2026-02-21, 12:48
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3xinator
Jag bytte utgång på min VPN till USA och gjorde en sökning på Google ”north Miami Mayor” sedan bytte jag tillbaka till Sverige. Gjorde samma sökning och fick i princip samma resultat. Det som skilde var att första träffen i USA var andra träff i Sverige. Har ni något förslag på sökning där det skiljer mer?

Prova med Biden+Nordstream.

Prova med Nuland+biolabs.
Citera
2026-02-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Innan kom tex många trådar fram när
Man sökte på Google som Flashback, familjeliv men det verkar vara borta om man söker på något ämne.

Hur kan det tillåtas vara såhär ?

Om man söker en sökning på engelska kommer oftast mer info fram, så verkar ju vara svenska myndigheter som håller på så här? Isåfall vilken myndighet handlar det om ?

Vem är det som tvättar?

Det du upplever när du söker på Google är ingen inbillning- det är resultatet av en medveten och kraftfull förändring av hur internet fungerar för oss i Sverige under 2026… Det vi ser är framväxten av en så kallad "kurerad verklighet".
Det handlar inte om att en enskild person sitter och raderar enstaka inlägg, utan om ett systematiskt samspel mellan Google och svenska myndigheter, styrt av strikt EU-lagstiftning.
Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) är den tyngsta spelaren i Sverige i detta sammanhang. Deras uppdrag är att motverka vad som kallas "otillbörlig informationspåverkan". För att uppnå detta har de ju etablerat direktkanaler till de stora techplattformarna. Där kan de flagga innehåll som de anser hotar det svenska samhället eller som bedöms sprida vilseledande information och "fel" narrativ från främmande makt…
Ett tydligt exempel på detta är när du söker på effekterna av nya EU-lagar. Istället för en bred debatt får du främst upp EU-parlamentets egna informationssidor. Det som döljs för oss är kritiska analyser från alternativa ekonomer eller politiska tänkare som menar att EU håller på att förvandlas till en teknokrati utan folklig insyn.
Det kanske tydligaste exemplet här i början av 2026 rör balansen mellan fredsförhandlingar och vapensändningar i Ukraina. Här märks det att röster-även från respekterade internationella akademiker- som förespråkar diplomatiska lösningar eller belyser korruption inom det militära stödet, prioriteras bort. På så sätt skapas en filtrerad bild där endast det officiella narrativet tillåts ta plats i det digitala skyltfönstret.

Det är MPF och EU som sätter reglerna, och Google som utför jobbet genom att skruva på sina algoritmer…
Det är just därför den där USA-portalen är så provocerande-den klipper bort alla dessa filter.
Citera
2026-02-21, 12:53
Medlem
Kommer man även kunna komma åt sidor i USA som annars är blockerade för användare i EU? (En del sidor blockeras med anledning av GDPR eller andra EU-lagar.)

Tillägg: De blockeras alltså i USA, inte i EU,
Senast redigerad av Hominem 2026-02-21 kl. 13:03.
Citera
2026-02-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Smått surrealistiskt när Flashbacks putinister pratar censur i EU.
Censuren i EU liknar ju inget om jämför med vad Roskomnadzor sysslar med i Ryssland.
Men naturligtvis är det inget vi ska prata om.

Varför ska vi inte kritisera Sverige bara för att andra länder eventuellt är värre ?

Betyder det att det sverige gör inte ska diskuteras ?
Citera
2026-02-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kommer man även kunna komma åt sidor i USA som annars är blockerade för användare i EU? (En del sidor blockeras med anledning av GDPR eller andra EU-lagar.)

Tex jerkmate är blockerad, kommer man komma in med detta vpn ?
Citera
2026-02-21, 13:11
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Varför ska vi inte kritisera Sverige bara för att andra länder eventuellt är värre ?

Betyder det att det sverige gör inte ska diskuteras ?

Jodå det är helt okej men det beror vem/vilka som gör det.
De är ju annars så duktiga på whataboutism men inte i detta fall, konstigt?
Citera
2026-02-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Jag har jobbat som journalist/korrespondent för några av Sveriges största tidningar/nyhetskällor med nyhets och feature journalistik och inte i ett enda av mina anställningsavtal står det att jag måste skriva reportage/artiklar vinklade på ett specifikt vis. De har publicerats ändå.

Däremot i ditt älskade ryzzland så ramlar men ut från ett fönster illa kvickt om man inte följer Kremls narrativ. Men det vet du ju redan.

Kul att en ”gammal korre” hittat hit till tråden, även om man får ta anonyma nät-titlar och ”jag har jobbat som” med en nypa salt lol särskilt i en sådan här diskussion…. Men låt oss leka med tanken att du faktiskt jobbat på de stora drakarna. Då vet du ju också att det inte är anställningsavtalet som är grejen – det är väl ingen som tror att det står ”du ska ljuga” i ett kontrakt i Sverige?

