2026-02-20, 15:44
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Den negativa trenden för LO fortsätter. Förra året tappade man över 5000 medlemmar – varav de flesta inom IF Metall.

LO tappade 5689 medlemmar förra året. Trots att några förbund har vuxit – mest Handels (+2144 medlemmar) och Livs (+1295 medlemmar) – har tappet inom Byggnads, GS och IF Metall varit så stort att medlemsutvecklingen landade på en negativ nettosumma.

Största tappet (-4655 medlemmar) står IF Metall för. En förklaring som anges är Northvolts konkurs förra året
Källa: Länk

Vad kan ändra riktning i denna fråga?
Citera
2026-02-20, 15:48
Medlem
Ärligt så är siffrorna så små att man kan fundera på naturliga orsaker, som t.ex minskad arbetsmarknad, att många gått i pension och så vidare.

Det man kanske snarare ser är att nyrekryteringen går trögt och det kan bero på att just ungdomarna inte ens kom in arbetsmarknaden under 2025 såsom tidigare. Det gick väldigt trögt för nyexaminerade att få jobb och därmed blev de inte heller motiverade att gå med i facket.
Citera
2026-02-20, 15:49
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Källa: Länk

Vad kan ändra riktning i denna fråga?

Jag lämnade Metall en gång för ganska länge sedan för att det även var en politisk organisation då man via LO lämnar stöd till ett parti (tvångsanslutningen till S var ju riktigt tokigt, men det var länge sedan). Jag tror att det är det största problemet som folk irriterar sig på.

Som tjänsteman har jag varit med i Unionen, som ju då inte är knutet till något parti.
Citera
2026-02-20, 15:50
Medlem
Studsbolls avatar
Det viktigaste är att LO frigör sig från sosseriet och inriktar sig på sitt fackliga grunduppdrag att försvara medlemmarnas intressen gentemot arbetsgivarna. Det är ohållbart att bistå S med pengar och sitta med i deras verkställande utskott samtidigt som S bedriver arbetarfientlig politik. Ett tydligt exempel är när Groggnäsan Löfven slickade rumpan på Globalisthäxan Lööf när C förstörde LAS. Själv är jag inte ens arbetare och än mindre LO-medlem, men hade jag varit det hade jag också lämnat.
Citera
2026-02-20, 15:57
Bannlyst
-4655 i ett land med 10 miljoner invånare kan vara en tillfällig avvikelse p.g.a. pensioner eller vad som helst.

Det facket har lidit av är att det är öppet partibundna, något som irriterar många, gillar du inte kulturberikare och röstar SD så är du inte välkommen i facket!

De borde återgå till att bli neutrala och faktiskt sparka uppåt för sina medlemmar oavsett vem som styr, vilket känns smått omöjligt.

Så vill facket öka i popularitet så behöver de börja kampanja för att sparka ut kulturberikare så folk inte behöver rösta SD!
Citera
2026-02-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det viktigaste är att LO frigör sig från sosseriet och inriktar sig på sitt fackliga grunduppdrag att försvara medlemmarnas intressen gentemot arbetsgivarna. Det är ohållbart att bistå S med pengar och sitta med i deras verkställande utskott samtidigt som S bedriver arbetarfientlig politik. Ett tydligt exempel är när Groggnäsan Löfven slickade rumpan på Globalisthäxan Lööf när C förstörde LAS. Själv är jag inte ens arbetare och än mindre LO-medlem, men hade jag varit det hade jag också lämnat.
Det kommer aldrig hända då S är LO och tvärtom. LO startade alltså ett politiskt parti, nämligen S. LO bryr sig inte om sina medlemmar utan bara sig själv och S.

Var själv med i Metall en gång i tiden och det lokala facket utlyste en olovlig strejk för en skitsak som handlade om de själv. Medlemmarna strejkade några timmar och företaget gav sig. Men alla medlemmarna fick även kraftiga böter samt löneavdrag av företaget som de själv fick betala. Alla fick även en varning. Som sagt de ville bara visa sig styva i korken men det kostade medlemmarna dyrt.

LO var bra en gång i tiden men idag göder de bara sig själv. Se vilka löner, pensionsvillkor och liknande de beviljar sig själv. Men vad får deras medlemmar nöja sig med? Se även så meningslös deras strejk är mot Tesla. Den kampen kommer de aldrig vinna. Det sätter bara Sverige i dålig dager för utländska företag som ev tänkt satsa pengar i Sverige.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-02-20 kl. 16:18.
Citera
2026-02-20, 16:16
Medlem
If Metall ska tappa medlemmar som dom beter sig
Punkt.
Citera
2026-02-20, 17:40
Medlem
buddy99s avatar
Anställda på ett bemanningsföretag blir inte så uppmuntrade som de borde.
Citera
2026-02-20, 18:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Var en intervju med den senaste LO-ordföranden när han tillträdde. Vi hade en tråd därom alltså.

Det var de lämnande medlemmarna som det var fel på som inte förstod hur bra facket var för dem.

Facket behövde bara informera tydligare hur bra man var så att medlemmar som inte vill vara med ändrar åsikt.

Det fanns ingen självinsikt alls. MAn blir antagligen inte vald med självinsikt
Citera
2026-02-20, 18:25
Medlem
Partiet.Nyanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
-4655 i ett land med 10 miljoner invånare kan vara en tillfällig avvikelse p.g.a. pensioner eller vad som helst.

Det facket har lidit av är att det är öppet partibundna, något som irriterar många, gillar du inte kulturberikare och röstar SD så är du inte välkommen i facket!

De borde återgå till att bli neutrala och faktiskt sparka uppåt för sina medlemmar oavsett vem som styr, vilket känns smått omöjligt.

Så vill facket öka i popularitet så behöver de börja kampanja för att sparka ut kulturberikare så folk inte behöver rösta SD!

Låter inte så demokratiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
If Metall ska tappa medlemmar som dom beter sig
Punkt.

IF metall har 300 000 medlemmar. Några tusen minus gör inte så stor skillnad, om 10 år kanske de är 270 000 då, big fucking deal.
Citera
2026-02-20, 18:29
Medlem
Partiet.Nyanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Hur demokratiskt var det att släppa in 1 miljon bidragstagare utan att folket fick säga sitt?
Inte så värst
Citera
2026-02-20, 19:02
Medlem
fack=kommunism
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto