Citat:
Ursprungligen postat av
Pelle000
Saknar 80talet när man slapp skiten
Jag också. Då kunde man känna en annan frihet än nu. Man behövde inte vara tillgänglig hela tiden, utan kunde koncentrera sig på sitt jobb eller annat vad man nu gjorde just då. Nu kan man inte ens koncentrera sig på själva jobbet, för man ska ju logga in och logga ut på mobilen, registrera vad man har gjort, svara på sms/samtal. Allt sådant stjäl tid som man annars kunde använda till själva jobbet.
Och gick man ut med en kompis "förr i tiden", så satt man eller promenerade tillsammans och pratade med varandra. Och ville man vara ensam, så var det ingen som frågade "Varför svarar du inte i telefon?!" för alla visste att man inte sitter bredvid telefonen hela tiden. Nu ska man chatta med varandra istället för att ses. Och om man ses, så sitter den andra med mobilen och mejlar samtidigt.
Jag åker mycket i bussar och tunnelbanan och då brukar jag kolla på folk där. 9 av 10 har mobilen i handen, ofta hela tiden från biljetthallen via plattformen till tågvagnen. Mobilen sitter som klistrad i handen och huvudet är böjt neråt. De ser inget och hör inget, och rör sig som zombies. (Många går också över gatan utan att kolla på trafiken. De stirrar bara på sina mobiler. Farligt, farligt!) Hur kommer de att må om tjugo år? Då kommer de nog ha ont i nacken, ryggen, armarna och den stackars tummen, som rör sig timme efter timme på mobilskärmen. Och vi ska inte ens tala om hur hjärnan påverkas av allt detta digitalt, som styr våra liv. Vi har blivit slavar under datorerna/mobilerna.