Citat:
Ursprungligen postat av
Nittiotva
Det utgår jag alltid från, men ändå vad förlorar vi på att lägga resurser på att flagga övervaka vissa fraser och kodord, eller ska internet vara ett ingenmansland där allt är tillåtet?
Vad förlorar vi på att koppla bort dömda pedofiler och andra sexförbrytare från internet?
Inget riktat personligt mot dig men jag kanske missat något, upplys mig gärna såhär på morgonkvisten men ser ingeting negativt med att dessa inte har tillgång till internet, faktum är att de känns mycket tryggare i synnerhet om man själv i framtiden skaffar barn.
Problemet (bland annat ska kanske sägas) är att om man ska kunna införa någon slags spärr för vissa personer, exempelvis sexualbrottslingar, att använda internet måste man även kunna kontrollera vilka samtliga användare av internet är.
Samma sak kan sägas om de ålderskontroller som en del regimer valt att införa på senare tid. Sådana kontroller innebär förstås att alla, inte bara de som är minderåriga, måste verifiera sin identitet, eller i bästa fall enbart sin ålder.
Man behöver inte ha så stor fantasi för att inse vad ett sådant kontrollsystem skulle kunna användas till, utöver dess initiala avsikt. När verktygen väl finns på plats kan de i framtiden användas till lite vad som helst.
Vad man förstås skulle kunna göra är belägga vissa brottslingar med internetförbud, men det går knappast att kontrollera utan någon slags masskontroll av hela befolkningen.