2026-02-13, 17:58
Medlem
Finns nog inte många jobb där man slipper undan internet. Inte ens en tiggare utanför mataffären är utan internet.
Citera
2026-02-13, 18:02
Medlem
Saknar 80talet när man slapp skiten
Citera
2026-02-13, 18:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Då är det nog för att du suttit inne eller varit hemlös större delen av ditt liv.

Jag förstår nu efter granska lite din historik bank-id inte varit något du behöver utan din förmyndare tar hand om.

(FB) Har du fått en tillfällig psykisk superkraft?

Haha OK. När jag en gång i tiden var med på SC-forum var det någon som sa, varför är det så att alla som är bra på datorer och telefoner, har skit själva? Jag tänkte att så är det väl inte, men sedan insåg jag det var sant. Är bara gejmare som har det senaste. Hållit på mycket med datorer, hemsidor och sånt.

Jag har vägrat Kivra, fy fan för den. Det mesta som behövs får komma med posten. Så länge det går. Tror att man enligt lag i Danmark måste vara åtkomlig på epost eller liknande Kivra.
Citera
2026-02-13, 18:18
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det går runt.
Den som vill ha en tjänst kommer ringa upp igen och jobbet måste ändå utföras.
Det är inte så att jobben försvinner.

Jo jobbet försvinner. Du sitter i bilen på väg till kund. Du kan inte svara. När hen försöker en timma senare så är du ute hos kund och kan inte svara. När hen ringer en tredje gång på eftermiddagen så siter du i bilen på väg till kontoret och kan inte svara.

Hen som inte får tag i dig ringer en annan. Din konkurrent som sitter i bilen på väg till en kund har investerat i en mobiltelefon och kan därför svara. Hen får jobbet. Du är bortvald.

Citat:
Om du är rädd och supergirig över att förlora 1jobb och inte tycker att du är värd att ha lugn å ro när du kör hem från jobbet eller medans du arbetar och bara räknar pengar så uppskattar du inte din rätt till fritid och ett normalt liv med normal hälsa.

Att förlora ett jobb behöver inte betyda att man är girig. Det kan betyda ganska mycket för verksamheten. Lägg till att du åker ut till kunder ett par gånger i veckan och kanske förlorar de flesta potentiella jobben. Då får du snart vända dig till konkursmannen.

Citat:
Hantverkare och elgubbar osv har förövrigt redan så mycket att göra hela tiden så de lovar alltid att komma men kommer aldrig när de lovar då de har fult upp med andra jobb och inte hinner med sina nuvarande uppdrag.

De har fullt med jobb eftersom de är anträffbara när kunder vill beställa jobb av dem.

Citat:
du pratar om nåt superstort bolag där de har 1-3 städare som alltså är 10-15 minuters promenad ifrån?

Jag pratar om allt från enmansfirma till största företagen givetvis.

Citat:
Ja då brukar de ha högtalare där de ber städaren komma till sektor a eller eller sektor b avdelning 4 osv.

i små företag vet man var städaren befinner sig och i butiker och varuhus ber de städaren komma med högtalarutrop också.

Du ska alltså sitta i fabriker, Mc Donalds, möbelaffären, bageriet och ropa efter människor till allt hela tiden? De som jobbar där och kunder kommer irriterat undra varför i helvete köper de inte in telefoner till de anställda för så det blir lite enklare och naturligare.

Nä det här var korkat. Av 5 möjliga så får du:
Citera
2026-02-13, 18:26
Medlem
Citat:
Aldrig nånsin i mitt liv bokat tid för ett frisörbesök online nånstans i landet.
Däremot går det att ringa in med vanlig telefon och boka in tid för en viss tid om man vill.

Annars går man in i salongen och får håret klippt utan tidsbokning som alltid eller så säger de till att det är ledigt om 15 till 30 minuter och man kommer tillbaks om man går in på rusningstid.

Du måste mena nån nymodig oseriös kedja som inte tar landets valuta= cutters som antagligen också har webbaserad bokning.
Majoriteten av landets frisörer använder digitalt bokningssystem så det är bara en tidsfråga tills du också måste göra det.
Citera
2026-02-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Majoriteten av landets frisörer använder digitalt bokningssystem så det är bara en tidsfråga tills du också måste göra det.

Har aldrig varit hos en frisör som måste gå till datorn för att börja klippa mig oavsett vilken stad jag friserat mig i.

Den anställde behöver fortfarande INTE ha internet eller mobiltelefon för att jobba som frisör åt en vanlig frisörsalong.
Citera
2026-02-13, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har samhället och arbetsgivare för stora krav på att alla ska använda internet?
Borde vi dra ner på det digitala livet?

https://www.sverigesradio.se/artikel/monica-vagrar-anvanda-internet-eller-datorer

Det här är intressant på flera sätt, samtidigt ironiskt. Hon valde bort internet, men är nu mer på internet än någonsin tidigare. SR, Flashback och vem vet var någonstans.
Citera
2026-02-13, 18:48
Medlem
Citat:
Har aldrig varit hos en frisör som måste gå till datorn för att börja klippa mig oavsett vilken stad jag friserat mig i.

