2026-02-20, 21:29
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
MAKS 25 på X anger att Zelenskyi säger att nu 300 kvadratkilometer har befriats från den ryzzka bögockupanterna. Området har sålunda utökats.

Jag säger att marken eller byarna är inte så viktiga. Det mest viktiga är att krossa angriparen, ringa in och tillintetgöra.
Om jag nu tillåts vara lite hånfull och fylld med en smula fördomar såhär på en fredagkväll så skulle jag vilja göra ett tillägg till ditt inlägg.
Vad som kännetecknar en rysk soldat är inte mod eller kampvilja, utan ryssarnas spärrtrupper skulle många nog lägga benen på ryggen.
Moral och offerviljja finns inte i det ryska dna:t. Så länge de har övertaget och kan utöva sin brutalitet utan risk för egna konsekvenser går de på med sin primitiva förstörelselusta.
Men börjar de känna att vinden vänder och fler och fler börjar lägga benen på ryggen eller sträcka vapen kommer det gå som en löpeld genom hela armén.
De kommer vända sig inåt. Så det skulle jag säga är essentiellt för Ukraina just nu. Fä ryssen att förllra hoppet, förmå dem att inse vilket hopplöst projekt detta varit från början och att det inte finns något annat alternativ till en meningslös död annat än att vända sig mot sina herrar
Citera
2026-02-20, 21:34
Medlem
Greg Terrys senaste rapport om Ryssland:

Putin CONFIRMS Russia Is RUNNING OUT of People… Desperate Move?
https://www.youtube.com/watch?v=gay7d7gAVWQ

Putin just confirmed something that could signal a major problem inside Russia.

In a recent statement, Vladimir Putin talked about bringing in foreign workers to support the economy — but what does that really mean?

With ongoing mobilization, mounting losses, and increasing restrictions on information, many are asking the same question:
Is Russia running out of people?

In this video, we break down:

Putin’s latest comments on labor shortages

What this means for Russia’s war effort

Signs of growing pressure inside the country

And why this could be a critical moment for Ukraine

As new developments unfold, understanding what’s happening behind the scenes is more important than ever.

👉 Watch until the end for the full breakdown.
Citera
2026-02-20, 21:52
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Varför ska USA betala för Ukrainas krig?
Under andra världskriget fick Sovjet belåna sig för att få amerikanskt stöd.
Trots att många miljoner sovjeter dog och att USA och Sovjet var allierade så fick de betala tillbaka lånet.
Sovjet hade varit utraderat utan lend-lease. Sovjet betalade tillbaka en reducerad del av Lend-Lease-skulden – och det tog över 60 år innan den var helt reglerad.
Citera
2026-02-20, 22:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Putin nationaliserade tillgångarna för var tionde miljardär på Forbes-listan
https://ru.themoscowtimes.com/2026/02/18/putin-natsionaliziroval-aktivi-kazhdogo-desyatogo-milliardera-iz-spiska-forbes-a187613
Det är inte lätt att vara kapitalist eller entreprenör i Ryssland. För att få beställningar, kontrakt och aktieposter måste man ha diktatorns godkännande. Allt kan tas ifrån en när som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ännu en gång: Putin och tredagarskrig.
Putins tredagarskrig tog inte sex dygn. Det har tagit 1457 dygn och pågår fortfarande.
Citera
2026-02-20, 22:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Så såg väl planen ut. Tre dagar är väl inofficiella läckor och inte något som gicks ut med publikt. Men Rysslands agerande i inledningen gör ju att dessa inofficiella källor har ganska hög trovärdighet. Man avsåg att ta flygplatsen, skapa en luftbro samtidigt som man gjorde avmarsch mot Kiev norrifrån i kolonn.
Nu blev de ryska fallskärmsjägarna bekämpade av det ukrainska hemvärnet och kolonnen fick soppatorsk, eller körde fast. Det har jag inte riktigt fått klart för mig exakt vad som gjorde att de inte tog sig ända fram, men sönderskjutna blev de i alla fall.
Några veckor har Putin sagt, då avsåg han uppenbarligen hela Ukraina. Tre dagar hade man nog tänkt sig att ta Kiev på, åtminstone skulle det vara gjort på under en vecka.
Det gick sådär, kan man väl lugnt säga. Ukraina hade en del tur, det är sant men de stod faktiskt upp mot en angripare som nästan ingen på förhand trodde de skulle ha en chans emot. De har stridit som lejon.

