ut oss OM vi i gengäld får totalstopp på invandringen samt återvandring.
Siffrorna sammantaget pekar ändå på en minimal förbättring(något mer utvandring, lite mindre invandring- och av dessa mindre andel MENA). Jag håller med om att det är en patetisk skillnad, men jag är villig att ge de 4 år till.
Citera
2026-02-22, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Du är ju dum i huvudet. SD har en grundvärdering som man naturligtvis inte kan komma runt. eller sa sig ha. Nu vad det ju inte så.

Det är inte så att MP kan kompromissa om kärnkraften. HEla partiet bygger på iden om kärnkraft - dåligt!
V kan inte kompromissa om Laise-fair kapitalism. S kan inte kompromissa om att lägga ner den offentliga sektorn.
Var är SD som annonserade om invandrarstopp i tunnelbanan? Nu tycker SD att det är helt ok att ta in pakistanska flickgroomare och indiska gatubasjare bara de arbetar en timme i veckan i kusinens pizzeria. Vi hade tydligen inte alls tagit in för många??????????

Att man fått vara med och få in aborträtten i grundlagen är ingen kompromiss med grundvärderingar

Så vilket parti menar du hade fått bättre genomslag för sin politik som är emot det inslagna spåret vi haft i migrationspolitiken?

Spola fram till inlägget med konkreta förslag eller sätt punkt på vad SD hade kunnat göra annorlunda med dom kort dom haft att spela
Citera
2026-02-22, 08:31
Medlem
Citat:
Man har låtit sig köras över, luras och dribblats bort sedan start dessa 4 år och avslutar likadant. Om jag velat ha M, Kristersson, Reinfeldt och Israel så hade jag röstat på detta. Men det är vad man fått och får av SD.

- Just nu går man också med på att låta kanske alla upp till 21 år stanna.

- Man överger nu kravet på att dra in permanenta uppehållstillstånd.

Vad är nästa? Att acceptera M och "näringslivets" krav på stor införsel av hundratusentals indier och thailändare trots enorm arbetslöshet i landet. Att ta bort lönekraven för dessa. Allt för att behaga M, näringslivet, kapitalisterna, makten och för egen vinning och egna positioner.

Detta kan och ska man bara förakta! Vilka svikare! Groteskt!
Hur är det med kineser? Hur många befinner sig i Sverige och hur många fler vill de ta in?
Citera
2026-02-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
EU-statistik visar att Sveriges andel av hela EU:s asylsökande har minskat, från runt 10 % (över ca 20 år) till under 1 % år 2024.

https://www.svd.se/a/5pVPme/sverige-ar-nu-ett-av-eu-s-minst-attraktiva-lander-for-asylsokande

De va ju ändå bara en tiondel av invandringen? Vem bryr sig om under vilket flagg de kommer?
Citera
2026-02-22, 08:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Suck. De skulle inte heller hålla fast vid sin nuvarande politik om de blev tillräckligt stora.

0,31% 2018 och backade sedan till 0,26% 2022.
Jomen visst, de kommer säkert in i riksdagen 2026

De lägger ner efter nästa val.
Jag jobbade in SD i riksdagen.

Men har man din inställning så kommer de inte in.
Rösta sakpolitiskt. Stämmer dina åsikter med SD 2010/AfS,,,rösta på dom!
Citera
2026-02-22, 08:49
Medlem
SD har inte suttit i regering. Än. Då blir det bättre.

Inget blir bättre av att rösta på sossarna med anhang dock det fattar vem som helst.
Citera
2026-02-22, 08:59
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Starkt argument. Du verkar påläst

Det är väl du som har ett korkat argument, kasta bort sin röst på ett parti som nu är mindre än Örebropartiet, på grund av en tråd på flashback som argument...
Citera
2026-02-22, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jag fattar inte det här med ”asylanter”. Vem bryr sig om hur araberna, indierna och pakistanierna tar sig in i landet- de kommer fortf in i 100 tusentals uppenbarligen.
Du vill ju uppenbarligen ha ditt feodora crack och ingen vill ta de pisslönerna
Citera
2026-02-22, 09:11
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Inte jag heller. Kan förstå att vissa som inte nått samma insikt kanske inte tror det. Men jag har alltså själv röstat på SD i alla val jag kunnat, sedan 2006. ALDRIG MER! Det gäller alla jag känner därtill som är oerhört besvikna. Släkt och vänner, det är tiotals röster bara i min direkta närhet dom försvinner därmed. Naturligtvis måste detta missnöjet synas i valresultatet.

Jag har aldrig röstat på SD, eftersom partiet enligt mig helt saknar fungerande lösningar på de problem de lyfter (och inom nästan alla politikområden, faktiskt). Men "gubbarna" (60-80 år) på granngårdarna har nästan mangrant röstat på SD. De bryr sig inte så jättemycket om politik och inom en radie på 15 kilometer bor bara "svenskar" och en nyinflyttad polsk familj (och här är man "nyinflyttad" de första 10 åren... ), men deras huvudsakliga orsaken att rösta SD är den "muslimska invandringen". Men inte invandringen i sig, utan att inga andra partier har verkat vilja hantera frågan överhuvudtaget.

Här går man fortsättningsvis ännu i kyrkan (som ligger på samma plats där man haft en kyrka i snart 1000 år), inte alla på alla gudstjänster, men regelbundet. De flesta lever "med vädret" varenda dag, men de bryr sig inte om klimatpolitiken. Alla har traktorer och många har andra jordbruks- och skogsmaskiner, ändå var "priset vid pump" ingen grej. Och man är så där lagom konservativ i allt, men om någon skulle kalla dem för "höger" skulle de bli irriterade, här är man den man är och "höger" och "vänster" är stadsjox.

