2026-02-21, 12:33
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Nu är det snart mars och då brukar man kunna se vårtecken i flera delar av landet, minns jag såg en sånglärka i början av mars förra året i sundsvall, kanske har sånglärkan redan kommit till vissa delar av landet?

Snösparv brukar jag också se varje vår ganska tidigt men ingen ännu detta år.

Har ni sett nåt vårtecken än och var i landet ungefär?
Citera
2026-02-21, 12:54
Medlem
Jag har sett många glador, gulsparv och bergfink den sista veckan.

Det är arter som kommer tidigt. Jag tror en del stannar.

Annars är det snö så man ser inte vintergäcken men jag tror den finns därunder snart.

Mellersta Skåne, nära Ringsjön.

Ovanligt kall och snöig vinter för oss.
Citera
2026-02-21, 13:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Igår dödade jag den första myggan, givetvis inomhus men kändes ändå jävligt tidigt för mygg i slutet av februari i mälardalen.

Enligt AI så kan det rent krasst varit en fjolårsmygga som gått i dvala och nu vaknat igen.

Citat från AI svar på hur länge en mygga lever.
En vuxen mygghona lever vanligtvis i 2–3 veckor under sommaren, men kan leva upp till två månader eller mer (vissa arter upp till 6 månader i dvala) för att lägga ägg. Hanmyggor har en kortare livslängd och dör ofta efter ett par veckor, strax efter parning.
Citera
2026-02-21, 14:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Kan tre skridskoåkare fast på isflak som lossnat utanför Söderhamn, så formellt södra, Norrland, duga?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tre-skridskoakare-ar-fast-pa-isflak

" Flygräddningsledare Lars Antonsson säger till Aftonbladet att isen har brutits upp av vinden. Räddningstjänst, lotsbåt och helikopter uppges vara på väg till platsen.

Enligt räddningstjänsten kan man se personerna och jobbar nu på att kunna få dem i land. På grund av isläget går det inte att ta sig ut med båt. "

Lokalt vårtecken i Östergötland är att ett par stadsskator bygger ett bo i optimalt läge för skydd och nära till mat.
Jag gissar de går efter soltimmar mer än temperatur.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-02-21 kl. 14:07. Anledning: Stavfel
Citera
2026-02-21, 14:10
Medlem
Såg och hörde bofinken, stackarn såg lite vilsen ut.
Citera
2026-02-21, 14:26
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Snön ligger tung fortfarande, men det absolut skönaste som märks nu mot slutet på februari är att solen dröjer sig uppe längre och det är ljust t.o.m. runt 17-tiden, som ett slags förspel till vad som komma skall!
Citera
2026-02-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nu är det snart mars och då brukar man kunna se vårtecken i flera delar av landet, minns jag såg en sånglärka i början av mars förra året i sundsvall, kanske har sånglärkan redan kommit till vissa delar av landet?

Snösparv brukar jag också se varje vår ganska tidigt men ingen ännu detta år.

Har ni sett nåt vårtecken än och var i landet ungefär?

Snödroppar som blommar, fåglar som kommer tillbaka, gäss som skränar. Då är det vår.
Citera
2026-02-21, 16:05
Medlem
Eurodiscos avatar
En cyklande idiot i sport kläder och dyr sport cyckel som vägrade flytta sig när han cyklande på bilvägen fast jag tutade. Det är tyvärr ett säkert vårtecken här i Stockholm
Citera
2026-02-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
En cyklande idiot i sport kläder och dyr sport cyckel som vägrade flytta sig när han cyklande på bilvägen fast jag tutade. Det är tyvärr ett säkert vårtecken här i Stockholm

Har ni ingen snö i stockholm?
Citera
2026-02-27, 14:31
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/arets-forsta-trana-pa-plats-vid-hornborgasjon

Känns som att den kommer nu!
Citera
2026-02-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://www.sverigesradio.se/artikel/arets-forsta-trana-pa-plats-vid-hornborgasjon

Känns som att den kommer nu!
Ja, brukar gå jäkligt fort i mars tycker jag.
Om vädret inte blir svinkallt och snö så lär det komma ännu mer snabbt Huggorm har jag sett i mars nån gång i södra sverige också
Citera
2026-03-04, 08:30
Medlem
Fick se tofsvipa i uppland idag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto