2026-02-20, 16:39
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Så USA levererar inte vapen till Ukraina?

Lindsey Graham snackar bara skit?

"President Donald Trump's statement today about the war in Ukraine where he believes that with European support and American weapons, Ukraine can drive Russia out of their country is a gamechanger.

This commitment to continue to sell high end American weapons to NATO for the benefit of Ukraine tremendously changes the military equation for Russia."

https://x.com/LindseyGrahamSC/status/1970572481820807411

"The game, regarding Putin's invasion of Russia, is about to change. I expect, in the coming days, you will see weapons flowing at a record level to help Ukraine defend themselves," Graham said, adding that "the idea of America selling weapons to help Ukraine is very much in play."

https://kyivindependent.com/the-game-is-about-to-change-republican-senator-graham-says-he-expects-influx-of-us-weapons-shipments -to-ukraine-ahead-of-trumps-major-announcement/

Fler goda nyheter, ser det ut som. Med Trump vet man förstås aldrig, han kan ju ha ändrat sig i morgon.
Vi får se. Lite Tomahawks hade Ukraina haft stor nytta av.
Citera
2026-02-20, 16:41
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

"President Donald Trump's statement today about the war in Ukraine where he believes that with European support and American weapons, Ukraine can drive Russia out of their country is a gamechanger.

This commitment to continue to sell high end American weapons to NATO for the benefit of Ukraine tremendously changes the military equation for Russia."

"The game, regarding Putin's invasion of Russia, is about to change. I expect, in the coming days, you will see weapons flowing at a record level to help Ukraine defend themselves," Graham said, adding that "the idea of America selling weapons to help Ukraine is very much in play."

https://kyivindependent.com/the-game-is-about-to-change-republican-senator-graham-says-he-expects-influx-of-us-weapons-shipments -to-ukraine-ahead-of-trumps-major-announcement/

Helt rätt, Lindsey Graham snackar bara skit, men han har rätt i att leveransen sker med europeiskt stöd och amerikanska vapen. Amerikanarna är dock så gnidna att de inte ger bort vapen utan säljer dem och bortgivandet står Europa för. Det är väl lite bara frågan om semantik men låt säga att du köper en bok från Bonniers förlag och ger den i födelsedagspresent till din mamma. Är det då du eller Bonniers som gett mamma boken? Oavsett att det fortfarande är en bok från Bonniers.
Citera
2026-02-20, 16:45
Medlem
Citat:

Låter ju jättebra om Trumps ideliga saboterande av det amerikanska folkets starka och hjärtliga stöd till Ukraina äntligen kan rundas. Ja USA ser verkligen ynkliga ut, de har knappt skänkt en spänn sedan Putlers nickedocka Trump tog över.

Nu när det står klart att Ukraina kommer att slå tillbaka Rysslands anfall med hjälp från Europa men helt utan amerikansk hjälp (däremot med amerikanska vapen) vill USA förstås se till att hamna på den segrande sidan.

Även Kina har samma tendenser, börjar så smått sända stöd till Ukraina och överge Ryssland i retorik och handel. Kina kommer ju att återfå Haishenwai och hela Yttre Manchuriet nu när Ryssland gjort bort sig så in i helvete.
Citera
2026-02-20, 16:45
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag tror inte saken varit uppe så många gånger som du skriver, men säkert ganska många ändå. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften kommer att ryssarna påstod att kriget skulle ta tre dagar?

Resonemangen behöver inte dras igen. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften hämtats.
Vad ryssarna påstår har inget värde alls. De påstod dagen innan att ingen invasion skulle genomföras.
Citera
2026-02-20, 16:49
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Helt rätt, Lindsey Graham snackar bara skit, men han har rätt i att leveransen sker med europeiskt stöd och amerikanska vapen. Amerikanarna är dock så gnidna att de inte ger bort vapen utan säljer dem och bortgivandet står Europa för. Det är väl lite bara frågan om semantik men låt säga att du köper en bok från Bonniers förlag och ger den i födelsedagspresent till din mamma. Är det då du eller Bonniers som gett mamma boken? Oavsett att det fortfarande är en bok från Bonniers.
Vad är det med ordet "LEVERERA" ni inte förstår?

USA levererar vapen till Ukraina, vem som betalar kalaset (europeiska skattebetalare) är oväsentligt i frågan om USA leverar vapen till Ukraina eller inte.

Trumps strategi är att leverera vapen till Ukraina för att Ukraina ska kunna sätta press på Ryssland, detta är ingen konspiration, det är USAs officiella agenda.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-02-20 kl. 16:53.
Citera
2026-02-20, 16:52
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Hur ser det ut i Ukraina? Saken är ju inte avgjord ännu, men framtiden ser inte speciellt ljus ut. Enorm förstörelse, decimerad befolkning. Minst sagt uppförsbacke. Enligt mitt sett att se en helt korkad väg som statsledningen tagit ända sedan konfliktens början, åtminstone sett ur den enkle medborgarens perspektiv. Jag vet, det går att se det hela på ett helt annat sätt.

Jag tror att många ukrainska medborgare faktiskt är beredda att gå långt för att bevara sin frihet och inte trampas ned under den fascistiska ryska stöveln och hamna under samma förtryck som de gemena ryssarna och tvingas bli kanonföda i nästa ryska anfallskrig, ty det ligger i en fascistisk stats natur att föra krig. Dessutom, detta är något som ryssen borde förstå, de offrade ju 10-tals miljoner döda i VK 2 (liksom Ukraina) för att slippa hamna under Tysklands stövel istället för att bara ge upp som jag antar att du tycker de borde gjort? Eller för att citera Tåström "Är det verkligen fred vi vill ha?"
Citera
2026-02-20, 16:59
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Vad är det med ordet "LEVERERA" ni inte förstår?

