2026-02-20, 13:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så då är låga elpriser plötsligt ett problem när vinden friskar i? Inte för mig i vart fall.

Planerbara elpriser? Haft ett sådant avtal med treårsavtal under säkert 20 år så det ska inte vara några problem.

F.ö är elpriset i SE1 skrivande stund ungefär 1/3 av elpriser i Finland. Kylan lättare och därmed tilltar vinden.

Om du haft fast avtal har du haft betydligt högre kostnad än den som har rörligt månadspris. Under 2022 när priserna toppade gick det inte att teckna fast avtal till lägre pris än 150 öre/kWh.

Problemet med vindkraft är att det ger extremt volatila priser och det är ingenting som skapar investeringsvilja. Om ingen investerar i ny baskraft kommer elpriset att bli som i de länder där vindkraft dominerar och det priset är långt mycket högre än det Sverige upplevt i januari och februari 2026.
Citera
2026-02-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens

Edit:
På samma sätt får vi betala för perpetuella idiotsatsningar i hela Europa också. Detta genom "EIB".
Enda vägen ur vindkraftshelvetet ser ut att vara totalhavererade vindkraftverk i kombination med dålig opinion, så ingen vågar bygga nytt.

Kommer avskaffa sig själv. Dels är ekonomin jättedålig för detta. Nånstans 8 till 9 av 10 parker går inte runt i SE1 och SE2. Fler och fler kommuner lämnar veto. Utbyggnaden är nästan stoppad som det ser ut nu.

Marknaden fixar detta på sikt. Nya studier gällande hållbarhet är nedslående de säger 12-15 år inte vad branschen sagt 30-40 år.

Kommer säkert framkomma mer kring miljö, skador på turism osv.
Citera
2026-02-21, 07:47
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobekrabat
Kommer avskaffa sig själv. Dels är ekonomin jättedålig för detta. Nånstans 8 till 9 av 10 parker går inte runt i SE1 och SE2. Fler och fler kommuner lämnar veto. Utbyggnaden är nästan stoppad som det ser ut nu.

Marknaden fixar detta på sikt. Nya studier gällande hållbarhet är nedslående de säger 12-15 år inte vad branschen sagt 30-40 år.

Kommer säkert framkomma mer kring miljö, skador på turism osv.

10/10 vindparker går dåligt. När det blåser, så är priserna trycka i botten av överproduktion.

Eftersom de ej kan konkursa, så krävs fysiska haverier för att avveckla vår nuvarande situation.
Kreditgarantier korrumperar så pass att vi inte har en fungerande marknad.

De stora vindkraftverken överlever inte länge p.g.a. sina strukturella svagheter. Fysiska haverier är vägen ut ur den gröna EU-korruptionen.
Priset befolkningen får betala är enormt. Här i Sverige har det varit billigt jämfört m. Danmark, Tyskland, Österike mm.
Citera
2026-02-21, 08:28
Medlem
Citat:
10/10 vindparker går dåligt. När det blåser, så är priserna trycka i botten av överproduktion.

Eftersom de ej kan konkursa, så krävs fysiska haverier för att avveckla vår nuvarande situation.

De stora vindkraftverken överlever inte länge p.g.a. sina strukturella svagheter. Fysiska haverier är vägen ut ur den gröna EU-korruptionen.
Priset befolkningen får betala är enormt. Här i Sverige har det varit billigt jämfört m. Danmark, Tyskland, Österike mm.

Uppmanar du till fysiskt sabotage av vindkraftverk?
Citera
2026-02-21, 08:56
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Uppmanar du till fysiskt sabotage av vindkraftverk?

Du behöver kanske gå till doktorn och kolla ditt huvud.

Jag skrev haverier. Senare skrev jag kortfattat att de har strukturella svagheter...d.v.s. de går sönder av de dåliga vilkåren de står på.

Att miljöpartister är toxiska horor råder det ingen som helst tvekan om.
Att ta ut det på strukturer redan försvagade av det egna horeriet blir lika svagt i sig.
Skall jag läsa in dina fantasier, så är du den personen som kräver redan försvagade offer och sedan projicerar din destruktiva svaghet på andra. Vekt.

Min personliga väg frammåt är redan utstakad i denna värld saturerad av hederslöst hor och själadöd.
Jag har motsvarande en egen solfarm och jag äger väldigt mycket lagring av egenproducerad kraft. Dessutom har jag egen ved och 4 eldstäder. 2 brunnar. Mark att odla på. Guld.
Jag är "all set" och har så varit länge. Redan 2012 förstod jag att situationen var på väg i en ohållbar riktning.
Jag behöver inte sabotera någonting. Jag är precis där jag vill vara i livet och vill njuta frukterna av min egen strategi. Bara denna kalla och dyra vinter har varit helt fantastisk, för mig. Inte alls dyr.
Lönen som kommer nu... 50% går direkt till aktieportföljen och där är det rea för tillfället. Nice för mig, antagligen inte för er som har nästa elräkning att se fram emot.
Citera
2026-02-21, 09:14
Medlem
Citat:

Jag fattar inte varför de inte kombinerar vindkraftparkerna med batteri anläggningar, sedan sätter en gräns över hur mycket de släpper iväg när det går för högtryck.
När det är vindstilla så får det gå från batterierna istället för att balansera det, och inte säga till ha katastrofalt låga elpriser när det blåser för fullt och det är en överproduktion på elen.
Citera
2026-02-21, 10:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag fattar inte varför de inte kombinerar vindkraftparkerna med batteri anläggningar, sedan sätter en gräns över hur mycket de släpper iväg när det går för högtryck.
När det är vindstilla så får det gå från batterierna istället för att balansera det, och inte säga till ha katastrofalt låga elpriser när det blåser för fullt och det är en överproduktion på elen.
Det är så vattenkraften används, när vindkraften går på högvarv så drar vattenkraften ned och vice versa, vattenkraften kan reagera väldigt snabbt på ändrade förhållanden.

