Resultat: Vem hoppas du vinner Melodifestivalen 2026?
Iconic - A-Teens
7,48%
8 röster
Dooset Daram - Meira Omar
0%
0 röster
Delulu - Lilla Al-Fadji
11,21%
12 röster
Ain't Today - Saga Ludvigsson
4,67%
5 röster
Hollow - Smash Into Pieces
4,67%
5 röster
Eternity - Cimberly
7,48%
8 röster
Viva L'Amor - Medina
3,74%
4 röster
Half of Me – Greczula
8,41%
9 röster
Honey Honey – Robin Bengtsson
0%
0 röster
My System – Felicia
39,25%
42 röster
Waste Your Love – Sanna Nielsen
0,93%
1 röster
Rakt in i elden – Brandsta City Släckers
12,15%
13 röster
2026-02-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det har antagligen att göra med att hon menar att hon inte behöver leda programmet igen. Men att hon gör det för att representera sitt folk, palestinier, som annars blir osynliga. Det är ett ställningstagande som enligt henne är "livsviktigt".

Hon gör det alltså inte för att hon vill och för att det är en dröm att leda Melodifestivalen och inte heller för göra det för svenska folket och för att det är en ära... Med andra ord, hon gör en politisk sak av det och är med andra ord fel val av programledare för detta.

Så kanske det är. Trist isf.
Citera
2026-02-20, 16:51
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Så kanske det är. Trist isf.

Ja, det är det definitivt. Det måste ju finnas några som är genuint intresserade av Melodifestivalen som kan leda det på ett seriöst sätt (och där kan vi skrota alla influencers och komiker direkt!). Annars kan de slopa programledarna och bara köra på kommentatorer och mellanakter av etablerade artister. Dravlet de kör med i sketcher är inte ens roligt att se det heller, det är då det är dags för toapaus...
Citera
2026-02-20, 17:08
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ja, det är det definitivt. Det måste ju finnas några som är genuint intresserade av Melodifestivalen som kan leda det på ett seriöst sätt (och där kan vi skrota alla influencers och komiker direkt!). Annars kan de slopa programledarna och bara köra på kommentatorer och mellanakter av etablerade artister. Dravlet de kör med i sketcher är inte ens roligt att se det heller, det är då det är dags för toapaus...

Jag skrev ett inlägg för några veckor sedan att jag se några programledare som Ulf Elfving, Clabbe (de två kanske är för gamla), Lasse Kronér, Lotta Engberg. Folkkära gamla veteraner. Jag är rätt trött på dåliga sexskämt, fjortispop som suger och kassa programledare. Att leda melodifestivalen borde va ett hedersuppdrag och inte nåt för att boosta nån ung komiker/influenser/invandrartjejs karriär.
Citera
2026-02-20, 17:13
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Jag skrev ett inlägg för några veckor sedan att jag se några programledare som Ulf Elfving, Clabbe (de två kanske är för gamla), Lasse Kronér, Lotta Engberg. Folkkära gamla veteraner. Jag är rätt trött på dåliga sexskämt, fjortispop som suger och kassa programledare. Att leda melodifestivalen borde va ett hedersuppdrag och inte nåt för att boosta nån ung komiker/influenser/invandrartjejs karriär.

Precis, det ska vara seriösa veteraner som vet vad de gör och som kan göra saken med stor ära utan att skämma ut sig med dåliga skämt och dåliga manus. Det märks verkligen att programledare nu för tiden inte vet vad de sysslar med och att de inte vet ett skit om ära och programmets egentliga betydelse, varken för de som deltar eller för de tittare där Melodifestivalen ligger varmt om hjärtat sedan åratal tillbaka.

Även yngre tittare uppskattar inte programledarna, deras presentationer, deras skämt och deras sketcher. Så fort det är dags för programledarna suckar både unga vuxna, tonåringar och barn och tycker det är sjukt tröttsamt. Det enda de vill se är bidragen.
Citera
2026-02-20, 17:25
Medlem
Manusförfattarna som Gina jobbar med är helt nya och har aldrig skrivit manus till något stort program som Melodifestivalen. Dom skriver en del skämt, tyvärr inkluderas dom flesta även om dom inte landar, det beror antagligen på att dom nöjer sig. Jag har dessutom hört att även om ett skämt inte landar på genrepen inkluderas dom i huvudsändningen vilket är lite tråkigt. Gina är bäst när hon får jobba med dom som förstår humor, inte nödvändigtvis Edward. Hampus behöver bli lite mer erfaren, kanske med Keyyo och bli ett riktigt proffs.
Citera
2026-02-20, 17:28
Medlem
Citat:
Precis, det ska vara seriösa veteraner som vet vad de gör och som kan göra saken med stor ära utan att skämma ut sig med dåliga skämt och dåliga manus. Det märks verkligen att programledare nu för tiden inte vet vad de sysslar med och att de inte vet ett skit om ära och programmets egentliga betydelse, varken för de som deltar eller för de tittare där Melodifestivalen ligger varmt om hjärtat sedan åratal tillbaka.

