Citat:
Ursprungligen postat av
TheNarrowMargin
R.E.M., och då i synnerhet Michael Stipe, hatade Shiny Happy People till den grad att den varken inkluderades på samlingsskivor eller konserter, trots att det var en stor hit.
De ska tydligen vara till freds med den idag dock.
Nja...hatade var nog att överdriva, trots titeln på artikeln jag länkar.
Jag blir alltid nyfiken när jag hör sånt här och kollade lite och enligt den här intervjun så skrev de den som en kul barnvisa, mer eller mindre.
https://www.musicradar.com/artists/rem-shiny-happy-people
Now 30 years-old, a reflective Stipe channeled those early influences into the writing of the song. “[Shiny Happy People] was my attempt at writing bubblegum pop music for kids,” Stipe admitted to Today.
In fact, it seems that Peter Buck and Mike Mills believed that their merry little musical ditty would pose a challenge to their typically nuanced and often verbose lyricist. However Stipe had found the perfect angle on which to approach the task; if you can't beat 'em, join 'em.
“The band provided me with this ridiculous music and I had to, of course, kind of step up to it and try to elevate it even more into the absurd,” Stipe told NBC’s Today programme. “I came back with Shiny Happy People.”
Så vad de än sa då...så tror jag att de visste vad de gjorde.
Allt det här "whoops, vi råkade visst skriva en hit" stämmer nog rätt sällan, för de flesta band hade fått göra spelningar inför ett par hundra på någon sunkig klubb någonstans om de inte skrivit just den där låten.
För att fylla på med exempel: allra minst Johnny Ramone hatade att spela Pet Sematary, som han tyckte var för poppig och inte stämde överens med deras övriga musik.
Men den var en rejäl hit när filmen släpptes och många upptäckte säkert Ramones genom den så som vanligt, dubbeleggat svärd.