Nu är det avstängt men i kontrollrummet kunde man förr se hur vattenkraften gick upp/ned med vindkraften.
Citera
2026-02-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är så vattenkraften används, när vindkraften går på högvarv så drar vattenkraften ned och vice versa, vattenkraften kan reagera väldigt snabbt på ändrade förhållanden.

Nu är det avstängt men i kontrollrummet kunde man förr se hur vattenkraften gick upp/ned med vindkraften.
Ja den där sidan "kontrollrummet" har strulat i flera månader! Alla dessa IT-baserade "high Tech" system ā la 2020-tal verkar vara ett jävla debacle minst sagt, det börjar likna parodi av den högre skolan!
Vi såg ju vad som hände när landstinget bytte ut sitt gamla IT-system mot ett "nytt modernt", vad hände? KAOS var det som hände, ja jävlar mig för dessa IT-ingenjörer och deras missbrukande av transistor-logiken av i dag.

Det sista från "Kontrollrummet" innan den senaste kollapsen var ett presenterat nettoöverskott för Sverige på över 11000 megawatt, och det beroende av att den svenska förbrukningen hade minskat till bara 2 megawatt eller nåt!
Citera
2026-02-21, 14:01
Medlem
Hur har ni det med minnet då alla svenskar? Ni minns väl vad man skrev den 17 november 2025, före jul alltså, jo då säger Vattenfalls energiexpert Jens Berggren att efter en regnig höst och fyllda vattenmagasin så släpper vi rekordmycket vatten förbi vattenkraftverken som inte blir el i turbinerna.
- När elpriset är så här lågt lönar det sig inte att skapa el, sa Jens Berggren då för 3 månader sen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/elen-ar-for-billig-kraftverk-tvingas-dumpa-ut-vatten

Och hur låter det nu, 3 månader senare efter att dom släppt förbi en helvetes massa KWh el i form av vatten så att bryggor och annat löst har flutit iväg längs älvarna,, jo nu säger ekonomiexperten Claes Hemberg att en av anledningarna till det höga elpriset är brist i vattenkraftverkens magasin i norra Sverige,,
https://www.expressen.se/ekonomi/elpriset-rusar-igen-expert-hemska-nivaer/

MEN dra åt helvete med er erat jävla etablissemangshelvete, från rekordfyllda dammar till bristnivåer på 3 månader? Så fyllda att ni MÅSTE släppa ut vatten ur dammarna!! Men jag förstår, de är ju inte så att man känner någon större ångest av att släppa förbi vatten, för det är ju de sista dropparna som ger de mesta pengarna så "incitamentet" för vattenfall att få göra av med sitt överskottsvatten var så klart enorma!

Tänk er att Coka-Cola skulle få mindre betalt för colan som låg längst upp i flaskan och ju längre ner i flaskan colan låg desto mer skulle man få betalt för den, hur mycket skulle Coka-Cola fylla sina flaskor då? Ja en sak är säker, de skulle inte fylla flaskorna till rekordnivåer i varje fall, precis som Vattenfall alltså...
Citera
2026-02-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Ja den där sidan "kontrollrummet" har strulat i flera månader! Alla dessa IT-baserade "high Tech" system ā la 2020-tal verkar vara ett jävla debacle minst sagt, det börjar likna parodi av den högre skolan!
Vi såg ju vad som hände när landstinget bytte ut sitt gamla IT-system mot ett "nytt modernt", vad hände? KAOS var det som hände, ja jävlar mig för dessa IT-ingenjörer och deras missbrukande av transistor-logiken av i dag.

Det sista från "Kontrollrummet" innan den senaste kollapsen var ett presenterat nettoöverskott för Sverige på över 11000 megawatt, och det beroende av att den svenska förbrukningen hade minskat till bara 2 megawatt eller nåt!

kontrollrummet tappade kontrollen när aurora kopplades in

men det var nog bara slumpen...?
Citera
2026-02-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Nu har vi ju inte älvar här nere i Skåne, men det blåser som attan och princip alla bönder har numera vindsnurror, samt det finns ett antal havsbaserade vindkraftsparker.
Tanken med kabel bl a här nere i Skåne var just att bli av med överskottet till tyskarna när elen är billig och det behövs bli av med elen för stabilisering i elsystemet, fast bakslaget kommer som sagt de där dagarna när det inte blåser och är kallt, samt importerpriser från Tyskland.
Ett intressant projekt som är på gång här nere i Skåne är i Lund, där man i ett område tänkt sig att göra ett eget lokalt elnät, där man styr var elen och överskottet tar vägen för just handskas smartare med elen.
Det som dessutom är intressant med detta projekt i Lund är ju att om det slår väl ut och det blir standard i Sverige, så kommer vi även runt den främsta sårbarheten i ett försvarssyfte - elnätet. När elnätet kommer bestå av gigantiska mängder av el hubbar som sköter sig själv och en energiproduktion i landet som ligger utanför och pumpar in el i dessa hubbar när det är underskott och tar hand om överskottet.
https://www.sydsvenskan.se/lund/lkf-bygger-eget-elnat-i-lund-hyresgaster-slipper-fasta-avgifter/
Citera
2026-02-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
kontrollrummet tappade kontrollen när aurora kopplades in

men det var nog bara slumpen...?
Är nog mera order från den ny GD Thomas Pålsson.
Varför kartor och statistik inte visas är ju att graferna inte stämmer enligt kontrollrummet.
Men visst borde man fått ordning på det efter 3 månader.Hoppas det inte är politiskt beslut att ta bort graferna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in