Även yngre tittare uppskattar inte programledarna, deras presentationer, deras skämt och deras sketcher. Så fort det är dags för programledarna suckar både unga vuxna, tonåringar och barn och tycker det är sjukt tröttsamt. Det enda de vill se är bidragen.

Det var en miss att dra ner på bidragen. 8 var mer lagom i varje delfinal. Tre kunde gått direkt till final, eller som det var förr, två till final, och två till andra chansen. I vilket fall som helst så är 6 bidrag för lite 6x3 är ju bara 18 minuters musik) och all tid ska slås ihjäl med dåliga skämt, evighetslånga röstning och "roliga" inslag. Jag hade gärna sett 4 vanliga delfinaler och en 5e delomgång i dansbands/schlagerbältet norra Västergötland, Värmland eller Dalarna. Skövde, Skara, Lidköping, Karlstad, Trollhättan, Borlänge, Falun kunde alternera med omgång fem. (Nej jag är inget dansbandsfreak, men jag tycker att en del av själen och identiteten har gått förlorad i tävlingen med bara massa modern pop utan slagkraftiga refränger)
Citera
2026-02-20, 17:34
Medlem
Snubchurps avatar
Vi har alltså inte en enda solklar toppkandidat trots att snart alla bidrag är avverkade. Nej, jag tänker inte acceptera Felicia som en värdig kandidat att skicka till ESC.
Citera
2026-02-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vi har alltså inte en enda solklar toppkandidat trots att snart alla bidrag är avverkade. Nej, jag tänker inte acceptera Felicia som en värdig kandidat att skicka till ESC.

Som sagt var. Sanna hade inte ställt upp om det inte serverats en vinnarlåt till henne. Annars får man väl hoppas på en överraskning a la Cornelia Jakobs i sista omgången. Men de fyra som plockat ut låtarna har inte gjort sitt jobb i år.
Citera
2026-02-20, 17:43
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:

Hoppas på att Smash into pieces och Sanna Nielsen har bra bidrag och går vidare, samt Robin Bengtsson i finalkval... Accepterar inte heller Felicia. Hellre Brandsta City Släckers...
Citera
2026-02-20, 17:45
Medlem
Citat:
Håller nog med dig där. Felicia är inte en värdig kandidat för Sverige att skicka och låten håller definitivt inte. Det var numret som var snyggt men inte tillräckligt för en ESC-final. Dessutom är hon pinsamt obildad och kommer skämma ut hela nationen i sina intervjuer.
Senast redigerad av Summershadow 2026-02-20 kl. 17:48.
Citera
2026-02-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summershadow
Håller nog med dig där. Felicia är inte en värdig kandidat för Sverige att skicka och låten håller definitivt inte. Det var numret som var snyggt men inte tillräckligt för en ESC-final. Dessutom är hon pinsamt obildad och kommer skämma ut hela nationen i sina intervjuer.

Förra året hade ju de flesta låtar sinnessjukt snygga nummer och scenen var otroligt påkostad och läcker. Så bara ett snyggt nummer räcker inte längre. På Lordis tid kunde man göra ett scennummer som stack ut och drog till sig uppmärksamhet. Det kommer inte att gå att bara skicka nån med snyggt nummer eller att par brandmän. Jag skiter egentligen i hur Sverige hamnar tävlingsmässigt, men det ska vara kvalitet. Jag tror inte att nåt land satsar som Sverige med 3800 inskickade bidrag och 5 deltävlingar. Att då ha Felicia eller Brandsta som slutsegrare är ju genant.

Jag har alltid tyckt att 1994 var en riktigt svag årgång, men jag lyssnade på Stjärnorna nu med Marie Bergman och Roger Pontare och det var inte så dåligt ändå när man jämför med årets trainwreck
Citera
2026-02-20, 18:23
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Förra året hade ju de flesta låtar sinnessjukt snygga nummer och scenen var otroligt påkostad och läcker. Så bara ett snyggt nummer räcker inte längre. På Lordis tid kunde man göra ett scennummer som stack ut och drog till sig uppmärksamhet. Det kommer inte att gå att bara skicka nån med snyggt nummer eller att par brandmän. Jag skiter egentligen i hur Sverige hamnar tävlingsmässigt, men det ska vara kvalitet. Jag tror inte att nåt land satsar som Sverige med 3800 inskickade bidrag och 5 deltävlingar. Att då ha Felicia eller Brandsta som slutsegrare är ju genant.

Jag har alltid tyckt att 1994 var en riktigt svag årgång, men jag lyssnade på Stjärnorna nu med Marie Bergman och Roger Pontare och det var inte så dåligt ändå när man jämför med årets trainwreck

Exakt, man vill skicka nått med kvalité för att inte behöva skämmas när väl ESC drar igång. Det behöver inte vara nått som man själv gillar men nått som kan representera Sverige både med musik och scenshow. Förra året skickade vi nått med humor och ett nummer som passade bra till en refrängstark låt.

Felicia har inget av det som ska representera Sverige.
Skickar vi A-teens eller A-Milfs som de borde de heta, så kan vi ju i varje fall luta oss på ett välproducerat nummer, dock inget som kommer ge en topplacering i ESC tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in