2026-02-21, 14:55
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Absolut, det var klantigt hanterat. Men som du säger, absolut inte värt en artikel i Expressen.
Jo, av alla artiklar som handlar om sånt här så är cirka en procent relevanta att trycka, men det mesta är massa lättkränkta människor som tror att de alltid har rätt och rättigheter och aldrig fel eller skyldigheter. Tråden jag länkade till längre upp bjuder på en del skratt just när det gäller sånt.
Citera
2026-02-21, 14:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sandra-31-publicerade-dalig-recension-blev-uppringd-flera-ganger-av-begravningsbyran/

Vad i helvete är detta ens för nyhet och journalistik? Känns som kvinnan i artikeln bett sin journalist-polare skriva skit om begravningsbyrån.

Ingenstans står det hur många gånger hon försökt nå byrån. Det låter som dom inte svarat 1 gång när hon ringt.

Mail kan hamna i skräpposten, så är det tyvärr, och ringt 7 gånger efter varandra kan absolut handla om att de varit något strul. Jag har råkat ut för det flera gånger.

Så hur efterbliven måste man vara som journalist för att ens skriva en sådan här artikel?

Fast visst är det konstigt att ett serviceföretag inte kollar sin skräppost regelbundet?

Sedan gillar jag inte heller detta som en del företag börjat med, att ringa upp personer som skrivit negativa recensioner. De har ju möjlighet att skriva ett svar på recensionen där recensionen är skriven. Där kan de även skriva "du får gärna kontakta oss så kan vi reda ut det här!". Men att börja ringa upp blir för privat och för direkt, det kan till och med uppfattas som hotfullt.
Citera
2026-02-21, 14:58
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jo, av alla artiklar som handlar om sånt här så är cirka en procent relevanta att trycka, men det mesta är massa lättkränkta människor som tror att de alltid har rätt och rättigheter och aldrig fel eller skyldigheter. Tråden jag länkade till längre upp bjuder på en del skratt just när det gäller sånt.

Att man ens ställer upp på vara med i en sådan här artikel är ju personligt självmord på arbetsmarknaden.

Finns nog väldigt få företag och rekryterare som ens tar i en sådan gnällspik med tång
Citera
2026-02-21, 14:59
Medlem
Varför inte bara anlita en annat företag om man inte är nöjd med servicen? Eller hade de ingått ett avtal? Tror ju mycket sånt här hamnar i tidningar för att de lusläser Facebook och liknande efter något att göra artiklar om. De är för lata idag att gå ut i samhället och möta verkligheten.
Citera
2026-02-21, 15:00
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast visst är det konstigt att ett serviceföretag inte kollar sin skräppost regelbundet?

Sedan gillar jag inte heller detta som en del företag börjat med, att ringa upp personer som skrivit negativa recensioner. De har ju möjlighet att skriva ett svar på recensionen där recensionen är skriven. Där kan de även skriva "du får gärna kontakta oss så kan vi reda ut det här!". Men att börja ringa upp blir för privat och för direkt, det kan till och med uppfattas som hotfullt.

Hur vet du om de inte kollat skräpposten på 1 timme eller 8 dagar? Det framgår inte i artikeln? Hur ofta bör ett företag kolla skräpkorgen? 1 gång om dagen?

Jag säger inte att det är dåligt skött. Jag säger bara att det har noll nyhetsvärde.

Ang att dom ringer upp håller jag med dig om att det är lite väl osvenskt och lätt hotfullt.
Citera
2026-02-21, 15:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför inte bara anlita en annat företag om man inte är nöjd med servicen? Eller hade de ingått ett avtal? Tror ju mycket sånt här hamnar i tidningar för att de lusläser Facebook och liknande efter något att göra artiklar om. De är för lata idag att gå ut i samhället och möta verkligheten.

Ja, de ingick avtal och efter det så var det svårt att nå dem.
Citera
2026-02-21, 15:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Att man ens ställer upp på vara med i en sådan här artikel är ju personligt självmord på arbetsmarknaden.

Finns nog väldigt få företag och rekryterare som ens tar i en sådan gnällspik med tång
Kul att du säger det, jag håller ibland i rekryteringsprocesser just för sjuksköterskor med inriktning mot röntgen, och jag Googlar alltid de sökande, kollar deras sociala medier om de har några, och det är förvånande hur många tror att torgföra knepiga åsikter på t ex Facebook inte kan påverka livet i övrigt.

Jag väljer givetvis bort folk som är väldigt uttalat vänster, för med dem blir det nästan alltid problem, de har svårt att fatta att de har skyldigheter och att de själva kan vinna på att "bjuda till" lite ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Som jag fattade det så har de ingått ett avtal. Men att gå ut i tidningen med sånt här är ju lite överdrivet. Men visst, det kanske är ett skitföretag, vad vet jag? Men som jag nämnt ovan så tror jag nog sanningen är någonstans i mitten.
Citera
2026-02-21, 15:22
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kul att du säger det, jag håller ibland i rekryteringsprocesser just för sjuksköterskor med inriktning mot röntgen, och jag Googlar alltid de sökande, kollar deras sociala medier om de har några, och det är förvånande hur många tror att torgföra knepiga åsikter på t ex Facebook inte kan påverka livet i övrigt.

Jag väljer givetvis bort folk som är väldigt uttalat vänster, för med dem blir det nästan alltid problem, de har svårt att fatta att de har skyldigheter och att de själva kan vinna på att "bjuda till" lite ibland.

Förstår exakt vad du menar. Har gjort detsamma i ett par processer där jag satt som beslutsfattare i vem som skulle anställas
Citera
2026-02-21, 15:49
Medlem
Det här är inte journalistik, det är klassisk dramaturgisk PR förpackad som nyhet.

En privat konflikt mellan kund och företag blåses upp eftersom den levererar tre saker: identifierbart ansikte, känsla och en tydlig “skurk”. Det räcker för klick.

När en person får oemotsagd spaltmeter i en tidning som Expressen utan att centrala fakta redovisas – tidslinje, antal kontaktförsök, företagets fulla version – då är det inte granskning. Det är narrativproduktion.

Upplägget är alltid detsamma:
*En individ, oftast kvinna, upplever sig kränkt.
*Händelsen paketeras som maktmissbruk.
*Företaget reduceras till anonym motpart.
*Moraliskt raster appliceras.

Och så genereras klicken.

Medielogiken premierar offerpositionen framför verifierbar fakta. Den som först lyckas rama in sig själv som utsatt vinner berättelsen – oavsett proportionalitet.

Frågan är inte hur länge “cirkusen” ska pågå.
Frågan är hur länge läsare fortsätter belöna den med trafik.
Citera
2026-02-21, 15:52
Avstängd
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Att människor oemotsagda får gråta ut i media utan att journalister granskar och kollar upp fakta är ett probleem och har varit ett problem under lång tid, men syftet är enkelt, en gråtartikel som genererar klick går före sanningen!

Varför försvarar du de onda kaptialistiska företagen?
Citera
2026-02-21, 19:20
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag hatar när dom ska kontakta medierna för att få hamna i rampljuset i en artikel som dagen efter är bortglömd..
9 av 10 gånger så är det brudar som ser ok ut men som tror att de är så vackra att modebranschen ska kontakta dem.
Jävla fåntrattar
Citera
2026-02-21, 20:02
Medlem
Jag tycker det var en relevant artikel. Begravningsbranschen är nog lika full av smussel och ljusskygg aktivitet som de flesta andra. Dvs fel och brister.

Var inne på aktuellt företags sida och det gav ett tämligen oseriöst intryck.

Deras USP var att de "gör saker online" för att spara pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in