Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det var precis detta jag menade, gud är icke-fysisk och vetenskapen kan bara undersöka fysiska saker, och därför blir alla bevis per definition god of the gaps enligt ateister.
Om stjärnorna hade flyttats så de skrev "JAG ÄR GUD" i himlen, hade det varit god of the gaps då? tekniskt sett ja, visst? för vi kan inte bevisa att det var gud som gjorde det, men jag hade ändå tyckt att någon som sa god of the gaps då var komplett galen.
Någonstans måste man ju dra gränsen, och jag tycker gränsen är passerad för att kunna rimligen veta att gud finns.
Vi har miljontals(?) fall av nära döden upplevelser där alla har stora likheter och många av dom påstår att dom träffat gud med studier som bevisar att de inte är någonting som händer i hjärnan som verkar bryta alla naturlagar.
Detta kombinerat med alla andra bevis för teism. Det kommer en gräns där det enda svaret till "god of the gaps" blir, "är du helt jävla sinnesvrickad?"
Eller?
Som sagt, du fortsätter att visa att du inte förstår hur begreppet används. Huruvida Gud är fysisk eller icke-fysisk är helt irrelevant.
Det finns flera logiska luckor i dina "argument", och jag ska försöka förklara igen.
Jag förstår din poäng med att det finns en gräns för när skepticism kan framstå som absurd, men exemplet med stjärnorna illustrerar faktiskt min poäng snarare än din.
Om stjärnorna formade en text skulle det vara ett observerbart, positivt fenomen. Vi skulle kunna mäta stjärnornas position, spektrum och rörelse. Att dra slutsatsen att 'en intelligens gjorde detta' vore en logisk slutledning baserad på mönsterigenkänning. 'God of the gaps' handlar däremot om att lägga till Gud som svar när vi inte har upptäckt något mönster eller någon förklaring, och det gör man då med vad som inte kan observeras, inte vad som kan observeras, som i ditt exempel med stjärnorna.
När det gäller nära döden-upplevelser: Att vi inte kan förklara exakt allt som sker i medvetandet under extrem stress betyder inte att 'Gud' är den enda kvarvarande förklaringen. Det är precis det som är poängen:
Vi har en lucka (vi förstår inte medvetandet fullt ut).
Du fyller luckan med Gud.
Om vi om 50 år hittar en exakt kemisk förklaring till NDU, krymper Gud igen.
Att säga att nära döden-upplevelser "bryter mot naturlagarna" är ett påstående som saknar vetenskaplig grund – det finns inga peer-reviewade studier som visar att naturlagar faktiskt upphör att gälla i dessa fall, så det är bara ett tomt påstående som kan likställas med att inga naturlagar gäller strikt i våra drömmar och fantasier heller, så det kan vara något som enbart händer i huvudet.
Det är därför "God of the gaps" är ett problem för teister också – det gör Gud till en ständigt krympande förklaring som bara finns kvar där vetenskapen ännu inte hunnit visa vad som faktiskt händer.
Och mass-subjektivitet är inte objektiv sanning. Förr i tiden "såg" sjömän sjöjungfrur och monster över hela världen. Det berodde inte på att de fanns, utan på hur den mänskliga hjärnan tolkar isolering, stress och optiska illusioner. Att många upplever något liknande bevisar bara att vi har likadana hjärnor, inte att upplevelsen motsvarar en extern fysisk verklighet. Folk som gick i mörka skogar såg troll, men det betyder inte att dessa "troll" fanns, utan människans hjärna kan feltolka sinnesintryck så till den grad att någon tror sig ha sett troll, storsjöodjuret och UFOn med mera, utan att dessa för den skulle måste existera bara därför att det finns ett flertal som säger sig ha sett dem.