2026-02-20, 19:40
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Att det inte ska räknas som förtal att hänga ut dömda sexualförbrytare
Kemisk kastrering

Så är det men tror inte att några partier vill bli uthängda som dom som röstar emot
Det provade dom 2024 redan (hör och häpna), men det gick inte igenom.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/oversyn-av-fortalslagstiftningen_hc022530/

Som sagt, förslag är bara förslag.
Citera
2026-02-20, 19:41
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Så är det men tror inte att några partier vill bli uthängda som dom som röstar emot
Funkar inte så. Du är farligt nära att resonera som en diktatur snarare än demokrati med mängder av andra saker att förhålla sig till, inte bara ja/nej.
Citera
2026-02-20, 19:42
Medlem
Citat:
Att det inte ska räknas som förtal att hänga ut dömda sexualförbrytare
Kemisk kastrering

Det har varit åtminstone 4 motioner om kemisk kastrering sedan 2007. Samtliga har avslagits.
Citera
2026-02-20, 19:42
Medlem
Upplyftens avatar
Ni som har missat " Sista måltiden" bloggen där Patrik Sjöberg och Sara är inbjudna för att tala ut om den sensate tidens debacle, så bums att göra det nu. Detta kommer att räta ut många frågetecken därför att många här på tråden inte känner till svensk lagstiftning och hur den är driven av åklagare som är mer eller mindre modiga/fega

(publicerat 16 februari, förra veckan)

https://poddtoppen.se/podcast/1545858966/sista-maltiden/368-dumpen-pedofiler-pa-sociala-medier-lagandringar-mot-pedofili-parallell-rattskipning-mm

I avsnittet berättas om personer i säkerhetsklassade roller ( Som poliser , och poliser i ledande roller,styrelseledamöter i SAAB bl.a ) som tydligen är rena pervon. Och en säkerhetsrisk
Senast redigerad av Upplyften 2026-02-20 kl. 19:45.
Citera
2026-02-20, 19:47
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det har varit åtminstone 4 motioner om kemisk kastrering sedan 2007. Samtliga har avslagits.
Vidare så handlar det iallafall på senare tid om efter dom kommit ut. Det är dessvärre många påföljder som är villkorlig/skyddstillsyn/böter - då är det inte aktuellt med kastrering ens i färska förslag.

Men oavsett, skulle förvåna mig rejält om det går igenom. Börjar spåra ur med SD/M/Dumpen. Det rullar ut mer o mer extrema förslag som "alla" tror kommer bli verklighet.

Det är nog mer kontraproduktivt.
Citera
2026-02-20, 19:49
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
I avsnittet berättas om personer i säkerhetsklassade roller ( Som poliser , och poliser i ledande roller,styrelseledamöter i SAAB bl.a ) som tydligen är rena pervon. Och en säkerhetsrisk
Och? Det är ingen nyhet. Polis griper mängder med pedofilnätverk osv. Dom gör seriös nytta, bara det att dom inte publiceras på en tragisk hemsida.

Vore betydligt bättre om Dumpen las ner helt, och alla pengar folk gladeligen skänker dit - skänk det till polislöner istället.
Citera
2026-02-20, 20:12
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Och? Det är ingen nyhet. Polis griper mängder med pedofilnätverk osv. Dom gör seriös nytta, bara det att dom inte publiceras på en tragisk hemsida.

Vore betydligt bättre om Dumpen las ner helt, och alla pengar folk gladeligen skänker dit - skänk det till polislöner istället.

Och ?

Varför inte bara lyssna på avsnittet innan du avger din dom ?

Varför är du så defensiv och konstig ?
Citera
2026-02-20, 20:15
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ni som har missat " Sista måltiden" bloggen där Patrik Sjöberg och Sara är inbjudna för att tala ut om den sensate tidens debacle, så bums att göra det nu. Detta kommer att räta ut många frågetecken därför att många här på tråden inte känner till svensk lagstiftning och hur den är driven av åklagare som är mer eller mindre modiga/fega

(publicerat 16 februari, förra veckan)

https://poddtoppen.se/podcast/1545858966/sista-maltiden/368-dumpen-pedofiler-pa-sociala-medier-lagandringar-mot-pedofili-parallell-rattskipning-mm

Varför hänger inte Dumpen ut alla dessa pedofiler i maktpositioner?
Citera
2026-02-20, 20:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Varför hänger inte Dumpen ut alla dessa pedofiler i maktpositioner?

Det förklaras i podden.

Svensk lagstiftning är lite mer komplicerat än vad många tror att den är enkel
Citera
2026-02-20, 20:18
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om jag skulle röja kontaktuppgifter till någon med skyddad identitet så att hennes psyksjuka ex kommer dit och misshandlar henne, har jag då någon skuld i det hela?

Om jag skulle berätta för Bandidos vem det var som anonymt tipsade polisen om något de gjort, har jag då något ansvar när den personen blir ihjälslagen?

Om jag skulle röja identiteten för någon av Dumpens fiskare till någon av gäddorna, och denne misshandlar fiskaren, är jag då medskyldig?

Om jag skulle tipsa en gädda om ett barn med psykisk ohälsa som är lätt att lura och utnyttja, är jag då medskyldig?

Dina exempel har ju ingenting med vad Dumpen gör. Men som svar på dina frågor så kan du möjligen ha ett moraliskt ansvar beroende på vilken uppfattning du har om offret.
Citera
2026-02-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Dina exempel har ju ingenting med vad Dumpen gör. Men som svar på dina frågor så kan du möjligen ha ett moraliskt ansvar beroende på vilken uppfattning du har om offret.
Jo, allihopa har med vad Dumpen gör att göra eftersom det är - med dina egna ord - en form av "publicering av fakta".
Citera
2026-02-20, 20:26
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Exakt så är det. Proportionalitet / risker är något som måste vägas in, inte ignoreras. Varför tror du seriös media är extremt restrektiva med personuppgifter (ja, enbart ett foto på någon är personuppgift).

Du har lite att läsa på om. Tyckande betyder ingenting i sammanhanget. Är helt säker på att dom missbrukar utgivningsbevis, bara ett under att ingen agerat. Men det kommer det med.

Vadå "Tyckande betyder ingenting i sammanhanget."?
Alla i tråden tycker något, även du.

Vad man tycker är ju naturligtvis olika beroende på om man står på barnens sida eller inte.
Domstolarna dömer enligt lag med det ändrar ju inte individernas uppfattning i sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in