2023-05-04, 09:01
Medlem
Ördögs avatar
Separat tråd om den där låten ni vet.

(FB) "Nigger" - En av Sveriges bästa och fortfarande mest relevanta låt fyller 30
Citera
2023-06-05, 06:59
Medlem
Baeverhojtaas avatar
Asta Kask - Dom får aldrig mig:
Jag har stått här på hustakets kant och sett ner
Jag har stått här i en timme eller mer
Ja människorna där nere dom blir fler och fler
Dom djävlarna står där och ler

Clawfinger - Catch me:
I've been standing on the edge of the roof looking down
I've been looking at the people that are gathering around
I've been here for an hour or maybe even more
Just looking at the people that I've never seen before
Stupid little faces are all I can see
The silly little suckers are all laughing at me

Bara jag som känner lite text-stöld där?
Citera
2024-12-25, 20:56
Medlem
Merry Christmas Motherfuckers
https://youtu.be/7oxsJolTsLg
Citera
2026-02-19, 21:27
Medlem
Nya plattan Before We All Die släpps i morgon, finns på nätet.
Citera
2026-02-20, 14:51
Medlem
Ny video
https://youtu.be/SCg1LKQIc18?list=RDSCg1LKQIc18
Citera
2026-02-20, 21:26
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nya plattan Before We All Die släpps i morgon, finns på nätet.

Long-running Swedish-Norwegian rap-metal combo Clawfinger will release "Before We All Die", its first studio album in 18 years, on February 20, 2026 via the Perception label, a division of Reigning Phoenix Music.

Tracklist:
1. "Scum"
2. "Ball & Chain"
3. "Tear You Down"
4. "Big Brother"
5. "Linked Together"
6. "A Perfect Day"
7. "Going Down (Like Titanic)"
8. "You Call Yourself A Teacher"
9. "A Fucking Disgrace"
10. "Kill The Dream"
11. "Environmental Patients"
12. "Before We All Die"

Clawfinger 2026 is:

Zak Tell - vocals
Jocke Skog - guitar, keyboards
Bård Torstensen - guitars
André Skaug - bass
Micke Dahlén - drums
Citera
2026-02-20, 22:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Sofia Bergström som är proffstyckare på Aftonbladet har lyssnat på det nya albumet och skrivit ihop en recension (publicerad 2026-02-18).

Det var ingen megalång recension men jag infogar ändå bara en del av den:

Citat:
Det svensknorska rapmetal-fenomenet Clawfinger gör oväntad skivcomeback efter 19 år. På ”Before we all die” rappar Zak Tell om världens trasiga tillstånd som om ingen tid har passerat.

Övertydligheten, som alltid har varit ett av bandets signum, har sin funktion och tjusning. ”A perfect day” ger oväntat andrum och visar i stället en ny sida av bandet. Över ett enkelt beat, harmoniskt fågelkvitter och en subtil keyboadslinga rappar Tell om en ljuvlig drömdag – som visar sig vara en illusion. Det finns i dag mer angelägna och samhällskritiskt träffsäkra akter som förenar rap, rock och metal – Ho99o9, Nova Twins och Wargasm för att nämna några.

Men Clawfinger har sin primitiva charm, nu precis som då.

Hon tyckte albumet var tillräckligt bra för att ge detta tre av fem i betyg.
Citera
2026-02-22, 00:02
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Roade mig med att lyssna igenom Clawfingers debutalbum "Deaf Dumb Blind" från 1993. Det är enda skivan med bandet jag har i min samling.

En mycket framgångsrik platta försäljningsmässigt,

The album sold over 600,000 copies worldwide and was critically acclaimed by the Swedish press.

Tog deras skivkontrakt slut efter plattan 2007?
Citera
2026-02-23, 19:15
Medlem
grungewhores avatar
Clawfinger, de bor väl i Hägersten, åker elkamel och har mössa bakofram fastän de är 50+. Vad är det för jävla klappträn som lyssnar på dessa patetiska miljöpartister 2026?

Trodde det var illa nog med trallpunk på vänsterflanken, men det här är verkligen vidrigt.
Citera
2026-02-24, 20:48
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Clawfinger, de bor väl i Hägersten, åker elkamel och har mössa bakofram fastän de är 50+. Vad är det för jävla klappträn som lyssnar på dessa patetiska miljöpartister 2026?

Trodde det var illa nog med trallpunk på vänsterflanken, men det här är verkligen vidrigt.

Det är väl samma inriktning på texterna nu som då, sociala orättvisor och allt som har med det att göra? Var det lika illa på den tiden tycker du eller gick det att se mellan fingrarna medans musiken var hyfsat bra?
Citera
2026-02-25, 13:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det är väl samma inriktning på texterna nu som då, sociala orättvisor och allt som har med det att göra? Var det lika illa på den tiden tycker du eller gick det att se mellan fingrarna medans musiken var hyfsat bra?
De har väl alltid varit ett slags skämt i mina kretsar. Förutom deras mest kända låt som de inte spelar längre, så är ju "Truth" och den där med "Marching into history, marching into war" veritabla skrattfester varje gång man hör dem, men det är som med Anthrax. Som 15 åring när man hörde "I'm the Man" första gången var det ju lite kul. Tredje gången var det ju patetiskt. Så här i efterhand undrar man ju varför vuxna män gör musik för barn. Svaret är väl att de, liksom Anthrax, är förvuxna 15-åringar.
Citera
2026-02-25, 13:27
Medlem
Det händer att jag drar igång några av deras låtar när jag är på fyllan. De har trots allt gjort ett par riktiga dängor. Clawfinger var poppis när jag växte upp så för mig är de mestadels nostalgi.

Jag skiter fullständigt i deras ev partitillhörigheter. Riffen är det inget fel på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in