Jag vet inte hur de kommer att kryssa i röstningsbåset i september, men under den här mandatperioden har nåt hänt med deras inställning till SD. Och den huvudsakliga orsaken att de nu överger SD verkar vara, hör och häpna, det de sett om Gaza på nyheterna och i tidningen. De har lika litet kontakt till "Israel och palestinier" som de har till "muslimska invandrare", men det som hänt där stör dem på nåt djupt plan, och att man stöder den som "bombar civila" går inte hem här. Det gör att också KD, som jag själv skulle ha gissat att ligger nära till hands som nästa "första val", inte är med i bilden. De "gillar nog Busch, men...". Moderater är "rika knösar från stan i kostym" och såna är de misstänksamma mot, men det är av tradition och har väldigt litet att göra med den här regeringen. Liberaler vet de knappt vad det är (det vet förstås inte liberalerna själva heller ). Och "vänster och sossar", njae... Så min gissning är att många av dem kommer att rösta på Centern. Alla har skog, betesmark och åkrar och många har ännu djur, Centern är liksom en trygg hamn.

Det är bara ett 10-tal röster och avgör inget val, men det är en markant skillnad mot tidigare. När jag flyttade hit och lärde känna mina (nyfikna ) grannar och började diskutera "väder och politik" vid postlådan mm., så var min första tanke "var i helvete har jag hamnat?", eftersom ALLA gubbarna glatt berättade att de röstade på SD (pga. det "muslimska hotet" dessutom). Men nu är tydligen både den frågan och det förtroendet brutet. Och for the record så är de inte heller det minsta rasistiska, så jag har aldrig helt greppat det här SD-stödet och "det muslimska hotet"...

Eftersom SD ändå hållit ställningarna i väljarbarometrarna och t.o.m. ökat så har jag i mitt stilla sinne undrat om det är fråga om nåt slags "väljarvandring", och hur den i så fall ser ut. För här har det hänt nåt, och också om det absolut inte är frågan om nån "anti-SD"-process så är det alldeles kristallklart uppenbart att man inte tänker fortsätta rösta på SD.
Citera
2026-02-22, 09:15
Medlem
Citat:
Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson har totalt misslyckats hela denna mandatperioden då antalet invandrare är lika många som under alliansregeringarna. Dessa regeringar och Reinfeldt ses som landsförrädare av invandringskritiker och en stor andel av SD:s väljare. SD har nu alltså varit med och fört samma politik under dessa 4 åren.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/regeringen-maste-saga-nej-till-sd-om-invandringen/

- Är SD och Åkesson samma landsförrädare som Reinfeldt?

- Hur kan man acceptera samma siffror som alliansregeringarna med en skyhög massinvandring, som alltså SD själva bedriver och accepterar idag och senaste 4 åren?

Jag ställer mig tveksam till att bara kolla på dessa siffror rakt av. Finns rätt mycket att ta hänsyn till här. Vilka är det som har beviljats uppehållstillstånd? Är det PUT eller TUT? Asylinvandringen har sjunkit drastiskt. Är det arbetskraftsinvandring? Är det studenter? Är det anhöriga? Vore intressant att veta.

Tidö har gjort en massiv omläggning av både kriminalpolitik och migrationspolitik. Det tar tid att göra stora förändringar. Saker ska utredas och det ska kompromissas med andra partier osv. Det är ju först nu och under nästa mandatperiod som nya lagar kommer börja ha effekt. Det gör mig lite ledsen att folk är så otåliga och inte förstår detta. Vad skulle poängen vara med att slösa bort sin röst på Afs som inte kommer komma in? Och som guess what också skulle behöva kompromissa för att få igenom något överhuvudtaget om de mot all förmodan skulle göra det.

Problemet med invandringen har dessutom handlat om volymer och en total ovilja att ställa några som helst krav på anpassning. Samt att det inte funnits något folkligt stöd för den extrema migrationspolitik som har förts. Nu finns det ett brett folkligt stöd för att strama åt men inte för att bara gå bananas och kasta ut folk hur som helst. Vi måste såklart hantera den situation vi befinner oss i.

Nästa stora fråga kommer att vara återvandring och där behöver SD bli så stora som möjligt så att de kan driva frågan.
Citera
2026-02-22, 09:33
Medlem
Ja, det är verkligen hemskt, Sveavägen. Att någon skulle bry sig om vad en sosse raljerar om när det gäller invandring är ju bara löjligt.

Vi måste rösta på MP för att rädda Sverige från invandrarna, minsann!

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Majoriteten av svenska folket har sedan länge insett att SD aldrig haft lösningen på problemet. De enda som med näbbar och klor försvarat SD är ju såklart SDare själva, som nu kommer med sin analys ”va, det här funkade ju inte”.

Det visar ju lite nivån på väljarna.
Ja, och en (sand)negerknullare som dig är ju ej partisk.
Citera
2026-02-22, 09:36
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Så vilket parti menar du hade fått bättre genomslag för sin politik som är emot det inslagna spåret vi haft i migrationspolitiken?

Spola fram till inlägget med konkreta förslag eller sätt punkt på vad SD hade kunnat göra annorlunda med dom kort dom haft att spela
SD kan inte göra något med en partiledare som är helt slut och medvetet prioriterar israel.

JAg hade kunnat med deras röster i ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in