USA levererar vapen till Ukraina, vem som betalar kalaset (europeiska skattebetalare) är oväsentligt i frågan om USA leverar vapen till Ukraina eller inte.

Trumps strategi är att leverera vapen till Ukraina för att Ukraina ska kunna sätta press på Ryssland, detta är ingen konspiration, det är USAs officiella agenda.

Så då menar du att det är Bonniers som ger boken till din mamma? Snurrigt värre. Nej, USA levererar inga vapen till Ukraina, däremot får Ukraina amerikanska vapen via andra länder. USA är tillverkare och transportör, inte leverantör. Sen tror jag du har för stor tilltro till Trumps strategi. Hans strategi är nog bara att tjäna pengar så att han kan berika sig själv och sina kompisar/sponsorer. För honom är världen och politiken ett "deal" utan utrymme för ideologi och humanitet.
Citera
2026-02-20, 17:01
Avstängd
Citat:
Detta verkar ju vara en rimlig källa varifrån "tre dagar" kommer från. Detta belägger dock förstås inte att det fanns en plan om att det skulle ta tre dagar, inte heller att det kommer från Putin. Läget dock aningen klarare.,

Du som "vet", vad går då putains "genialiska plan" ut på egentligen? Tror du att hen "planerat" för fem års slakt (and counting) i Ukraina?

Går "planen" månne ut på att att emulera den Böhmiske Korpralens "geniala" drag att annektera och besätta Österrike och Sudetenland och sedermera anfalla Polen (Krim, Donbass och Ukraina proper)? Är the end game vad gäller den "genialiska planen" att förlora ett världskrig med förhoppning om att USA tillhandahåller en ny Marshallplan för återuppbyggnaden av ryssland efter kriget? Vad tror du?
Citera
2026-02-20, 17:04
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Hur ser det ut i Ukraina? Saken är ju inte avgjord ännu, men framtiden ser inte speciellt ljus ut. Enorm förstörelse, decimerad befolkning. Minst sagt uppförsbacke. Enligt mitt sett att se en helt korkad väg som statsledningen tagit ända sedan konfliktens början, åtminstone sett ur den enkle medborgarens perspektiv. Jag vet, det går att se det hela på ett helt annat sätt.
De kanske föredrog det framför att bli ett nytt Vitryssland med systematisk tortyr, politiska fångar, sexuella övergrepp och lyda under en marionett tillsatt av Putin.
Tänk efter själv. Ställ dig och titta på en stadsdel i väst. Vad ser du?

Modern bilflotta, välklädda människor, till och med i våra ghetton är det någorlunda välordnat. Trots en oansvarig massinvandringspolitik så funkar sophanteringen, vatten finns kranen och vi har ett rättsväsende som iaf försöker upprätthålla lag och ordning istället för att misshandla medborgare på måfå för att sätta skräck i befolkningen
Det där har ju ukrainarna sett och jämfört med Ryssland, och helt ärligt, var skulle du helst vilja leva. I ett västorienterat land som bygger på handel och ekonomisk tillväxt eller i ett maffiavälde styrt av oligarker, som i sin tur lyder under en maktfullkomlig diktator som för länge sedan slutat bry sig om sina egen befolkning.

Putin är förmodligen en av världens rikaste makthavare, han disponerar i princip statskassan. Det glömmer ni rysstroll ofta bort. Samt att den ryssvänliga Janukovytj gick och stal Ukrainas statskassa och stack till Ryssland, där den kom väl till pass. Det talar ni rysstroll tyst om.

Att ukrainarna väljer att slåss för sin frihet hellre än att hamna under uralmongolernas stövel är inte svårt att förstå. De kanske vill ha något annat än hemmaodlade gurkor och träsprit till kvällsvard.
Citera
2026-02-20, 17:09
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Om du besvärat dig med att läsa de senaste inläggen så hade du inte behövt ställa frågan. Nej, jag tror inte att det gått enligt förväntan för ryssarna - och det gäller för övrigt även för den ukrainska sidan.

Det är nog riktigt. Jag tror inte att Ukraina förväntade sig att bli anfallna, hur det nu kunde komma sig när de hade ryssen till granne. Men någonstans är det väl så att man förväntar sig rationella beteenden och det var inte rationellt av Ryssland att anfalla ett fredligt grannland. Däremot har det väl därefter gått över förväntan för Ukraina, man är fortfarande ett självständigt land som står emot det ryska anfallet. Inte många som trodde de första dagarna och veckorna.
Citera
2026-02-20, 17:12
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja jag har fler frågor. Tror du Tjetjenien är ett land?

Nej, men det borde vara. Ju mer vi kan få bort den ryska imperialismen desto bättre. Men vad har det för relevans?

Men jag förstår, alla krig Putin fört som inte passar din agenda får man inte räkna, du tog ju redan bort Syrien tex.
Citera
2026-02-20, 17:16
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Jag tror inte saken varit uppe så många gånger som du skriver, men säkert ganska många ändå. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften kommer att ryssarna påstod att kriget skulle ta tre dagar?

Resonemangen behöver inte dras igen. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften hämtats.

Den kommer härifrån >
Ria. ru 26/2- 2022
https://web.archive.org/web/20220226051154/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html

Eller anser Du som 🤡 - rysk statsmedia så som opålitlig..?
Senast redigerad av Senilix 2026-02-20 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in