Att nu rysstrollen försöker få det till att ryssen planerade att sitta fast på åkrarna fyra år senare är ett uppenbart försök att flytta fokus ifrån det monumentära fiasko kriget är för Ryssland. Det är svårt att hitta något motsvarande i historien. Förutom det militära misslyckandet så kommer det negativt påverka ekonomiskt och civilt åtminstone ett par generationer framåt.
Kolonnens front kom fram till Hostomel och stannade där. Eftersom strider pågick kunde de inte fortsätta längre in i Kyiv på någon säker väg. Så de väntade. Fritt ur mitt minne var kolonnen militärpoliser, inte infanterister e.d. De hade bara tung utrustning för att skydda sin egen karavan (och knappt det). Större delen av kolonnen slog läger i byarna NV om Hostomel i väntan på att Kyiv skulle ockuperas. De hade inte förberedelser för att vänta i veckor så kolonnen rasade ihop.
Citera
2026-02-20, 23:13
Medlem
Norrbagg79s avatar
Våren är här, flamingorna flytter nu längre och längre norr i Ryssland säger fågelskådande vatniks i Votkinsk.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-02-20 kl. 23:16.
Citera
2026-02-20, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ännu en gång: Putin och tredagarskrig. Varifrån hämtar du den uppgiften?

Du vet mycket väl var den uppgiften kommer ifrån!
Citera
2026-02-20, 23:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag tror att många ukrainska medborgare faktiskt är beredda att gå långt för att bevara sin frihet och inte trampas ned under den fascistiska ryska stöveln och hamna under samma förtryck som de gemena ryssarna och tvingas bli kanonföda i nästa ryska anfallskrig, ty det ligger i en fascistisk stats natur att föra krig. Dessutom, detta är något som ryssen borde förstå, de offrade ju 10-tals miljoner döda i VK 2 (liksom Ukraina) för att slippa hamna under Tysklands stövel istället för att bara ge upp som jag antar att du tycker de borde gjort? Eller för att citera Tåström "Är det verkligen fred vi vill ha?"

Ukraina har fått smak för friheten, att få tänka vad man vill, att få känna vad man vill, att få äta vad man vill (och har råd med), att inte behöva ljuga, att inte behöva muta för att få läkarhjälp, det får du ändå. Att polisen inte vill ha en muta för att släppa dig, han kommer att sätta dit dig om du gjort fel (rätt). En rättsstat, ett liv och ett värdigt sådant... Man får till och med vara bög, eller flata, om man är lagd åt det hållet, utan att bli sparkad till oigenkännlighet. Kan vara värt lite umbäranden.
Citera
2026-02-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorCitron81
Det är alltså jätteviktigt att jag kommer ut med vems sida jag står på i kriget, det säger ju en del även det. Ska du förhålla dig till det och agera beroende på vem jag håller på?

Ok, jag ska göra det lätt för dig att förhålla dig. Jag följer kriget i Ukraina med visst intresse, jag har alltså inte full koll. Men jag tycker att det verkar vara mycket tjafs i tråden och retorik som mer är tänkt att underminera sin meningsmotståndare istället för att diskutera och informera.

Jag tycker att Rysslands invasion är fel. Redan sedan 2014. I vår moderna värld anser jag att man inte med våld ska kunna tillskansa sig större geografiska områden.

