2026-02-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
The Cranberries "Zombie" Då stänger jag av och funderar på riktigt att slänga ut radion.

Dier straits "Sultans of swing" och den de fick en stor hit med från något annat album orkar jag inte lyssna på. "Walk of life"

Är annars rocksnubbe och lyssnar på det mesta från Chuck Berry till Burzum. Har över lag svårt med rap men äger faktiskt några skivor ändå.

Ingen fara men nu handlade det om att artisterna , banden hatade låten som blev en hit.
Citera
2026-02-19, 00:43
Medlem
systems avatar
Jag vill minnas att jag läst eller hört att Berlin ogillade ”Take my breath away” då den inte egentligen var deras stil.
Citera
2026-02-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag vill minnas att jag läst eller hört att Berlin ogillade ”Take my breath away” då den inte egentligen var deras stil.

Ja one hit wonder var det med den låten
Citera
2026-02-19, 05:03
Medlem
TheNarrowMargins avatar
R.E.M., och då i synnerhet Michael Stipe, hatade Shiny Happy People till den grad att den varken inkluderades på samlingsskivor eller konserter, trots att det var en stor hit.

De ska tydligen vara till freds med den idag dock.
Citera
2026-02-19, 05:23
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Cum on feel the noise? Hette den verkligen så?

Jag tycker att det mesta med bögjäveln Freddy Mercury är som tortyr för öronen.

Var du med i gruppen Queen? Nice!
Vilket instrument spelar du?
Citera
2026-02-19, 06:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
R.E.M., och då i synnerhet Michael Stipe, hatade Shiny Happy People till den grad att den varken inkluderades på samlingsskivor eller konserter, trots att det var en stor hit.

De ska tydligen vara till freds med den idag dock.
Nja...hatade var nog att överdriva, trots titeln på artikeln jag länkar.
Jag blir alltid nyfiken när jag hör sånt här och kollade lite och enligt den här intervjun så skrev de den som en kul barnvisa, mer eller mindre.

https://www.musicradar.com/artists/rem-shiny-happy-people

Now 30 years-old, a reflective Stipe channeled those early influences into the writing of the song. “[Shiny Happy People] was my attempt at writing bubblegum pop music for kids,” Stipe admitted to Today.

In fact, it seems that Peter Buck and Mike Mills believed that their merry little musical ditty would pose a challenge to their typically nuanced and often verbose lyricist. However Stipe had found the perfect angle on which to approach the task; if you can't beat 'em, join 'em.

“The band provided me with this ridiculous music and I had to, of course, kind of step up to it and try to elevate it even more into the absurd,” Stipe told NBC’s Today programme. “I came back with Shiny Happy People.”

Så vad de än sa då...så tror jag att de visste vad de gjorde.
Allt det här "whoops, vi råkade visst skriva en hit" stämmer nog rätt sällan, för de flesta band hade fått göra spelningar inför ett par hundra på någon sunkig klubb någonstans om de inte skrivit just den där låten.

För att fylla på med exempel: allra minst Johnny Ramone hatade att spela Pet Sematary, som han tyckte var för poppig och inte stämde överens med deras övriga musik.
Men den var en rejäl hit när filmen släpptes och många upptäckte säkert Ramones genom den så som vanligt, dubbeleggat svärd.
Citera
2026-02-19, 08:08
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Var du med i gruppen Queen? Nice!
Vilket instrument spelar du?
Nyckelharpa, vilket band spelade du i?
Citera
2026-02-19, 09:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Den jag kommer att tänka på är Quiet Riots Cum On Feel The Noize, Slades gamla låt där bandet hatade den speciellt sångaren Kevin Dubrow, men fick en jättestor hit med låten och albumet Metal Health blev det första Heavy Metal albumet att toppa billboardlistan i USA.

Vilka vet ni?
Ja, det är den jag tänker på först. Bandet saboterade dessutom lanseringen (det var producenten som tvingade dom att spela in den).

Att bowie ledsnat på "life on mars" (fick inte vara med på samlingsskivor under några år) och motörhead tröttnat på ace of spades är inte samma sak.
Citera
2026-02-19, 10:46
Medlem
Citat:
Jag tycker att det mesta med bögjäveln Freddy Mercury är som tortyr för öronen.
Ok, men är du medlem i Queen?

Frågan gällde ju vilka kända låtar som ogillades av bandet som spelade dem.

Att folk gillar olika sorters musik är ju inget nytt.
Citera
2026-02-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Den jag kommer att tänka på är Quiet Riots Cum On Feel The Noize, Slades gamla låt där bandet hatade den speciellt sångaren Kevin Dubrow, men fick en jättestor hit med låten och albumet Metal Health blev det första Heavy Metal albumet att toppa billboardlistan i USA.

Vilka vet ni?
Inget band, men Peter Lundblad tyckte att "Ta mej till havet" var lite av en förbannelse. En låt som han skrev på 20 minuter nedklottrat på en servett när han satt på stranden en kväll. Den förföljde honom hela tiden sedan trots att han gjort en himla massa annan musik.

Vet att det är mest tunga rockers här inne och Peter var en snäll pop-kille, men det sägs ju om honom att han var en otrolig gitarrist, som kunde ta ackord som liksom inte fanns.
Citera
2026-02-19, 11:00
Medlem
Citat:
Band och band, Slash hatade Sweet child of mine har jag hört.

Då har du hört fel.

Slash har endast sagt att han var trött på låten då den för honom var en uppvärmningsövning innan det blev en låt.

MEN han spelar den gärna då alla fans älskar den. Och han har alltid spelat den.

Så hat är ett ord som inte går att applicera här.
Citera
2026-02-19, 11:06
Medlem
Olduvais avatar
Heart - All I want do is make love to you

De skrev den inte själva. Nån i studion föreslog den för dem, och eftersom att de är Heart så spelade de den bra som fan och den blev en hit. De hatar den bland annat på grund av texten, som handlar om en kvinna som har engångsligg bara för att bli gravid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in