2025-07-28, 18:41
Medlem
Den som vill se hur dessa psykoanalytiska Freud-dårar ser ut kan besöka Nordenskiöldsgatan 14-16 onsdagen den 27 augusti. Då startar nämligen föreningens nya scam. Klockan 18 börjar det.

Sen rullar det på med sektträffar varannan onsdag kl 18-20.
Citera
2025-08-17, 17:47
Medlem
Stoopendaal & Sundfeldt måste väl betraktas som att de inte har någon legitimitet i ämnet längre.

Jag lyssnar inte på varje avsnitt, så kan ha missat en del.

2020 blir Stoopendaal medlem i redaktionskommitén för Ord & Bild
Högsta hönsen här är upplysta Freudianer. *nn ^Ghe, M*ar^t K*pl* (*=A ^=I)
Tidigare var har i kritikerredaktionen. Tidsskriften beskriver sig själv:
"På 1960- och 70-talen var Ord&Bild den intellektuella vänsterns ledande forum. Idag är Ord&Bild en oberoende radikal tidskrift och en av Sveriges äldsta kulturtidskrifter."

Först gav de sig in i frågan efter Josefin de Gregarios artikel i SvD, 2022
https://www.svd.se/a/P4pj4X/freud-konflikten-skakar-psykiatrin-i-goteborg

K-O S påtalade att De Gregario själv hade starkare anknytning till föreningen än vad som framgick i artikeln, vilket underminerade henne pålitlighet. Det uttrycks en skepsis mot artikeln och att föreningens inflytande inte uttrycks tillräckligt. Men över lag är K-O S bild över föreningen väldigt futtig och fokus ligger på att PMJ skulle vilja hålla sin schäslong uppbokad.

Senare ägnar de en hel del samtalstid om UKON och PMJ för boksläppet "Man of Street". Boken är två böcker i sig: ett upphittat gammalt manus från någon alkis/tokstolle samt UKONs förklaring om hur man ska läsa boken. S&S är inställsamma till UKONs meta-version (det är intressantare vad UKON tänker om vad mannen skriver, än vad mannen skriver) och deltar i någon release där PMJ och UKON för panelsamtal. De är positiva till detta.

Stoopendaal får publicitet då Mikaela Blomqvist gör intervju med honom på Plankan, en krog i Majorna som förekommer en hel del i hans bok. S&S delar en fäbless för Houellebecq med Blomqvist (han förekommer även som fiktiv karaktär i Stoopendaals bok), men de har tidigare uttryckt att litteraturkritiker läser Houellebecq ur samma perspektiv som kritiseras. Likt Blomqvists läsning...
Blomqvist gästar så småningom deras podd.

Till följd av att kritiken mot Psykologen/psykoterapeut-utbildningen på GU blossar upp 2025
https://www.svd.se/a/KMmPB4/studenter-larmar-om-psykologprogrammet-vid-goteborgs-universitet
är tonen inte längre kritisk mot föreningen. Jag utgår från att de är fullt medvetna om att det är föreningsmedlemmar utbildningsmoment som kritiseras (Sand, Stiebe, Leffler, PMJ, med flera). Istället antar S&S att det rör sig om gnälliga studenter som är oförmögna till ansträngning och mest vill dricka kaffe. Själv antar jag att subjektet för kritiken, som är regionspolitiker på fritiden, är en extremt ambitiös person.
Det framgår sedan att S&S fått slag på fingrarna av upprörda Freudianer för att de varit kritiska.

Avsnittet efter påstår de vilja utveckla sin bild om föreningen. Detta gör de inte, utan försvarar istället Göteborg som helhet. Problemet är att resten av landet inte är okej med "hur det funkar i Göteborg" då det förekommer en hel del informell reciprocitet. Vad jag anser sägs fumligt är att Göteborg är korrupt och att resten av landet "inte fattar" och att det därför väcker kritik mot "hur staden fungerar".

De nämner sedan att kritiken de fått av Freudianerna var bland annat att kritik mot Freud var att betrakta som antisemitism. Gissningsvis kommer denna kritik ifrån Stoopendaals kollegor på Ord & Bild, alternativt El^s*beth Punz^ (har publicerat om judisk kultur och Freud ihop med PMJ. Gått samma obegripliga bana som Lydia som "humanioria-flumpsykolog" till att arbeta som neuropsykolog på Sahlgrenska under verksamhetscheferna och föreningsmedlemmarna Nord^n/Alv^d^us).