I vår "moderna" värld anser jag att man inte heller skall så göra, MEN däremot anser jag att det avgörs utav resultatet i FÖRHAND. OCH om man som du såter sig till medvetet "motsatsen" ENDAST för att man utav EGEN VILJA blivit "Enema no1" så skall man inte bara bemötas därav utan även FÖRSTÅ att priset för det VALET kommer sig naturligt. Gny gentemot mig ja, gny gentemot din morgondag, NEJ. Stå ditt kast och stanna vid din läst.
Citera
2026-02-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Sovjet hade varit utraderat utan lend-lease. Sovjet betalade tillbaka en reducerad del av Lend-Lease-skulden – och det tog över 60 år innan den var helt reglerad.

Nej, de betalade faktiskt inte tillbaks ett endaste nickel! OCH till på KÖPET så räddades det ryska folket ÅTER IGEN utav USA's givmilda "lån". Om det inte hade varit för det så hade Karls(Marx's) TEORIER fallit fortare än vad de gjorde. Otacksamma bastarder är allt de lyckats framhärda att vara, ryssar....
Och inte en endaste gång i den historien DE slåss för har de lyckats förklara VAD det är de är ute efter.
PRECIS som nu I Ukraina. En dåres vilja råder över de räddas åtanke och gud nåde om den ifrågasätts.

Det är inte EN människa (Putin) som gör misstagen, det är ett helt folk i sin EGENVALDA inavel. Att sitta här och klandra ukraina för RYSSLANDS EGET val är inget annat än ett bevis på att inaveln har fått fotfäste PÅGRUND utav SÅKALLAD "åsiktsfrihet". Dumhet i kvadrat och även seglare utan båt så som franska filosofer vet om detta per födsel.

Agera DUVAL!
Citera
2026-02-21, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Kolonnens front kom fram till Hostomel och stannade där. Eftersom strider pågick kunde de inte fortsätta längre in i Kyiv på någon säker väg. Så de väntade. Fritt ur mitt minne var kolonnen militärpoliser, inte infanterister e.d. De hade bara tung utrustning för att skydda sin egen karavan (och knappt det). Större delen av kolonnen slog läger i byarna NV om Hostomel i väntan på att Kyiv skulle ockuperas. De hade inte förberedelser för att vänta i veckor så kolonnen rasade ihop.

18.000 utav dem var "soldater" Schleisen.......4200 hämtade från Omon, 860 från SPNAPTZ, 400+ från ASPTNZ...resterande var en blandning utav det som svensken skulle kalla REPMÖTE.

Varför det gick åt helvete vet de själva om, men i ryskt maner försöker de LJUGA bort sanningen.....precis som SKRIBENTERNA här. Det vore roligt om skribenterna för en gångs skull delade med sig utav lite erfarenhet i DE direkta förbanden så att en annan skulle KUNNA vara objektiv ja.

Dumhet kommer inte ifrån misslyckade gissningar utan utav fullständigt korkade hittepå's. Du vet detta mycket väl så tag din hammare till bruket den given är istället för att låtsas vara "förstående".
Citera
2026-02-21, 04:26
Medlem
Den nödvändiga avmilitäriseringen av Ryssland pågår:

Missilfabrik attackerad i ryska Udmurtien
Olga Hlushchenko — 21 februari, 00:22

"I ryska Udmurtien attackerades en anläggning som tillverkade Iskander- och Oreshnik-missiler."

Källa : Ryska offentliga grupper Astra , Baza , andra Telegram-kanaler, Udmurtiens guvernör Alexander Brechalov

"Detaljer : Ryska Telegram-kanaler rapporterade om en attack mot "Votkinsky-fabriken" i Udmurtien."

"Enligt Astra OSINT-analys träffades JSC "Votkinsky Zavod" under kvällens attack."
"Videon som publicerades online, skriver Astra, filmades ungefär en halv kilometer från brandkällan."
Mer att läsa I länken: Rysk rapport
https://www.pravda.com.ua/news/2026/02/21/8022030/
Den ryska militära katastrofen fortsätter.
Utmärkt utvalt ryskt militärt mål.
Det ryska luftförsvaret fungerar inte.
Senast redigerad av Antistalk 2026-02-21 kl. 04:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in