Citat:
Ursprungligen postat av
Kattmjuk
Inte jag heller. Kan förstå att vissa som inte nått samma insikt kanske inte tror det. Men jag har alltså själv röstat på SD i alla val jag kunnat, sedan 2006. ALDRIG MER! Det gäller alla jag känner därtill som är oerhört besvikna. Släkt och vänner, det är tiotals röster bara i min direkta närhet dom försvinner därmed. Naturligtvis måste detta missnöjet synas i valresultatet.
Jag har aldrig röstat på SD, eftersom partiet enligt mig helt saknar fungerande lösningar på de problem de lyfter (och inom nästan alla politikområden, faktiskt). Men "gubbarna" (60-80 år) på granngårdarna har nästan mangrant röstat på SD. De bryr sig inte så jättemycket om politik och inom en radie på 15 kilometer bor bara "svenskar" och en nyinflyttad polsk familj (och här är man "nyinflyttad" de första 10 åren...

), men deras huvudsakliga orsaken att rösta SD är den "muslimska invandringen". Men inte invandringen i sig, utan att inga andra partier har verkat vilja hantera frågan överhuvudtaget.
Här går man fortsättningsvis ännu i kyrkan (som ligger på samma plats där man haft en kyrka i snart 1000 år), inte alla på alla gudstjänster, men regelbundet. De flesta lever "med vädret" varenda dag, men de bryr sig inte om klimatpolitiken. Alla har traktorer och många har andra jordbruks- och skogsmaskiner, ändå var "priset vid pump" ingen grej. Och man är så där lagom konservativ i allt, men om någon skulle kalla dem för "höger" skulle de bli irriterade, här är man den man är och "höger" och "vänster" är stadsjox.
Jag vet inte hur de kommer att kryssa i röstningsbåset i september, men under den här mandatperioden har nåt hänt med deras inställning till SD. Och den huvudsakliga orsaken att de nu överger SD verkar vara, hör och häpna, det de sett om Gaza på nyheterna och i tidningen. De har lika litet kontakt till "Israel och palestinier" som de har till "muslimska invandrare", men det som hänt där stör dem på nåt djupt plan, och att man stöder den som "bombar civila" går inte hem här. Det gör att också KD, som jag själv skulle ha gissat att ligger nära till hands som nästa "första val", inte är med i bilden. De "gillar nog Busch, men...". Moderater är "rika knösar från stan i kostym" och såna är de misstänksamma mot, men det är av tradition och har väldigt litet att göra med den här regeringen. Liberaler vet de knappt vad det är (det vet förstås inte liberalerna själva heller

). Och "vänster och sossar", njae... Så min gissning är att många av dem kommer att rösta på Centern. Alla har skog, betesmark och åkrar och många har ännu djur, Centern är liksom en trygg hamn.
Det är bara ett 10-tal röster och avgör inget val, men det är en markant skillnad mot tidigare. När jag flyttade hit och lärde känna mina (nyfikna

) grannar och började diskutera "väder och politik" vid postlådan mm., så var min första tanke "var i helvete har jag hamnat?", eftersom ALLA gubbarna glatt berättade att de röstade på SD (pga. det "muslimska hotet" dessutom). Men nu är tydligen både den frågan och det förtroendet brutet. Och for the record så är de inte heller det minsta rasistiska, så jag har aldrig helt greppat det här SD-stödet och "det muslimska hotet"...
Eftersom SD ändå hållit ställningarna i väljarbarometrarna och t.o.m. ökat så har jag i mitt stilla sinne undrat om det är fråga om nåt slags "väljarvandring", och hur den i så fall ser ut. För här har det hänt nåt, och också om det absolut inte är frågan om nån "anti-SD"-process så är det alldeles kristallklart uppenbart att man inte tänker fortsätta rösta på SD.