2026-02-20, 00:17
Medlem
Jag tycker det verkar vara en väldigt trevlig bil på samma plattform som VW Golf om jag förstår allt rätt.

Är det något man bör undvika med Seat ? Rostar dom mycket som alla andra sydeuropeiska bilar?
Någon som ägt en Seat Leon och varit nöjd? Det är ju en Golf typ fast 10k billigare.
Citera
2026-02-20, 04:54
Medlem
PainfulVacuums avatar
Vi har haft ett flertal på jobbet på den tiden de var nya.
Jag har dålig koll på hur de håller i längden, rost osv.

Men vi hade väldigt lite problem med dom (om ens några) och jag tycker personligen att de är väldigt trevliga att köra. Någon 1.4 TGI hade vi dock inte.

Jag vet inte vart du bor, men om du bor där det snöar så hade jag tittat på en X-perience istället, de var också schyssta och 1.6 TDI var både snål och okej att köra. Ingen raket, men inte oduglig heller.

Ska jag säga någonting negativt om dom så är det att inredningen är väldigt plastig, vintertid kan det skramla en hel del tills kupén blivit varm. Det är som dag och natt om man jämför med storebror Audi. Även vägljudet är ganska högt, dubbdäck på asfalt är ingen höjdare.

Jag skulle nog ändå säga att det är en vettig kärra om man bara ska ta sig från punkt A till punkt B.

Skulle du komma på att gå på den nyare modellen så får du väldigt många fler problem, åtminstone så fick vi det när vi bytte. Vi hade hybridmodellerna med många barnsjukdomar. Alltifrån växellådor, till fel i hybridsystemet till bränd-elektronik-lukt i kupén. För att inte tala om att de glömde belysning i knapparna under den smått odugliga touchdisplayen

Med andra ord, håll dig till modellen du tittar på. Det är min rekommendation.

Vi hade även en Ateca FR som jag gillade skarpt, för att inte tala om Tarraco. Men de är väl i en annan priskategori antar jag. Arona och Ibiza är enklare än Leon, mindre av allt.
Citera
2026-02-20, 08:29
Medlem
Viktigt vilken motor. 1,2 hade kamkedja med stora problem innan de bytte till rem som är lättare att byta.
Har den fått ny airbag eller har den handgranaten kvar som Seat vägrar byta?
Rost är vanligt på bagageluckan i överkant på emblemet/handtaget för öppning.

Vad som gäller de starkare motorerna har jag ingen koll på.

Ev lite sämre isolering än Golf.

I stort sett tycker jag Seat har fördelen att använda en äldre beprövad teknik än Volkswagen.
Har i övrigt inte haft ett enda fel på bilen på sju år.
Citera
2026-02-20, 08:46
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Utmärkt bil och kan egentligen inte säga att jag märker några större skillnader mot motsvarande VW eller Skoda version på samma plattform.
Citera
2026-02-20, 09:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Min erfarenhet är att precis samma bil men i seat utförande är mer olycksbelägen och dyrare i försäkring.

Nu var det några år sedan jag tittade på statistiken men samma seat var dyrare att försäkra pga olyckor.

JAg skulle dessutom undvika turbomodellerna och i synnerhet 1,4 tsi har haft enorma problem. Motorerna är helt enkelt för klena för turbo. Googla vw 1,4 tsi.

Det är 1,4 som haft mest problem inte 1,2. Men båda är för klena för turbo.
Citera
2026-02-20, 15:57
Medlem
Tack för svar! Verker ju vara en stabil pendlar-bil med relativt låga driftkostnader!
Citera
2026-02-21, 13:27
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2026-02-21, 15:35
Medlem
IceEyess avatar
Det beror på vilken generation du syftar på. Leon har tillverkats sedan sent 90-tal.
Citera
2026-02-21, 16:25
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det beror på vilken generation du syftar på. Leon har tillverkats sedan sent 90-tal.

Det fanns en annons tidigare, som tydligen försvunnit ur tråden.
Tror det var en 2018 om jag inte minns fel, annonsen var en 1.4 TGI.
Citera
2026-02-28, 23:32
Medlem
Jag har en 1.2 tsi från 2015. Den har varit helt problemfri tills nu. Drar otroligt lite, kan lätt komma ned runt 0,5 liter milen. Men nu börjar rosten komma på skärmar och baklucka.
Citera
2026-03-13, 21:35
Medlem
rex144s avatar
Se upp med wet-belt... där gummiremen körs i motorolja kan brytas ned av felaktig oljekvalitet, vilket leder till att remrester lossnar och täpper till oljesilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in