Vi har haft ett flertal på jobbet på den tiden de var nya.
Jag har dålig koll på hur de håller i längden, rost osv.
Men vi hade väldigt lite problem med dom (om ens några) och jag tycker personligen att de är väldigt trevliga att köra. Någon 1.4 TGI hade vi dock inte.
Jag vet inte vart du bor, men om du bor där det snöar så hade jag tittat på en X-perience istället, de var också schyssta och 1.6 TDI var både snål och okej att köra. Ingen raket, men inte oduglig heller.
Ska jag säga någonting negativt om dom så är det att inredningen är väldigt plastig, vintertid kan det skramla en hel del tills kupén blivit varm. Det är som dag och natt om man jämför med storebror Audi. Även vägljudet är ganska högt, dubbdäck på asfalt är ingen höjdare.
Jag skulle nog ändå säga att det är en vettig kärra om man bara ska ta sig från punkt A till punkt B.
Skulle du komma på att gå på den nyare modellen så får du väldigt många fler problem, åtminstone så fick vi det när vi bytte. Vi hade hybridmodellerna med många barnsjukdomar. Alltifrån växellådor, till fel i hybridsystemet till bränd-elektronik-lukt i kupén. För att inte tala om att de glömde belysning i knapparna under den smått odugliga touchdisplayen
Med andra ord, håll dig till modellen du tittar på. Det är min rekommendation.
Vi hade även en Ateca FR som jag gillade skarpt, för att inte tala om Tarraco. Men de är väl i en annan priskategori antar jag. Arona och Ibiza är enklare än Leon, mindre av allt.