2026-02-21, 14:21
Medlem
rovmuns avatar
Nör man hade gammal spis så var ju vattenkokaren mycket snabbare och även förmodligen billigare rent ekonomisk men med induktionshäll så går det mer eller mindre lika snabbt att koka vatten i alla fall det som man ska göra te eller möjligtvis kaffe. Visst om man ha fullt på spisen eller ingen diskat kastrull.

Men rent generellt finns det någon anledning till att ha vattenkokare?
Citera
2026-02-21, 14:23
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Nja, vattenkokare känns mer eller mindre som en VHS sedan vi fick dessa snabba induktionshällar, så det är väl kökets kanske mest onödiga pryl man kan ha
Citera
2026-02-21, 14:24
Moderator
Tystnads avatar
Nej inte om man har induktions spis.

På ställen där man saknar spis helt tex arbetsplats, kontors fika hörna etc därär det en annan sak.
Citera
2026-02-21, 14:29
Medlem
zombie-nations avatar
Kanske bättre att skaffa en kaffepanna eller liknande som är gjord för hällen. Man kokar bara vatten i den så man behöver ingen kastrull. Kaffepannan är alltid ren. Tycker även kastruller är jobbiga att hälla ur.
Citera
2026-02-21, 14:57
Medlem
DanskebankEus avatar
Vattenkokare är säkert kort när man glömmer kastrullen på spisen till o från
Citera
2026-02-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Nör man hade gammal spis så var ju vattenkokaren mycket snabbare och även förmodligen billigare rent ekonomisk men med induktionshäll så går det mer eller mindre lika snabbt att koka vatten i alla fall det som man ska göra te eller möjligtvis kaffe. Visst om man ha fullt på spisen eller ingen diskat kastrull.

Men rent generellt finns det någon anledning till att ha vattenkokare?
jo, den drar mindre el än spisen... förutsatt samma mängd vatten.

Vattenfall.se
Citat:
”Vattenkokaren är den mest effektiv sättet att koka vatten på. Sedan kommer induktionshäll, keramikhäll och sist gjutjärnsplattor. Induktionsspisen är det mest effektiva sättet om man lagar mat. Koka inte mer vatten än du behöver.”
Senast redigerad av martinator 2026-02-21 kl. 15:05.
Citera
2026-02-21, 15:07
Medlem
Glostrups avatar
Vattenkokaren stänger av sig när den är klar och behöver inte passas. Praktiskt om man vill göra annat medan tevattnet kokar. En vattenkokare kanske inte strikt sett är nödvändig, men det är å andra sidan inte heller andra saker som många säkert har i köket:
- Flera olika knivar
- Både decilitermått och halv/litermått; de är markerade per deciliter
- Kaffekoppar, temuggar och glas; det går ju att dricka ur dem alla

Poängen är att man använder olika saker på olika sätt, och ett välutrustat kök är roligare att arbeta i än ett där man hela tiden måste hitta på alternativa lösningar även för enkla göromål bara för att verktygen saknas. Jag ser vattenkokaren som ett komplement i köket, och jag använder den oftare än induktionshällen om jag bara ska koka vatten. Det är praktiskt att bara behöva fylla på den, slå på den och sedan slippa tänka på den tills den säger ”klick”.
Citera
2026-02-21, 15:09
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
jo, den drar mindre el än spisen... förutsatt samma mängd vatten.

Isåfall lär spisen vara snabbare?

Annars håller jag med föregående talare som tycker att VK har sin poäng oavsett, pga att den stänger av automatiskt. Särskilt om man är tankspridd av sig.
Senast redigerad av busy-signal 2026-02-21 kl. 15:48.
Citera
2026-02-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Isåfall lär spisen vara snabbare?

Annars håller jag med föregående talare som tycker att VK har sin poäng oavsett, pga att den stänger av automatiskt. Särskilt om man är tankspridd eller halsenil.
varför det...?
Istället kan ju energiförlusterna vara större
Citera
2026-02-21, 15:15
Medlem
ps870s avatar
Jag gav bort min vattenkokare när jag skaffade induktionshäll och har inte saknat den.
Citera
2026-02-21, 15:47
Medlem
Umarells avatar
Vattenkokare är effektivare och är alltid redo för vatten. Enda nackdelen är att den tar extra plats och ett eluttag.
Citera
2026-02-21, 15:47
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
varför det...?
Istället kan ju energiförlusterna vara större
Jo det kan du nog ha rätt i. Vattenkokare brukar ju vara isolerade mot avkylning, till skillnad från kastruller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in