2026-02-20, 14:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag vet att flera upprepat saken, men aldrig att någon källa redovisats. Det borde inte vara så svårt att ange en sådan om saken är så välkänd.

Bara för att du är dåligt påläst och saknar kunskaper kan du inte begära att andra ska servera flygande sparvar i din mun. För någon med allra minsta historiska och militärhistoriska kunskap är det uppenbart. Det är bara att titta på fakta i de första dagarnas angrepp.

Men vad är din teori då? Avsåg Putin att inleda ett utnötningskrig som skulle dra ut i alla fall i fyra år, göra Ryssland till internationell paria och leda till hundratusentals ryssars död? Vad tror du själv om du försöker tänka lite? Vad planerade ryssen för?
Citera
2026-02-20, 14:40
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Du sa att USA levererade till Ukraina, allt du kommer med att är inköpt av andra länder.

Så ja USA levererar beställt mtrl från PURL inköp.
Så vad har USA levererat som ej är inköpt från PURL avtalet var min fråga?
Varför frågar du mig det?
Tror du jag är vapenupphandlare?

Jag har sagt att USA levererat vapen som vanligt efter Trumps tillträde.
Trump skryter till och med om hur mycket USA tjänar på det men nu kommer nån skojare och säger att USA inte levererar vapen till Ukraina, rent ljug och hittepå men du gillar sånt tydligen....
Citera
2026-02-20, 14:41
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Bara för att du är dåligt påläst och saknar kunskaper kan du inte begära att andra ska servera flygande sparvar i din mun. För någon med allra minsta historiska och militärhistoriska kunskap är det uppenbart. Det är bara att titta på fakta i de första dagarnas angrepp.

Men vad är din teori då? Avsåg Putin att inleda ett utnötningskrig som skulle dra ut i alla fall i fyra år, göra Ryssland till internationell paria och leda till hundratusentals ryssars död? Vad tror du själv om du försöker tänka lite? Vad planerade ryssen för?

Jag håller inte på med något teoribygge. Jag undrar helt enkelt varifrån en trådskribent hämtat en uppgift som jag sett upprepas flertalet gånger utan att det finns något belägg som det hänvisats till. Det är inte svårare än så.
Citera
2026-02-20, 14:46
Medlem
Du sa ju att USA levererade vapen till Ukraina, men kan inte svara på frågan.

Ja USA säljer vapen till andra länder som levererar till Ukraina, USA följer alltså en affärsuppgörelse, de levererar inget till Ukraina.
Skriv inte här om saker du inte vet något om kan vara en bra regel för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Varför frågar du mig det?
Tror du jag är vapenupphandlare?

Jag har sagt att USA levererat vapen som vanligt efter Trumps tillträde.
Trump skryter till och med om hur mycket USA tjänar på det men nu kommer nån tjomme och säger att USA inte levererar vapen till Ukraina, rent ljug.
Citera
2026-02-20, 14:46
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Jag håller inte på med något teoribygge. Jag undrar helt enkelt varifrån en trådskribent hämtat en uppgift som jag sett upprepas flertalet gånger utan att det finns något belägg som det hänvisats till. Det är inte svårare än så.
Det är givetvis för att det inte varit något tredagarskrig.

Det tog över 2 månader innan Azov gav upp Azovstal för att stålverket var ett gammalt sovjetprojekt med bunkersystem, kantin, matförråd, sjukhus, vattenbrunnar m.m. under mark.

Tror man att Putins enda tänkbara scenario var ett tredagarskrig kan man inte va smart.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-02-20 kl. 14:50.
Citera
2026-02-20, 14:51
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det har avhandlads 13.758 inlägg. Tycker du att vi ska dra det ett varv till?
Tredagarskriget är oavsett ett av de största krigsfiaskon som någonsin upplevts.

Jag tror inte saken varit uppe så många gånger som du skriver, men säkert ganska många ändå. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften kommer att ryssarna påstod att kriget skulle ta tre dagar?

Resonemangen behöver inte dras igen. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften hämtats.
Citera
2026-02-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det är givetvis för att det inte varit något tredagarskrig.

Det tog över 2 månader innan Azov gav upp Azovstal för att stålverket var ett gammalt sovjetprojekt med bunkersystem, kantin, matförråd, sjukhus, vattenbrunnar m.m. under mark.

