Citat:
Ursprungligen postat av
FockeWulf190d
Nej, men det borde vara. Ju mer vi kan få bort den ryska imperialismen desto bättre. Men vad har det för relevans?
Men jag förstår, alla krig Putin fört som inte passar din agenda får man inte räkna, du tog ju redan bort Syrien tex.
Räknar man inte bort Syrien så tror jag Ryssland haft 4 år utan väpnade konflikter under Putin. Sedan 1999. Det innebär 23 år med krig.
Putin behöver krigen för att hålla kvar sin maktposition.
Ett trick nästan lika gammalt som människan. En yttre fiende binder gruppen samman. USA har ju faktiskt också kört den strategin oförblommerat vid ett antal tillfällen.
Att Putin skulle ge sig på Ukraina var dock inget jag trodde han skulle våga. Även om SMO hade lyckats så såg jag inte hur han skulle kunna upprätthålla kontrollen på sikt.
När invasionen de facto skedde dömde jag ut Putin som senil och jag har väl inte direkt haft anledning att ändra uppfattning sedan dess.
På tal om USA, Trump verkar inte heller vara opåverkad av ålder. Egentligen gör han inget annat än vad USA gjort sen andra världskriget, han bara inte hymlar om det.
Men svängningarna är uppseendeväckande. Å andra sidan kanske det väckt Europa ur en slummer som präglat oss senaste decennierna, inte minst i Sverige.