2025-12-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Räkna med fängelse på den mängden. Eller villkorlig dom + dagsböter om han har tur. De är hårda med straff på kokain.
Fängelse... vaknade du med tummen i arslet sen el?

Allt under 5g är i stort sett garanterat vilkorligt/skyddstillsyn. Särskilt om det inte är upprepade brottslighet.
Citera
2025-12-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knostertavlan
Tack för svar. Hon är häktad för att undvika att försvåra utredningen, ett större fall där flertal är häktade. Osäker på hur bevisningen ser ut. Fortfarande förvänta sig månader i fängelse istället för år när hon är häktad?
Beror på hur stora mängder de handlar om. Svenska domstolar går enbart på mängden droger i stort sett. Försäljning el ej skiter de i stort sett i... så har alla mina mål hanterats iaf... de går efter sina tabeller.

Så har hon sålt 7x 1g kokain så döms hon för 7g kokain... vad de ger kan du bara söka efter rättsfall på Google.

Att hon häktas är nog pga att hon inte erkänt. Erkänner hon så släpper de henne eftersom hon inte längre kan försvåra rättegången.

Man måste vara taktisk på vad man erkänner o inte erkänner.
Jag erkänner bedrägeri pga jag visste det skulle bli häktning annars. Snuten trodde de hade fallet i en låda o sket i stort sett o utreda pga erkännandet. Förhala o sen tog jag tillbaka erkännandet med en någotsånär trovärdig historia... Vilket ledde till frikännande i TR.

Man måste vara taktisk.. Att inte erkänna nåt som du ändå kommer bli dömd för kommer bara leda till att de håller dig tills rättegången. Särskilt om de finns mgm.
Citera
2025-12-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Beror på hur stora mängder de handlar om. Svenska domstolar går enbart på mängden droger i stort sett. Försäljning el ej skiter de i stort sett i... så har alla mina mål hanterats iaf... de går efter sina tabeller.

Så har hon sålt 7x 1g kokain så döms hon för 7g kokain... vad de ger kan du bara söka efter rättsfall på Google.

Att hon häktas är nog pga att hon inte erkänt. Erkänner hon så släpper de henne eftersom hon inte längre kan försvåra rättegången.

Jag erkänner bedrägeri pga jag visste det skulle bli häktning annars. Snuten trodde de hade fallet i en låda o sket i stort sett o utreda pga erkännandet. Förhala o sen tog jag tillbaka erkännandet med en någotsånär trovärdig historia... Vilket ledde till frikännande i TR.

Man måste vara taktisk.. Att inte erkänna nåt som du ändå kommer bli dömd för kommer bara leda till att de håller dig tills rättegången. Särskilt om de finns mgm.

Som jag förstår de har de kommit en ny lag 2023 att narkotikaförsäljning är minst 6 månader. Låt oss säga att det är 8g kokain hon sålt (jag vet inte) och det är 4 månader på straffskalan. Blir de 6 + 4 eller bara 6 månader då för försäljning? Jag tror de försöker få henne att säga vem hon säljer för.
Citera
2025-12-28, 19:22
Medlem
Citat:

Jag som trodde att avsikten att överlåta gav ett högre straff, lägg därtill att jag var tämligen säker på det. Jag har ibland fel, men det är sällan. Det här är däremot inte mitt expertisområde.

Hade varit otroligt intressant om du kunde leverera en källa på det som du påstår, som anger att det är samma straffvärde, vid ungefär samma vikt, oavsett om det bedöms som överlåtelse eller eget bruk.

Skulle det eventuellt vara så att åklagarna som hållit i dina åtal, inte kunnat bevisa överlåtelse och valt att få dig fälld för eget bruk?

Om vi bortser från ditt specifika fall, där du erkände för att sedan ta tillbaka erkännandet och kollar på det rent generellt. Att erkänna något, tror du inte det kan ligga en person till last senare, om det går till åtal, även om personen tar tillbaka sitt erkännande?
Senast redigerad av Allegera 2025-12-28 kl. 19:24.
Citera
2026-01-03, 00:07
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Fängelse... vaknade du med tummen i arslet sen el?

Allt under 5g är i stort sett garanterat vilkorligt/skyddstillsyn. Särskilt om det inte är upprepade brottslighet.

Nej, däremot kan jag läsa straffskalan på narkotikabrott av normalgraden, och där finns fängelse med.
Citera
2026-01-14, 03:00
Medlem
Vad riskerar man för straff för 1kg kokain?
Citera
2026-01-14, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony-Yayo
Vad riskerar man för straff för 1kg kokain?

Det finns en tabell(från drogpraxisgruppen) som man utgår från som grund för straffvärdet. 1kg kokain ligger på 5års fängelse.
Sedan kan det finnas förmildrande eller försvårande omständigheter som gör straffet högre eller lägre, men runt 5år är troligt.
Citera
2026-01-19, 09:54
Medlem
Misshandel, flera ben brutna med hammare.

Sen rån/hot med med pistol. 100 kilokronor.

Hon är en brottsling som polisen skiter i för dom jagar väl bara dubbdäck och haschrökare nu för tiden. Kvinnor har frikort för grova brott med den nya sortens poliser. Om det är förmildrande.

Pistolen är laglig.

Får jag 2 eller 12?
Senast redigerad av KnullaNegresser 2026-01-19 kl. 09:56.
Citera
2026-01-28, 04:57
Medlem
Vad är egentligen straffskalan vad gäller opioder som Subutex? Jag läste i en tråd att man för bara 15år sedan klassade 3 tabletter som grovt Numera sägs det grova gå först vid 300 tabletter. Någon som faktiskt vet ? Sjukt om subutex ger högre straff än kokain och amfetamin i dagens 2026 men även då för 15år sen att bara 3 tabletter skulle vara grovt när inte ens kokain och amfetamin var i närheten mängd mässigt kontra straffskalan. Nästan absurt ju med tanke på att det är klassat som läkemedel.
Citera
2026-02-16, 22:25
Medlem
CatOnDopamines avatar
Hej,
Jag vaknade idag upp till ett brev ifrån polisen där jag är misstänkt för "försök till ringa narkotikabrott"
Jag skulle gissa det är kopplat till något brev som innehåller narkotika med mitt namn på.
Hur ska jag agera för att ha så stora chanser som möjligt att få detta ärende avslutat?
och i värsta fall
Vad är rimligt straff för någon som är arbetslös utan en riktig inkomst just nu?
Citera
2026-02-17, 01:51
Medlem
smutsomirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatOnDopamine
Hej,
Jag vaknade idag upp till ett brev ifrån polisen där jag är misstänkt för "försök till ringa narkotikabrott"
Jag skulle gissa det är kopplat till något brev som innehåller narkotika med mitt namn på.
Hur ska jag agera för att ha så stora chanser som möjligt att få detta ärende avslutat?
och i värsta fall
Vad är rimligt straff för någon som är arbetslös utan en riktig inkomst just nu?

Du ska givetvis neka. Ett brev med ditt namn och adress är inte något bevis.
Antar du blivit kallad till förhör. Där kommer de ställa frågor om din livssituation och brevlåda. De brukar även fråga om krypto och om du beställt/brukat drogen som låg i brevet.
Har personlig erfarenhet av detta och det har alltid blivit nedlagt efter förhör. Notera att jag inte vet hur de blå agerar om det finns barn med i bilden.
Citera
2026-02-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatOnDopamine
Hej,
och i värsta fall

Du får skriva sort och mängd på narkotikan som någon skickat till dig. När skickades brevet? Vad har du för inkomst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in