2026-02-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Helt klart. Men bejaka här får likställas med att stå ut med ett oljigt garage som stinker disel och svetsrök för en kvinna.
Vad en får stå ut med får den andra stå ut med tillbaka utan att ifrågasätta dess syfte och mening.
Ingen vill ha en kvinnan i garaget med åsikter.. lika lite som hon vill ha en mekainisk man vid matbordet.

Det kluriga som /man/ är att förstå vad som är rätt bemötande, identifiera när det är en känsloyttring och inte. Sen att bita ihop och träna på formuleringarna. Går inte köra samma repa varje gång, det behöver komma från en lyssnare som adresserar känslor. Träning ger färdighet här.
Bara massa svammel. Det heter dessutom "diesel", inte "disel".
Det finns inget "rätt bemötande" eftersom precis som alla andra skrivit redan, att det beror på hur killen ser ut. är han snygg så är det okej. Upplevs han inte som snygg så ska han hängas ut i tidningen osv. Trots att både den fule och den snygga kan ha använt exakt samma bemötande i en identisk situation.
Citera
2026-02-19, 01:01
Moderator
Fear2bes avatar
Varför utgår folk från att det är ett raggningsförsök? Man tar ju bara fram slumpmässiga fraser som dyker upp i huvudet och är lätta att komma ihåg. Har själv hittat på ett par lösenord till äldre kollegor och det är inga antydningar om senilitet där trots att man skulle kunna tolka det som så. Har själv fått fikaliknande lösenord från it utan att reflektera över om it vill gå på en fika dejt. Varför övertolkar jag inte? - Jo, för man har med olika personer att göra med varje gång och som absolut mest vart typ 3:e år. Jag tror att den där tjejen har lite problem och det är en sån som man inte vill umgås med varken som vän eller kollega.
Citera
2026-02-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Varför utgår folk från att det är ett raggningsförsök? Man tar ju bara fram slumpmässiga fraser som dyker upp i huvudet och är lätta att komma ihåg. Har själv hittat på ett par lösenord till äldre kollegor och det är inga antydningar om senilitet där trots att man skulle kunna tolka det som så. Har själv fått fikaliknande lösenord från it utan att reflektera över om it vill gå på en fika dejt. Varför övertolkar jag inte? - Jo, för man har med olika personer att göra med varje gång och som absolut mest vart typ 3:e år. Jag tror att den där tjejen har lite problem och det är en sån som man inte vill umgås med varken som vän eller kollega.
Singelmorsa som vill göra reklam för sig själv i expressen.
Citera
2026-02-19, 19:51
Medlem
godboys avatar
Jättetramsig historia. Jävla fin i kanten kärring som tror hon är Guds gåva till männen. Visst är det oproffsigt av supporten att göra en sån grej, men han får ändå poäng av mig för försöket även om det var klumpigt och oproffsigt.

Men hon visar ju sin oduglighet som socionom direkt genom att göra en jättegrej av det istället bara för att skratta åt det och säga, "Nä tack, jag är bara intresserad av datorhjälpen" inget mer. En socionom måste fan ha lite hud och bara klara hantera en sån här sak snyggt.

Jag är man och jag har jobbat 20 år i vården och jävlar vad kvinnor raggat emellanåt, skulle man bli kränkt? Löjligt!
Citera
2026-02-19, 20:06
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jättetramsig historia. Jävla fin i kanten kärring som tror hon är Guds gåva till männen. Visst är det oproffsigt av supporten att göra en sån grej, men han får ändå poäng av mig för försöket även om det var klumpigt och oproffsigt.

Men hon visar ju sin oduglighet som socionom direkt genom att göra en jättegrej av det istället bara för att skratta åt det och säga, "Nä tack, jag är bara intresserad av datorhjälpen" inget mer. En socionom måste fan ha lite hud och bara klara hantera en sån här sak snyggt.

