2026-02-21, 17:34
Medlem
Kan det röra sig om sju sex fyra?
Citera
2026-02-23, 08:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Kan det röra sig om sju sex fyra?

Tvek att det bedöms vara en terrororganisation, väl?
Citera
2026-02-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tvek att det bedöms vara en terrororganisation, väl?

Kanada och USA har klassat dem som en terrororganisation. Tänker att hans brottslighet kanske har kopplingar till USA på något sätt.
Citera
2026-02-26, 08:28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Kanada och USA har klassat dem som en terrororganisation. Tänker att hans brottslighet kanske har kopplingar till USA på något sätt.

Att begå terrorbrott i form av skadegörelse är väl inte riktigt deras modus operandi. Men vem vet, kanske därför de trodde han var sinnessjuk
Citera
2026-02-26, 10:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Att begå terrorbrott i form av skadegörelse är väl inte riktigt deras modus operandi. Men vem vet, kanske därför de trodde han var sinnessjuk

Fast det är att ha deltagit i en terroristorganisation han misstänks för. Inte terroristbrott genom skadegörelse.
Citera
2026-02-26, 10:50
Medlem
Troians avatar
Citat:

Men vet inte om det skulle göra det i Sverige. I alla fall har väl inte terrorbrott av något slag varit uppe i åtalen mot de som tidigare dömts för brott med 764-koppling. Tror inte heller SÄPO eller NCT berört den miljön i sina rapporter.

Framför allt tror jag att en åklagare skulle vara försiktig med att benämna dem som högerextrema.
Citera
2026-02-26, 10:52
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Fast det är att ha deltagit i en terroristorganisation han misstänks för. Inte terroristbrott genom skadegörelse.

Just ja, my bad. Skadegörelsen verkar iofs inte vara orelaterad:

Citat:
Häktningen är kopplad till ett ärende i december förra året gällande misstanke om skadegörelse.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-haktad-for-terrorbrott-i
Citera
2026-02-26, 11:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Just ja, my bad. Skadegörelsen verkar iofs inte vara orelaterad:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-haktad-for-terrorbrott-i

Jag vet inte om ska tolka det som att det är den brottsliga gärningen (skadegörelse) som sådan som gör att misstankarna uppstått. Utan att det är budskapet som förmedlats genom skadegörelsen. Det vill säga att även om han hade satt upp en affisch på en kommunal anslagstavla eller skrivit på X, med samma budskap och detta kopplats till MGM, så hade misstankarna om deltagande i terroristorganisation varit de samma.

Terroristbrott kan ju ske genom ett brott så som exempelvis mord, försök till mord eller allmänfarlig ödeläggelse. Men i det här fallet gäller misstankarna inte på motsvarande sätt terroristbrott genom skadegörelse, vad jag förstår.
Citera
2026-02-26, 11:21
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Jag vet inte om ska tolka det som att det är den brottsliga gärningen (skadegörelse) som sådan som gör att misstankarna uppstått. Utan att det är budskapet som förmedlats genom skadegörelsen. Det vill säga att även om han hade satt upp en affisch på en kommunal anslagstavla eller skrivit på X, med samma budskap och detta kopplats till MGM, så hade misstankarna om deltagande i terroristorganisation varit de samma.

Terroristbrott kan ju ske genom ett brott så som exempelvis mord, försök till mord eller allmänfarlig ödeläggelse. Men i det här fallet gäller misstankarna inte på motsvarande sätt terroristbrott genom skadegörelse, vad jag förstår.

Helt enig. Men hursom, allt ovanstående ger vid handen att det knappast skulle vara 764-relaterat, vilket var poängen med mitt inlägg.
Citera
2026-02-26, 17:56
Medlem
morfars avatar
https://expo.se/granskning/terrorhaktad-rekryterade-till-internationell-mordarkult/
Maniac murder Cult.
Citera
2026-02-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morfar
https://expo.se/granskning/terrorhaktad-rekryterade-till-internationell-mordarkult/
Maniac murder Cult.
Ok, då vet vi.
Finns en god anledning att hålla koll på såna strömningar
Citera
2026-02-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokryggen
Mannen, som är i tjugoårsåldern, misstänks för att ha deltagit i en terroristorganisation och brotten ska ha begåtts i Sigtuna kommun och på andra platser i Stockholms län från november förra året och fram till att han anhölls i veckan.

Källa Aftonbladet

Nå, vem är det här och vad har han gjort?
Intressant jag trodde det inte fanns så många höger extremister kvar. Nu menar jag riktiga inte såna som som är till höger om MP och blir kallade högerextremister av SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in