Citat:
Ursprungligen postat av
Palmekulan
Joakim Palme om Palmemordet:Länge var Olof Palmes son Joakim övertygad om att Christer Pettersson dödade hans pappa.
I dag är han inte lika säker, utan pekar i stället ut en annan
person som han tycker stämmer bättre med mamma Lisbets vittnesmål.
Joakim Palme berättar också – för första gången – om familjens ovanliga beslut efter mordet.
Stig Engström möjlig mördare.
– Jag tycker egentligen att hennes signalement passar
bättre in på Engström än på Pettersson säger Joakim.
Dock har ingen kunnat bekräfta hans uppgifter om vad han säger sig ha gjort.
– Jag förstår inte riktigt hur man ska plocka bort honom från mordplatsen, säger JP.
Det senaste året har medierna uppmärksammat den man som kallas Christer A som tänkbar statsministermördare. Joakim Palme konstaterar att det finns en del komprometterande omständigheter kring det uppslaget, men att inget framkommit som knyter Christer A till mordplatsen.
När jag ringer upp Mårten Palme pekar han mot Stig Engström.
– Uppgifterna som de (polisen) fick fram mot Engström var intressanta.
Det har snart gått 40 år sen Olof Palme mördades när vi träffar Joakim Palme på Expressens redaktion. På väg genom kontorslandskapet passerar vi en vägg med bilder från tidningens historia. En av bilderna är tagen klockan fyra på morgonen den 1 mars 1986 och visar en redaktion i full aktivitet. Budskapet på löpsedeln var tydligt: ”EXTRA. Palme mördad. Sköts i natt på öppen gata”.
Joakim Palme är kritisk till både det dåliga polisarbetet och spaningsledaren Hans Holmérs sätt att leda arbetet.
– Min farsa trodde på honom, att han var en okorrumperad polis, och det tror jag han var. Det måste ha slagit slint i honom, säger JP.
Snart Betalvägg:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/olof-palmes-son-skandiamannen-mojlig-mordare/
Sett ur trådens perspektiv låter det som ett "assisterat självmord". Palme drogs in i något eller var med i något och det enda sättet att hindra en vidare utveckling var att mörda honom.
Man har läst om potentialen att utföra mordet, tex Sydafrikaner och Kurder, men effekten av mordet och risken kring det gör att det låter lite osannolikt att de skulle utföra det.