Den anställde behöver fortfarande INTE ha internet eller mobiltelefon för att jobba som frisör åt en vanlig frisörsalong.
Alla har snart gått över till det. Så en tidsfråga innan du måste boka digitalt
Citera
2026-02-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo jobbet försvinner. Du sitter i bilen på väg till kund. Du kan inte svara. När hen försöker en timma senare så är du ute hos kund och kan inte svara. När hen ringer en tredje gång på eftermiddagen så siter du i bilen på väg till kontoret och kan inte svara.

Hen som inte får tag i dig ringer en annan. Din konkurrent som sitter i bilen på väg till en kund har investerat i en mobiltelefon och kan därför svara. Hen får jobbet. Du är bortvald.

Att du är girig och vill ha in maximalt med stålar och är konstant rädd för att förlora nåt jobb när det hela tiden finns kunder och snickare i sverige inte ens hinner med samtliga kunder så är det upp till dig att vara rädd hela tiden och aldrig vara ledig ens när du kör bil.
Du har ingen känsla för ett riktigt privatliv och riktig ledighet.

Citat:
Att förlora ett jobb behöver inte betyda att man är girig. Det kan betyda ganska mycket för verksamheten. Lägg till att du åker ut till kunder ett par gånger i veckan och kanske förlorar de flesta potentiella jobben. Då får du snart vända dig till konkursmannen.

De har fullt med jobb eftersom de är anträffbara när kunder vill beställa jobb av dem.
Jo det är fortfarande ren girighet då det finns mer än nog med jobb och det alltid finns folk som behöver renovera osv.
kunder för denna typ av jobb har hela tiden funnits i överflöd senaste 10åren och försvinner ingenstans utan det finns alltid kunder som kommer ringa när de behöver ett jobb.

Det är bara i dina fantasier du inte kommer ha jobb i denna kategori där jobb hela tiden finns i överflöd.
Men det du menar är att du inte vill ha en riktig fritid och vil jobba övertid och ta så mycket extra jobb du kan.
Det är en helt annan femma.

Citat:
Jag pratar om allt från enmansfirma till största företagen givetvis.

Du ska alltså sitta i fabriker, Mc Donalds, möbelaffären, bageriet och ropa efter människor till allt hela tiden? De som jobbar där och kunder kommer irriterat undra varför i helvete köper de inte in telefoner till de anställda för så det blir lite enklare och naturligare.

Nä det här var korkat. Av 5 möjliga så får du:

Än en gång.
Om det är en enmansfirma så finns det ingen städare.

Är det en tvåmansfirma så städar de 2 personerna själva allt.

Är det en 10 personers firma så är det fortfarande rätt så osäkert att de tycker det är värt att anställa en städare om det inte är en superdyr advokatfirma som rånar kunderna.

är det en 50 mans firma så finns någrastädare men städare är inte långt borta som du fantiserar om i en såpass liten firma jämfört mot de stora.

Är det ericsson så har de städare lite här och där som kör sina rundor och folk brukar inte spya på golvet mitt under ett arbetspass på dagen.

Är det en krog eller restaurang så behöver inte ägaren ringa efter en städare utan de städar under fredagskvällen och kollar toaletter och annat under kvällen alternativt den vanliga personalen samtidigt sätdar under arbetspasset och städare som tar hela lokalen efter stängningstid.

Är det ett bageri så finns det en städare som kan ta det som behövs och finns heller inte långt borta.

På mcdonalds ringer de inte efter en städare om nån spyat på toaletten eller den måste städas utan det är den vanliga personalen som brukar göra det under arbetspasset likaså circle k och andra ställen och de behöver inte ringas in med telefon som du fantiserar om.

Inget av det kräver mobiltelefon eller internet så sluta snacka strunt.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-13 kl. 19:41.
Citera
2026-02-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kock.

Det beror ju lite på vad du menar med kock. Någon som gillar att vara kvar där han var igår eller någon som ständigt försöker utveckla sig och sina recept och som vill hänga med inom rådande trender inom branschen?

Självklart tillbringar många kockar en del av sin arbetstid på t.ex sociala medier och branschforum för att hänga med.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-02-13 kl. 19:09.
Citera
2026-02-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66

När var mkt ung hade jag en kvinnlig kompis, hon hade en dam-salong. "Där suddades" en del i bokningslistorna tror jag. Med bestämdhet!
Citera
2026-02-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
När var mkt ung hade jag en kvinnlig kompis, hon hade en dam-salong. "Där suddades" en del i bokningslistorna tror jag. Med bestämdhet!
Kan jag tro !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in