2026-02-20, 07:29
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jomen visst skulle de som jobbar vi det löpande bandet fått lite mer om pengarna fördelats så att snittlönen för de som jobbar vid det löpande bandet fortfarande var 5% av VD lönen, inte som nu cirka 1,5%. Det är ju samma kaka som VD och de som arbetar ska dela på.

Du menar att de skulle få en tredubbling av lönen? Du menar nog inte det, men jag förstår at du Tucker de skall ha mer. Låter som en förhandlingsfråga. Sedan kommer det leda till väldigt stora löneskillnader mellan små och stora företag, och även mellan företag i samma bransch. Kanske inte är önskvärt heller.
Citera
2026-02-20, 08:48
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Så är det ju, finns ju inte en enda bantukrigare som äger mer än prydnadssmycket i näsan och sitt spjut. Jag tänkte nog mer på industrialiserade samhällen i min kommentar.
I det industrialiserade USA finns Amishfolket...
Citera
2026-02-20, 08:53
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
I det industrialiserade USA finns Amishfolket...

Jo, alltså om man bara letar noga... I Sverige kan man hitta el-alergiker, hardcore miljöpartister och kanske till och med någon enstaka same som inte äger snöskoter och helikopter. Det hindrar ju inte att man betraktar Sverige som industrialiserat som helhet.
Citera
2026-02-20, 09:32
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Jo, alltså om man bara letar noga... I Sverige kan man hitta el-alergiker, hardcore miljöpartister och kanske till och med någon enstaka same som inte äger snöskoter och helikopter. Det hindrar ju inte att man betraktar Sverige som industrialiserat som helhet.
För att besvara TS så borde du insett att Ung vänsters ordförande My Kårlyckes artikel handlade om en utopi och ingenting ens hon själv tror kommer att ske.
Citera
2026-02-20, 09:48
Medlem
Syrons avatar
Korrekt, miljardärer har aldrig behövts. De har alltid förpestat världen med korruption. Så mycket makt ska aldrig centraliseras utan översikt.
Citera
2026-02-20, 09:58
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
För att besvara TS så borde du insett att Ung vänsters ordförande My Kårlyckes artikel handlade om en utopi och ingenting ens hon själv tror kommer att ske.

Tidningens tag line är Politiska Utopier och håller intevjuer med alla partiers företrädare. Men inte för att de skall hitta på sagor, utan för att beskriva sin vision av best-ever samhälle.

Det som My beskriver är alltså en vision om hur man vill att samhället skall se ut. En politik pamflett.
Citera
2026-02-20, 10:04
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Tidningens tag line är Politiska Utopier och håller intevjuer med alla partiers företrädare. Men inte för att de skall hitta på sagor, utan för att beskriva sin vision av best-ever samhälle.

Det som My beskriver är alltså en vision om hur man vill att samhället skall se ut. En politik pamflett.
Ungdomsorganisationerna går alltid med provokationer, speciellt i valår, inget att ta på allvar.
SD uteslöt hela sin ungdomsorganisation med Gustav Kasselstrand som du minns.
Citera
2026-02-20, 10:07
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ungdomsorganisationerna går alltid med provokationer, speciellt i valår, inget att ta på allvar.
SD uteslöt hela sin ungdomsorganisation med Gustav Kasselstrand som du minns.

Jo men det håller jag med om, ungdomsförbunden skall sticka ut (och måste tycka lite på tvärs om de skall få publicitet). Och de gör de verkligen ibland.
Citera
2026-02-20, 10:50
Medlem
scoremaxs avatar
Personligen hade min privatekonomi fått ett kraftigt uppsving om den där utomparlamentariska kommunistska revolutionen kommit igång någon gång.
Citera
2026-02-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jodå, kooperativ kan fungera, absolut. Men jag tror inte det finns något land med enbart sådana ägandeformer som fungerar.

Ung Vänster har inte sagt att det ska gälla något helt land, eller?
Citera
2026-02-20, 20:19
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Lägg dina besparingar i aktier så får du en god tillväxt. Jag har sparat i aktier sedan 80-talet och har nu mer pengar än vad jag kan göra av med. Och jag är en vanlig knegare.

Jag har inga besparingar. Alla arbetsgivare jag någonsin haft har tagit alla pengar jag skapat genom mitt arbete. De har blivit rika. Jag har levt lön till lön.
En jävla flaskhals.
Thats capitalism folks!
Citera
2026-02-20, 21:18
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Jag har inga besparingar. Alla arbetsgivare jag någonsin haft har tagit alla pengar jag skapat genom mitt arbete. De har blivit rika. Jag har levt lön till lön.
En jävla flaskhals.
Thats capitalism folks!

Det är inte arbetsgivarna som tagit dina pengar. Det du saknar kallas skatt och de pengarna har staten tagit.

Börja spara nu, det är aldrig försent. Satsa på stabila papper, Bitcoins är kul men kan vara värdelösa imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in