2026-02-15, 18:08
Medlem
godboys avatar
Men hur relevant var denna kvinna som exempel. Tanten är 82 år gammal och pensionär sedan länge. Så jävla typiskt kommunist SR. Så om hon nu vill leva utan internet så varsågod, inga bekymmer.

Men är man i arbetsför ålder och inte kan tänka sig hantera internet eller nätbaserade program så har man nog garanterat ett bekymmer. I princip alla arbeten kräver ju att man kan hantera en dator på ett eller annat sätt.
Citera
2026-02-15, 19:03
Medlem
Har någon ens orkat lyssna på inslaget? Det har inte jag heller men jag misstänker att jobbytet som nämns var nog för ganska länge sedan, inte i närtid.
Citera
2026-02-15, 20:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Har någon ens orkat lyssna på inslaget? Det har inte jag heller men jag misstänker att jobbytet som nämns var nog för ganska länge sedan, inte i närtid.
Jag lyssnade, och det var totalt intetsägande, hon nämnde dock att hon använt en dator då hon skrivit en bok, sen sa hon ungefär som att det fanns bättre saker än internet, som att vara ute i naturen och att umgås, det där med att hon bytt jobb nämndes högst luddigt och det känns som det var minst 25 år sen.

Tanten verkar tro att om man har och brukar internet så gör man inget annat överhuvudtaget. Det verkar inte som hon fattar att man typ kan beställa grejer, göra bankärenden osv den vägen och sen koppla ner.

Fullständigt meningslös intervju som säger noll och har noll relevans.
Citera
2026-02-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Aldrig nånsin i mitt liv bokat tid för ett frisörbesök online nånstans i landet.
Däremot går det att ringa in med vanlig telefon och boka in tid för en viss tid om man vill.

Annars går man in i salongen och får håret klippt utan tidsbokning som alltid eller så säger de till att det är ledigt om 15 till 30 minuter och man kommer tillbaks om man går in på rusningstid.

Du måste mena nån nymodig oseriös kedja som inte tar landets valuta= cutters som antagligen också har webbaserad bokning.

Va? Nä, jag menar flera fristående salonger i min hemstad där jag klippt mig de senaste 10 åren eller så. Klart det går att ringa och boka men personligen föredrar jag överblicken det ger att boka online. Och hur man än bokar förs det ju in i samma webbaserade program.
Citera
2026-02-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ja det är sjukt att det finns vissa arbetsgivare som kräver mobiltelefon.

Finns inte många jobb där det verkligen behövs på riktigt då man alltid kan ringa företaget och personen på vanlig fasttelefon.

Om man inte är diplomat eller har miljardkontrakt och är ständigt på resande fot eller är bilbärgare som har ständig jour eller nåt annat superviktigt så är det inte viktigt för vanliga jobb.

Vill inte personen ha internet heller så finns det ju massa jobb som inte kräver internet.

Jag minns inte när jag senast använde en fast telefon, och den "fasta telefonen" går via mobilnätet idag och är betydligt dyrare än ett mobilabonnemang.
Citera
2026-02-16, 20:04
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Finns inte många jobb där det verkligen behövs på riktigt då man alltid kan ringa företaget och personen på vanlig fasttelefon.

Fasttelefon? Senaste jobbet jag hade där man hade en fasttelefon med sladd på skrivbordet var väl en 13 år sedan eller något sådant. Idag är det allt som oftast mobiltelefon som gäller. Sedan även om man arbetar som trädgårdsmästare kan det finnas behov av att ha en mobil av både säkerhetsskäl eller om arbetsgivaren behöver komma i kontakt med en under arbetsdagen. Idag får även många i serviceyrken sina arbetsorder via mobilen, visst kan man ha ett system där man kommer in till kontoret varje morgon för att ta emot arbetsorderna men det är inte särskilt effektivt.
Citera
2026-02-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Jag minns inte när jag senast använde en fast telefon, och den "fasta telefonen" går via mobilnätet idag och är betydligt dyrare än ett mobilabonnemang.

Den fasta telefonen går genom fast modem med kablar till väggen och nergrävda internetkablar och går att få billigt under 100kr per månad om man har internet. eller utlandstillägg om man ringer mycket till utlandet så man får billiga samtal till utlandet.
då kostar det fortfarande under 100kr med rätt avtal per månad med fast telefon.

Alltså icke genom mobilnätet om man inte är korkad och använder högstrålande wifi hela vägen.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-16 kl. 20:50.
Citera
2026-02-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
Saknar 80talet när man slapp skiten
Jag också. Då kunde man känna en annan frihet än nu. Man behövde inte vara tillgänglig hela tiden, utan kunde koncentrera sig på sitt jobb eller annat vad man nu gjorde just då. Nu kan man inte ens koncentrera sig på själva jobbet, för man ska ju logga in och logga ut på mobilen, registrera vad man har gjort, svara på sms/samtal. Allt sådant stjäl tid som man annars kunde använda till själva jobbet.

Och gick man ut med en kompis "förr i tiden", så satt man eller promenerade tillsammans och pratade med varandra. Och ville man vara ensam, så var det ingen som frågade "Varför svarar du inte i telefon?!" för alla visste att man inte sitter bredvid telefonen hela tiden. Nu ska man chatta med varandra istället för att ses. Och om man ses, så sitter den andra med mobilen och mejlar samtidigt.

Jag åker mycket i bussar och tunnelbanan och då brukar jag kolla på folk där. 9 av 10 har mobilen i handen, ofta hela tiden från biljetthallen via plattformen till tågvagnen. Mobilen sitter som klistrad i handen och huvudet är böjt neråt. De ser inget och hör inget, och rör sig som zombies. (Många går också över gatan utan att kolla på trafiken. De stirrar bara på sina mobiler. Farligt, farligt!) Hur kommer de att må om tjugo år? Då kommer de nog ha ont i nacken, ryggen, armarna och den stackars tummen, som rör sig timme efter timme på mobilskärmen. Och vi ska inte ens tala om hur hjärnan påverkas av allt detta digitalt, som styr våra liv. Vi har blivit slavar under datorerna/mobilerna.
Senast redigerad av tuv 2026-02-17 kl. 00:00.
Citera
2026-02-20, 12:39
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Internet krävs ju på många jobb men långtifrån alla och mobiltelefon krävs såklart inte på jobb som städare,slaktare,butiksbiträde,bilverkstad,asfalts läggare,byggare,lagerarbetare,kontorsarbetare och många mer.

Fasttelefon räcker gott och väl.

Kan man ens använda hast telefon idag, jag trodde att allt analogt var utfasat. Jag vet ingen som har fast telefon idag.
Citera
2026-02-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Kan man ens använda hast telefon idag, jag trodde att allt analogt var utfasat. Jag vet ingen som har fast telefon idag.

Självklart.
Även om skit som telia försöker ta ner kopparnätet så finns fasttelefoner som går genom fasta bredbandsnätet också.

Du kopplar in telefonen i modemet och ringer från vanlig telefon.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-20 kl. 13:22.
Citera
2026-02-20, 15:24
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Självklart.
Även om skit som telia försöker ta ner kopparnätet så finns fasttelefoner som går genom fasta bredbandsnätet också.

Du kopplar in telefonen i modemet och ringer från vanlig telefon.

Jaha det visste jag inte, nu vet jag det. Tack. (Jag är själv inte så teknisk av mig)
Citera
2026-02-20, 15:32
Medlem
trickydicks avatar
Hur sökte hon jobbet? Läste hon platsannonsen i lokaltidningen och maskinskrev sedan ansökan som hon sedan postade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in