2026-02-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3xinator
Jerkmate kommer jag inte in på från Sverige men sidan laddar och den säger att den inte är tillgänglig från min plats. Däremot kommer jag in på den från USA. Den verkar ju inte vara blockad från Sverige utan mer att deras tjänst inte är tillgänglig. Om det är företaget eller EU är väl en öppen fråga med tanke på att Flashback inte ens laddas när jag har usa som utgång på VPN.

Hur är det med blockering där Eu hotar och sidan stänger ner svenskar för att skydda sig ?

Jerkmate har stängt bort svenskar för att svenska myndigheter säger att det är förbjudet för svenskar att köpa cam.

Det är alltså ett indirekt hot att om ni inte stänger av svenskar riskerar ni att begå brott?

Kan denna nya sida skydda mot detta?
Citera
2026-02-21, 18:53
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
(FB) EU och Ryssland hindrar sina medborgare att lyssna på varandras nyhetsbyråer

Att Ryssland blockerar stora delar av det fria internet är ju kanske inte så konstigt med tanke på förhållandena i det landet. Men ryska internettjänster är fortfarande till största delen tillgängliga i Europa. Om så bara för att det inte finns någon stor europeisk brandvägg som kan blockera tillgång till utländska internetsidor.

Citat:
Ursprungligen postat av Gelato33
Tyck vad vill om USA (dom har också problem med yttrandefrihet) men vi har stora problem i EU och UK, hur många sitter i fängelse eller har fått polis besök i UK
pga poster på olika sociala medier? Det är en hel del tyvärr. Det går utför i Europa och våran yttrandefrihet försvinner mer och mer och att sitta och förneka det är ju bara pinsamt.

Vem har förnekat att Europa har ett yttrandefrihetsproblem?

Det enda jag har sagt är att detta amerikanska projekt har ingenting med europeisk yttrandefrihet att göra och allting med amerikansk inrikespolitik att göra. Att attackera Europa är helt enkelt en tacksam sysselsättning för dagens republikanska parti, en av gå saker som de kan vara ense om. Men yttrandefriheten i Europa kommer det givetvis inte ha minsta lilla effekt på.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Russia Today. Notera att du kan kolla på svensk media i Ryssland. Våra politiker fruktar folket till den grad att de censurerar det de inte vill att vi ska se. I Ryssland har man inte dem tendenserna

Sa du precis att Ryssland har friare media än Europa? Knäpp idé. Men om du mot förmodan har missat det så kan jag upplysa dig om att Europa har yttrandefrihet med vissa inskränkningar. Ryssland har yttrandeförbud med vissa säkerhetsventiler. Det är två helt olika världar.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men skillnaden är att i Ryssland vet du när du är blockerad. I EU tvingar man istället tech-jättarna via DSA att skruva på sina algoritmer så att ”obekväma” åsikter helt enkelt slutar dyka upp i ditt flöde.. du vet inte ens om att sen finns. Det är en mycket farligare form av censur eftersom den utger sig för att vara ”skydd mot desinformation” medan den i själva verket raderar politiskt motstånd under radarn.

Antingen har du missförstått ganska grovt vad DSA är eller så är du offer för någon för mig okänd konspirationsteori. Kanske lite av båda.

DSA (Digital Services Act) är en radda EU-lagar som stipulerar rättigheter och skyldigheter för internettjänster. Mest handlar det om användarnas rättigheter i förhållande till IT-jättarna (som det för det mesta handlar om). Men det som jag antar att du tycker är relevant här är modereringskravet. DSA gör i praktiken IT-jättarna ansvariga för alla olagligheter som deras användare gör sig skyldiga till. Det finns alltså i praktiken ett modereringskrav.

Exakt vad det är för olagligheter har DSA inget med att göra. Och det är heller inget som är uniformt över hela EU. Saker som är lagliga att säga (och därmed skriva på Facebook) i ett EU-land kan vara olagligt i ett annat. Vad tjänsteleverantörerna modererar bort skiljer sig alltså åt mellan EU-länderna. Vissa länder har mer censur, andra har mindre. Det är ingenting som har med EU som sådant att göra.
Citera
2026-02-21, 19:02
Medlem
Google riskerar mycket höga böter om dom
Inte anpassar sina system genom att:
nedprioritera källor och ta är bort resultat som klassas som olagliga enligt EU-rätt och begränsa synlighet för innehåll som anses riskabelt i krissituationer

Google använder ”trusted flaggers” och myndighetsanmälningar för att filtrera bort det som myndigheter ser som dåligt.

