Citat:
Ursprungligen postat av
Stefanbif
Så är det. Har också reagerat på hur man kan vara en golddigger när man har en partner som inte har några pengar.
Projektioner.
De sämsta av människor pratar allltid illa om andra och tillskriver dem de egna egenskaperna.
De mest klandervärda, är de som klandrar andra på rutin. Det ligger en agenda bakom det utöver att "straffa" någon som väcker avund, svartsjuka eller hämndbegär. Generellt sett så är det för att andra ska tro att det de säger som är
erkännanden av vad de själva gör, egentligen handlar om att de moraliskt är bättre än det de ljuger ihop om andra.
Även när saker stämmer om den som pekas ut så fyller det funktionen av att andra människor inte ska få en minsta misstanke om vad de också håller på med.
Labila mödrar pratar gärna om hur hemska mödrar andra kvinnor är.
Män som slår och våldtar, pratar gärna om hur fel sådant är.
Människor och då oftast män, som begår brott och bedrägerier för att stjäla och komma över andras tillgångar påstår ofta att kvinnor är golddiggers.
Det handlar om att förminska vad de själva gör och underförstått dra en gräns
Vad de andra gör är väldigt fel men jag slår/våldtar/kränker/stjäl/bedrar dig inte egentligen. Överdramatsiera inte det här, som inte är som du tänker, jag är en av de goda.
Gaslighting.
Manipulativa människor reflekterar inte över egna gel och brister för att göra bättre ifrån sig, de anklagar isandra görnatt undkomma ansvar. Om du pekar på någon annan, riktas uppmärksamheten från dig till den du pekar ut som börjar försvara sig istället för att
berätta vad du faktiskt är skyldig till.
Har sett dessa beteenden i hela mitt liv. Det är alltid de sämsta människorna som försöker normalisera sig själva, som aktivt pekat ut andra som särskilt klandervärda.