Jag är man och jag har jobbat 20 år i vården och jävlar vad kvinnor raggat emellanåt, skulle man bli kränkt? Löjligt!
Hon framstår som dom där tokarna på tiktok som går runt på stan och skriker till random folk att "JAG ÄR INTE SINGEL, SLUTA FÖRFÖLJA MIG"
Citera
2026-02-19, 20:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Hon framstår som dom där tokarna på tiktok som går runt på stan och skriker till random folk att "JAG ÄR INTE SINGEL, SLUTA FÖRFÖLJA MIG"
Herregud, finns det såna idioter också? Ja ja, jag blir egentligen inte förvånad, finns fan folk till allt.
Citera
2026-02-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Det kan finnas många anledningar till att någon väljer att se ut som dom gör.
- Hon bryr sig om utsidan för att det blivit till en hobby ex. smink.
- Hon bryr sig om utsidan för att hon har "body dysmorphia”.
- Hon bryr sig egentligen inte nämnvärt om utsidan men tjejgänget ville testa botox så hon tyckte det lät som en kul grej.
- Hon gillar stilen helt enkelt.

Man kan till viss del och fördomsfullt bilda sig en falsk-sann uppfattning om personen baserat på dens yttre. Men man kan inte på något sätt rättfärdiga ett illa bemötande eller brott baserat på utsidan.
Trots det tar korkade människor tillfälle i akt att lägga fokuset där det inte hör hemma.

Högst troligt har reportern bett om foto.
Hon valde en bild hon kände sig bekväm med.

Det jag syftade på var inte i första hand val av smink och eventuella botox-behandlingar. Även om jag har svårt att tro att man utvecklar ett intresse för smink eller väljer att spruta in ett nervgift i ansiktet, utan att ha det minsta intresse för sitt yttre.

Jag tycker helt enkelt att man ser på bilden bara i form av hennes ansiktsuttryck och vad bilden utstrålar att hon bryr sig om sitt utseende. Inget fel i det. Jag bryr mig också om mitt utseende.

Jag menar bara att det blir en form av hyckleri att bli upprörd, och t.o.m. gå så långt att man medvetet skapar problem för någon som visar uppskattning för ens yttre när man själv anstränger sig för att skapa uppskattning för sitt yttre. Sen är det förmodligen inte specifikt från honom hon vill ha uppskattning, men det går inte att bara visa upp sitt yttre för vissa och undvika andra. Det är dessutom enkelt att bara tacka för uppskattningen och avböja intresset. Finns ingen anledning att vara elak och straffa honom bara för att han inte nådde upp till hennes standard.
Citera
2026-02-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Jo, just så ser jag det. Om en person själv väljer ut bild där hon sitter hårdsminkad och putar med glänsande läppar och samtidigt talar ut i tidningen över hur hon inte kan få vara i fred från alla män som alltid uppvaktar henne - så känns det relevant att fundera över vilken attityd hennes bild ändå visar.

Och som sagt, det gör förstås inte att IT-killen gjorde rätt, det var - utifrån de omständigheter vi har hört - klumpigt och malplacerat.

Ja precis. Och hon kanske ska fundera över vilka signaler hon sänder ut rent generellt om hon nu tycker det är så fruktansvärt jobbigt att någon visar intresse för henne.

Jag tycker det är svårt att säga om IT-killen gjorde rätt eller inte. Vi vet ju inget om hur deras interaktion såg ut i övrigt. De kanske redan hade haft en lite flörtig kontakt. Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att han skulle försökt sig på den där raggingsgrejen med lösenordet om det inte hade föregåtts av nån typ av flörtig interaktion. Dessutom - skulle det verkligen vara så himla hemskt om en IT-kille och en student "träffades" när han hjälpte henne med lösenordet till studentmailen? Hon står inte i nån slags beroendeställning till honom och det är enkelt för henna att bara säga "tack men nej tack".
Citera
2026-02-21, 10:57
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Vi vet ju inget om hur deras interaktion såg ut i övrigt. De kanske redan hade haft en lite flörtig kontakt. Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att han skulle försökt sig på den där raggingsgrejen med lösenordet om det inte hade föregåtts av nån typ av flörtig interaktion.