Det är alltså inte sidor som försvinner utan du googlar efter fakta om ditt ämne och hittar inte det du vill söka efter eftersom man gömmer information i ”skåp” längre in, där man inte lika lätt kan få fram det man söker.
Detta kallas soft censorship
Citera
2026-02-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ryssland rapporterar faktiskt rätt mycket från andra sidan med länkar till och med till ukrainska medier eller västerländska som källa.. jag ser de rätt ofta så det är inte så som väst målat upp det alla gångar..

EU:s grundinställning däremot är att en demokrati kan förstöras inifrån om den inte sätter gränser för desinformation. I Bryssel ser man det amerikanska systemet, med en nästan absolut yttrandefrihet, som en grogrund för polarisering och instabilitet. Man vill undvika situationer som stormningen av Kapitolium som ett exempel, vilket EU-politiker ofta pekar på som resultatet av oreglerade sociala medier och medier.

Detta är den mest kontroversiella punkten. Genom att lagstifta mot "desinformation" har EU skapat ett system där staten (eller de myndigheter de utser) blir de som definierar vad som är sant eller falskt innan du får läsa det. Men är det verkligen rätt väg att gå när vi lever i en demokrati!? Absolut inte… det är upp till var och en av varje individ att besluta vad man vill läsa och inte.
Nu tror jag att du fantiserar. Det är nämligen förbjudet att kritisera kriget eller vara negativt inställd till kriget då döms du till fängelse eller ännu värre
Citera
2026-02-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu tror jag att du fantiserar. Det är nämligen förbjudet att kritisera kriget eller vara negativt inställd till kriget då döms du till fängelse eller ännu värre

Inte alls så illa som EU alltid påstår... Det är inte helt svartvitt. Ryssland är inte ett helt slutet informationssystem där allt utländskt material är blockerat hela tiden. Ryska medier och kommentatorer kan ibland hänvisa till ukrainska, amerikanska eller europeiska källor. Idag tex skrevs de om Norska Klebos vinster i OS.. Gazeta.ru https://www.gazeta.ru/sport/news/2026/02/21/27912451.shtml

Men sen det är inte så enkelt som att säga att allt är “mycket värre” i Ryssland och därför är diskussionen avslutad. Ja, det finns lagar där som sätter tydliga gränser inom vissa omården, särskilt kring militären och kriget. Men just poängen är att gränserna är uttaladet. Du vet var de går på ett helt annat sätt i Ryssland. Systemet säger inte att det är obegränsad yttrandefrihet.
I EU däremot bygger hela självbilden på demokrati och full yttrandefrihet. Samtidigt tas innehåll bort, konton stängs av och information filtreras genom regelverk, plattformspolicyer och hänvisningar till “desinformation” eller “fel narrativ”. Det sker inte alltid genom ett direkt statligt förbud, utan via strukturer som gör att vissa perspektiv försvinner från det offentliga samtalet.

Skillnaden är alltså inte bara graden av hårdhet, utan graden av öppenhet kring begränsningarna.

I Ryssland vet du att staten gränserna vad du får och inte få och staten sätter ramarna.
I EU får du intrycket av full frihet, men i praktiken styrs informationsflödet ändå – bara på ett mer indirekt sätt. Det är där kritiken om “falsk frihet” kommer in. Inte att EU är en diktatur, utan att det finns en diskrepans mellan idealet om obegränsad yttrandefrihet och hur informationskontrollen faktiskt fungerar i den digitala miljön.

Det är där många menar att EU-censuren är mer skadlig:
inte nödvändigtvis för att den är hårdare i straffskalan, utan för att den sker i ett system som säger sig vara helt öppet. Det är manipulativt!
Citera
2026-02-21, 20:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Vet ej om tråd redan finns om ämnet isf får mods ta bort inlägget..

Reuters och Omni rapporterar om detta idag.. Det är förmodligen den största händelsen för det fria ordet på decennier, men det är kusligt tyst i svensk media…
Kortfattat: USA:s regering (via utrikesdepartementet) håller på att rulla ut en portal som heter freedom.gov. Syftet? Att ge oss i Europa verktyg (inbyggd VPN) för att runda de blockeringar som EU har infört genom sina nya lagar (t.ex. DSA). USA ser alltså EU:s agerande som så pass illa att de nu hjälper oss att få läsa (sanningen?)

En fråga vi måste ställa oss nu:
1. VAD är det EU försöker dölja? Om informationen de blockerar bara är ”lögner”, varför är de då så livrädda för att vi ska få se den och avgöra själva? Är det i själva verket så att de döljer information som inte passar deras eget politiska narrativ?

Sverige och Europa brukar prata om vikten av demokrati och öppenhet, men nu är det USA som får agera ”frihetskämpe” för att vi ska få tillgång till ett ofiltrerat internet. EU är rasande över Trumps beslut…

USA släpper ”frihetssajt” som riktas till européer (Omni)
https://omni.se/usa-slapper-frihetssajt-som-riktas-till-europeer/a/aJ7VrO
Vad är det för dokument de vill tillhandahålla? Samtliga Epstein-filer, fast omaskade?
Citera
2026-02-21, 20:20
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Din arbetsgivare har förmodligen koll på vad du kommer skriva. Du får inte jobb på t.ex Aftonbladet eller SVT om du är SDnazist.
Du har korrekt värdegrund helt enkelt.

Nu är jag varken nazist eller kommunist men oj så fel du har. Finns inget om värdegrund i mina anställningsavtal - ingen har någonsin frågat mig om det och jag har inga sociala medier...
Citera
2026-02-21, 20:29
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Vad spelar det för roll vad det står i ditt och andra journalisters anställningsavtal menar du? Om du får dina artiklar publicerade beror det på att du skriver rätt saker.

Jag skriver om Pelle Olsson som blivit gripen för ett brott och även om Mohammed Al-Akbar som gripits för samma brott. Ingen censur eller refusering har någonsin skett där eller från mina uppdragsgivare.
Citera
2026-02-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Vilken censur snackar du om?

Menar du att det inte pågår? Är du så himla blind din tönt.
Citera
2026-02-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Nu är jag varken nazist eller kommunist men oj så fel du har. Finns inget om värdegrund i mina anställningsavtal - ingen har någonsin frågat mig om det och jag har inga sociala medier...

En redaktion kan välja att inte publicera ett reportage om det anses “olägligt” dubbelhet inte skriva på något avtal eller värdegrund… det finns andra vapen för att tysta dina åsikter!
Citera
2026-02-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Jag skriver om Pelle Olsson som blivit gripen för ett brott och även om Mohammed Al-Akbar som gripits för samma brott. Ingen censur eller refusering har någonsin skett där eller från mina uppdragsgivare.

Prova skriv något bra om Putin på kul för att testa om det går igenom… jag är väldigt tveksam!
Citera
2026-02-21, 20:41
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Kul att en ”gammal korre” hittat hit till tråden, även om man får ta anonyma nät-titlar och ”jag har jobbat som” med en nypa salt lol särskilt i en sådan här diskussion…. Men låt oss leka med tanken att du faktiskt jobbat på de stora drakarna. Då vet du ju också att det inte är anställningsavtalet som är grejen – det är väl ingen som tror att det står ”du ska ljuga” i ett kontrakt i Sverige?

Problemet är ju den osynliga styrningen. Vad tror du skulle hända om du imorgon skickade in ett reportage till din redaktör som sakligt belyste korruption inom det militära stödet till Ukraina, eller som gav en nyanserad bild av fredsförhandlingar utan att använda de godkända flosklerna? Du vet lika väl som jag att det aldrig skulle publiceras... Det kallas redaktionell linje, eller ”grindvaktande”, och det är där censuren sker i en demokrati.

Och sen har vi den tekniska biten som du helt hoppar över här.. Även om du mot förmodan skriver fritt, så har vi idag 2026 Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) och EU:s DSA-lagar som sitter med fingrarna direkt i Googles algoritmer… Om din artikel inte följer det ”rätta narrativet” så flaggas den som en systemisk risk eller felaktig påverkan… men inte bara det utan också att risken är relativt stor att du kommer bli kallad ”nyttig idiot”, ”putinist” eller ”konspirationsteoretiker” av dina egna kollegor och omgivningen ….Du blir utstött vid kaffemaskinen, får inga fler uppdrag och blir snabbt en paria i branschen. Man behöver inte ramla ut genom ett fönster för att tystas; i Sverige räcker det med att din sociala och professionella status slaktas... Det är den mest effektiva självcensuren som finns!!! Journalister behöver inte skriva på kontaktman de väljer hellre skriva det som ger ryggdunkar, inte det som ger problem av kollegor och chefer.

...och allting styrs av judarna, WEF, Soros, etc, etc?

Tro mig, det granskas mycket noggrant allt stöd som ges till Ukraina. Som du också ser så sparkas det en del Ukrainska politiker/tjänstemän som misstänks försnillat bidrag. Men det som du och många andra som är uppvuxna med det ryzzka korruptionsvärlden inte begriper är att vårt militära stöd till Ukraina inte består av säckar med omärkta dollarsedlar som överräcks på en mörk parkeringsplats i Lviv.

Det ekonomiska stödet består av vapen och ammunition som beställs av Sveriges regering av leverantörer i Sverige, Europa och USA. Det kommer hårdvara till Ukraina, inte kontanter.

Men, har du ett seriöst och faktabaserat tips som belyser korruptionen i stödet till Ukraina så går det bra att skicka PM, jag har ännu inte fått stora journalistpriset...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in