Problemet är ju den osynliga styrningen. Vad tror du skulle hända om du imorgon skickade in ett reportage till din redaktör som sakligt belyste korruption inom det militära stödet till Ukraina, eller som gav en nyanserad bild av fredsförhandlingar utan att använda de godkända flosklerna? Du vet lika väl som jag att det aldrig skulle publiceras... Det kallas redaktionell linje, eller ”grindvaktande”, och det är där censuren sker i en demokrati.

Och sen har vi den tekniska biten som du helt hoppar över här.. Även om du mot förmodan skriver fritt, så har vi idag 2026 Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) och EU:s DSA-lagar som sitter med fingrarna direkt i Googles algoritmer… Om din artikel inte följer det ”rätta narrativet” så flaggas den som en systemisk risk eller felaktig påverkan… men inte bara det utan också att risken är relativt stor att du kommer bli kallad ”nyttig idiot”, ”putinist” eller ”konspirationsteoretiker” av dina egna kollegor och omgivningen ….Du blir utstött vid kaffemaskinen, får inga fler uppdrag och blir snabbt en paria i branschen. Man behöver inte ramla ut genom ett fönster för att tystas; i Sverige räcker det med att din sociala och professionella status slaktas... Det är den mest effektiva självcensuren som finns!!! Journalister behöver inte skriva på kontaktman de väljer hellre skriva det som ger ryggdunkar, inte det som ger problem av kollegor och chefer.
Senast redigerad av Menea 2026-02-21 kl. 13:32.
Citera
2026-02-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Prova med Biden+Nordstream.

Prova med Nuland+biolabs.

Får mer eller mindre samma resultat på Google. Iofs får svar på svenska när jag byter min utgång på VPN. På den sista får jag samma första träff. Nån sida som heter cpan. Tydligen gillade inte Biden nordstream och var ganska nöjd när ukrainarna sprängde den. Biolabben är ömsom hemliga labb i ukraina och ömsom rysk desinformation kombinerat med ”far-right” som ”gått” på det.
Citera
2026-02-21, 13:37
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Jag har jobbat som journalist/korrespondent för några av Sveriges största tidningar/nyhetskällor med nyhets och feature journalistik och inte i ett enda av mina anställningsavtal står det att jag måste skriva reportage/artiklar vinklade på ett specifikt vis. De har publicerats ändå.

Däremot i ditt älskade ryzzland så ramlar men ut från ett fönster illa kvickt om man inte följer Kremls narrativ. Men det vet du ju redan.
Vad spelar det för roll vad det står i ditt och andra journalisters anställningsavtal menar du? Om du får dina artiklar publicerade beror det på att du skriver rätt saker.
Citera
2026-02-21, 13:43
Medlem
Citat:
Tex jerkmate är blockerad, kommer man komma in med detta vpn ?
Jerkmate kommer jag inte in på från Sverige men sidan laddar och den säger att den inte är tillgänglig från min plats. Däremot kommer jag in på den från USA. Den verkar ju inte vara blockad från Sverige utan mer att deras tjänst inte är tillgänglig. Om det är företaget eller EU är väl en öppen fråga med tanke på att Flashback inte ens laddas när jag har usa som utgång på VPN.
Citera
2026-02-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Jodå det är helt okej men det beror vem/vilka som gör det.
De är ju annars så duktiga på whataboutism men inte i detta fall, konstigt?

Jag vet inte vad Ryssland har med detta att göra, vi diskuterar att eu reglerar Sveriges tillgång till internationellt internet, att eu och Sverige systematiskt ändrar i hur svenskar ska få upp sina sökningar, begränsat viss data så det hamnar långt bak.

Det kryllade förut av trådar av familjeliv och Flashback när man sökte på lindra vanliga sökningar nu kommer dom inte längre upp tex.

Jag har flera gånger det senaste fram till idag gjort mängder med sökningar och alltid kommer jag till en sista sida där det står om eu lagar … men just nu idag helt plötsligt så har det inte kommit fram, märkligt.
Citera
2026-02-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryssland rapporterar vad jag sett rätt mycket från båda hållen.. jag följer Gazeta.ru dagligen.

Tanken med den här USA-drivna sidan är väl inte att agera domare över vad som är rätt eller fel. Syftet är att tillhandahålla råmaterialet och låta informationen vara tillgänglig. På så sätt får läsaren själv använda sitt källkritiska tänkande och avgöra vad som är sant eller inte, istället för att låta politiker i förväg bestämma vad vi klarar av att hantera.. jag förstår verkligen inte hur folk i demokratiska länder blir så provocerade av detta?
De blir provocerade av det är Trump som föreslår detta och att det sätter fingret på den ömma punkten att EU har blivit en överbyggnad med totalitära ambitioner.
Det är faktiskt ett större hot mot demokratin inom unionen än vad Trump än kan hitta på.
NSA och CIA har redan all information de behöver om vår del av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in