Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Jag saknar ord. Det här var bara så jävla äckligt. Även om nu ingen av de inblandade själva begått övergrepp, så är det de håller på med så smutsigt och sjukt att man bokstavligen känner att man behöver ta en dusch efter att ha sett programmet. Hur fan kan människor bli så depraverade?
Varje samhälle har en liten grupp människor med gravt avvikande drifter. Den gruppen försvinner aldrig, den kan bara begränsas eller ges utrymme. Det nya är inte människan utan tekniken. Förr satt de isolerade och hade knappt tillgång till material. Nu ligger internet öppet dygnet runt: oändligt material, anonymitet och möjlighet att hitta andra likasinnade på några sekunder.
När sådana personer möts händer något psykologiskt. Det förbjudna slutar kännas förbjudet. Man normaliserar, uppmuntrar och flyttar gränser tillsammans. Gruppdynamiken fungerar som en förstärkare, inte en orsak, men en multiplikator.
Om man ska tro uppgifterna från Helix så fungerade behandlingen tills narkotikan kom tillbaka och då kom också återfallet. Det här är egentligen inte särskilt mystiskt. Du har tre saker samtidigt: hypersexualitet, dragning till barn och missbruk. Var och en försämrar impulskontrollen. Tillsammans förstärker de varandra. Droger sänker spärrarna, hypersexualiteten driver beteendet och läggningen styr riktningen. Sedan lägger man internet ovanpå det. Förr var sådana personer isolerade. Nu kan de hitta varandra direkt, dygnet runt. När människor med samma avvikelse möts händer något psykologiskt, det sjuka normaliseras. Skammen minskar och gränser flyttas stegvis. Gruppdynamiken blir en katalysator och multiplikator.
Då pratar man inte längre om en enskild riskfaktor utan ett helt riskpaket. Flera samtidiga problem brukar i praktiken betyda sämre prognos och högre återfallsrisk. Helix är en stark kandidat för framtida förvarsstraff, om han begår nya brott. Det kommer han med största sannolikhet göra. Om han inte återfaller inom fem år efter utsläpp ska jag äta min mössa.