Tror man att Putins enda tänkbara scenario var ett tredagarskrig kan man inte va smart.
Hade tredagarsplanen fungerat hade inte de ryska fascisterna behövt bekämpa Azov.
Citera
2026-02-20, 14:56
Medlem
Citat:
Jag tror inte saken varit uppe så många gånger som du skriver, men säkert ganska många ändå. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften kommer att ryssarna påstod att kriget skulle ta tre dagar?

Resonemangen behöver inte dras igen. Jag undrar bara helt enkelt varifrån uppgiften hämtats.
Om du söker upp Russian Media Monitor så finner du svaren på dina frågor.
Citera
2026-02-20, 14:57
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Om du vägrar ta till dig verkligheten och dess fakta är det svårt men jfr tex det Sovjetiska anfallet på Afghanistan den 27/28 december 1979, operation Storm-333, där de med hjälp av insatta specialförband mördade den sittande presidenten och ersatte honom med en marionett. I teorin vann de kriget på de två dagarna, men förlorade det 10 år senare då det istället övergick till ett gerillakrig.

Men åter, med de inledande operationerna mot Kiev, Zelensky och Hostomel, vad tror du Ryssland planerade för? Tre dagar som utgångspunkt för att säkra statsledningen och bryta det organiserade motståndet men hade det tagit en vecka kanske Putin ändå hade varit nöjd. Vad tror du?
Citera
2026-02-20, 15:06
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Om du vägrar ta till dig verkligheten och dess fakta är det svårt men jfr tex det Sovjetiska anfallet på Afghanistan den 27/28 december 1979, operation Storm-333, där de med hjälp av insatta specialförband mördade den sittande presidenten och ersatte honom med en marionett. I teorin vann de kriget på de två dagarna, men förlorade det 10 år senare då det istället övergick till ett gerillakrig.

Men åter, med de inledande operationerna mot Kiev, Zelensky och Hostomel, vad tror du Ryssland planerade för? Tre dagar som utgångspunkt för att säkra statsledningen och bryta det organiserade motståndet men hade det tagit en vecka kanske Putin ändå hade varit nöjd. Vad tror du?

Du är inne på någonting helt annat nu. Självklart kan man gissa och tro en rad olika saker om hur någon resonerar. Det är dock någonting helt annat att påstå att veta vad någon har för syfte. Jag kanske också tror att ryssarna skulle klara detta mycket snabbare och utgår från att ryssarna också såg det på det viset. Det blir dock någonting annat när man försöker att häckla någon för vad denne tror, utan att man har belägg för saken. Har Putin eller någon annan i ryssarnas statsledning i klartext uttryckt att detta skulle gå på tre dagar? Och var finns i så fall uppgiften?
Citera
2026-02-20, 15:08
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Ditt påstående att uppgiften är att ryssarna påstod att kriget skulle ta tre dagar är en felaktig premiss. Däremot visar fakta och omständigheter att det var deras plan. Allt är inte uttalat. Jag tror det är ytterst ovanligt att någon i förväg avslöjar sina krigsplaner och inte heller avslöjar man dem efteråt om de misslyckats. Att i daqens läge få någon i den ryska ledningen att vidgå tredagarsplanen blir därför mycket svårt, men som sagt, fakta visar det samt tex den felaktiga publiceringen i tiden i rysk media att man vunnit kriget.
Citera
2026-02-20, 15:13
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Du är inne på någonting helt annat nu. Självklart kan man gissa och tro en rad olika saker om hur någon resonerar. Det är dock någonting helt annat att påstå att veta vad någon har för syfte. Jag kanske också tror att ryssarna skulle klara detta mycket snabbare och utgår från att ryssarna också såg det på det viset. Det blir dock någonting annat när man försöker att häckla någon för vad denne tror, utan att man har belägg för saken. Har Putin eller någon annan i ryssarnas statsledning i klartext uttryckt att detta skulle gå på tre dagar? Och var finns i så fall uppgiften?

Att dra slutsatser utifrån fakta och närliggande fall är inte "någonting helt annat". Som jag skrev i mitt förra svar men lite tydligare, tror du att det finns ett officiellt uttalande från den ryska ledningen att "vår plan är/var att vinna kriget på tre dagar" så är du fel ute. En del i vetenskapen är förmågan att dra slutsatser. Det borde väl du veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in