Ja, det vet man ju inte då den delen av historien saknas. Kanske var det dock bara:

"Hej, jag heter Sofia och går på socionomprogrammet. Jag har glömt mitt lösenord."

"Okej, nu har jag satt ett nytt på ditt konto. Lösenordet är Singel+Match!"

"Tack. Nu ringer jag förresten strax Expressen."
Citera
2026-02-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Ja, det vet man ju inte då den delen av historien saknas. Kanske var det dock bara:

"Hej, jag heter Sofia och går på socionomprogrammet. Jag har glömt mitt lösenord."

"Okej, nu har jag satt ett nytt på ditt konto. Lösenordet är Singel+Match!"

"Tack. Nu ringer jag förresten strax Expressen."

Ja, det är möjligt att det bara var så. I så fall är ju IT-snubben total autist och helt oförmögen att följa sociala koder. Men, jag tycker fortfarande inte man förtjänar att bli straffad genom uthängning i expressen bara för att man är socialt efterbliven.
Citera
2026-02-21, 11:46
Avstängd
Citat:
Det jag syftade på var inte i första hand val av smink och eventuella botox-behandlingar. Även om jag har svårt att tro att man utvecklar ett intresse för smink eller väljer att spruta in ett nervgift i ansiktet, utan att ha det minsta intresse för sitt yttre.

Jag tycker helt enkelt att man ser på bilden bara i form av hennes ansiktsuttryck och vad bilden utstrålar att hon bryr sig om sitt utseende. Inget fel i det. Jag bryr mig också om mitt utseende.

Jag menar bara att det blir en form av hyckleri att bli upprörd, och t.o.m. gå så långt att man medvetet skapar problem för någon som visar uppskattning för ens yttre när man själv anstränger sig för att skapa uppskattning för sitt yttre. Sen är det förmodligen inte specifikt från honom hon vill ha uppskattning, men det går inte att bara visa upp sitt yttre för vissa och undvika andra. Det är dessutom enkelt att bara tacka för uppskattningen och avböja intresset. Finns ingen anledning att vara elak och straffa honom bara för att han inte nådde upp till hennes standard.

Om det vore så enkelt som du beskrev det hade det ju varit toppen!

Förklarat:
Kvinna 1: Glad för restarungbesök, ogillar gymmet, älskar mysiga hemmakvällar med godis framför TV:n.
Inte så välsvarvad men fin, trevlig, härlig och glad.
En riktig mumsbit för rätt man.

Kvinna 2: Född med gener som gör att hon ser ut på ett sätt varje kvinna knappt vågar drömma om att få se ut.
Hennas andra kvaliteter kan vi skippa.

Båda kvinnorna klär sig likadant.
Vem blir dömd till att vara uppmärksamhetssökande, bekräftelsesökande, kanske tom. dumförklarad eller bara förlöjligad och inte tas på allvar?
Citera
2026-02-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ja precis. Och hon kanske ska fundera över vilka signaler hon sänder ut rent generellt om hon nu tycker det är så fruktansvärt jobbigt att någon visar intresse för henne.

Jag tycker det är svårt att säga om IT-killen gjorde rätt eller inte. Vi vet ju inget om hur deras interaktion såg ut i övrigt. De kanske redan hade haft en lite flörtig kontakt. Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att han skulle försökt sig på den där raggingsgrejen med lösenordet om det inte hade föregåtts av nån typ av flörtig interaktion. Dessutom - skulle det verkligen vara så himla hemskt om en IT-kille och en student "träffades" när han hjälpte henne med lösenordet till studentmailen? Hon står inte i nån slags beroendeställning till honom och det är enkelt för henna att bara säga "tack men nej tack".
Ja faktiskt, låter mest troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in