Sammanfattningsvis:
Stoopendaal är beroende av kulturkläggsfreudianerna. K-O S gör ständiga anspelningar på att han "vet mer än han säger" men har liknande kulturambitioner som Stoopendaal. Den kritik som framkom initialt uttrycktes aldrig och övergick istället till en pragmatisk inställning till föreningen i att den kan bidra till leverbröd.
Ekot kvarstår av De Gregarios inledande fras till artikeln 2022 ”Man ska hålla sig god vän med den här Per Magnus, då lyckas man”.
Citera
2025-09-20, 10:41
Medlem
Har den gamle bocken tröttnat på sina vanliga älskarinnor? Dags för något yngre? Parinazz Wennerholm (tidigare Iranmanesh) blir i alla fall ny redaktionsmedlem på Arche. Hon är 29 år och psykolog. Blev saknaden efter 20-åriga psykologstudenter för stor för PMJ efter att han fick sparken från Göteborgs universitet? Var han tvungen att få in åtminstone en lite närmare?

Parinazz är för övrigt ett mycket passande efternamn för en nasse från HDK-Valand. Ja, hon har under studietiden där ägnat sig åt att delta i de förkastliga judehatarevenemangen som tidningarna skrivit om.

Sammanfattningsvis ett bra val för Arche. PMJ får in en ung kvinna och redaktionen får ytterligare en judehatare.

Är schäslongen i Landala uppvärmd?
Citera
2025-09-22, 09:23
Medlem
Psykologen och Freud-kritikern Billy Larsson skriver att Freudianska föreningen ännu en gång undviker debatt:

Citat:
På årets bokmässa var det tänkt att jag skulle medverka två gånger.
Först på torsdag em i en panel som ska prata om svenska justitiemord och kopplingen till Freud.
Arrangör: Vetenskap och Folkbildning.
Sedan på söndag fm.
Då skulle jag samtala med psykologen och författaren Lydia Sandgren på temat psykoterapi, psykoanalys och vad som kan fungera.
Arrangör: Svenska Dagbladet.
Men det visade sig att journalisten från Svenska Dagbladet bara tagit för givet att två psykologer skulle vilja samtala med varandra. Men när Lydia fick reda på tanken att diskutera med mig, meddelade hon att hon inte vill prata med mig.
Det är väl inte helt överraskande. För två år sedan var Lydia tillsammans med psykoanalytikern Per Magnus Johansson inbjudna att prata om Freud med mig och Dan Katz. Med moderator från SvD.
Men PMJ och Lydia tackade nej. Vilket överraskade mig stort. Har uppfattat att PMJ som att han alltid är pigg på att framträda offentligt.
Om man sedan betänker att Lydia gått i terapi hos PMJ är det kanske inte så konstigt att hon hade kvar samma inställning som PMJ för två år sedan: någon som är kritisk till Freud bör man inte prata med.

PMJ diskuterade en gång med Billy Larsson i radion och gjorde riktigt dåligt ifrån sig. Därefter har han, mig veterligt, aldrig mer ställt upp på debatter. Psykoanalytikern är kanske trots allt inte så stabil och säker på sig själv att han klarar en debatt med kritiker. Vilken nytta har han då av analysen.

Citat:
Däremot kan man hitta samtal på YouTube om psykoterapi (läs psykodynamisk sådan) mellan PMJ och Lydia. och inte oväntat. När analytikern och hans analysand pratar med varandra tycker de lika om allt. Kan vara intressant. Men kanske kan det vara än intressantare med samtal där man ibland även kan tycka lite olika.
Men det är så man gör om man vill se till att man i ett samtal aldrig riskerar får en fråga som kan lite svår att svara på.
Trist inställning tycker jag.
Citera
2025-09-25, 17:31
Medlem
Ulf Karl Olov Nilsson (Ukon) från Freudianska föreningen, Arche och Institutet för modern psykoanalys kommer ut som antisemit genom att i Aftonbladet underteckna ett upprop ägnat att tysta alla röster som står upp för Israel.
Citera
2025-09-28, 10:20
Medlem
Inte konstigt att de inte deltar i debatter.

Har man förståelse för ämnet som diskuteras är det tydligt att brallorna är vid anklarna på PMJ här.

https://youtu.be/EVNIsmY8pO4?si=1X0Xg41Joo7XX4po

PMJ svamlar fritt och synliggör att han inte har koll på forskningsläget. Han förlitar sig på "vänner" (dvs verksamma inom vården som han mjölkar på regionens pengar genom "handledning") som får förklara svåra saker för honom.
Citera
2025-09-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlet

Kan själv inte se några kopplingar mellan juryn för essästödet och arche/föreningen.

Jag hörde nyligen på stan att Sanjin Pejkovic, som är konsulent på kulturförvaltningen i Västra Götaland, har ett förhållande med Mikaela Blomqvist.

Mikaela Blomqvist fick ju som bekant 100 000 kr i stipendium från kulturförvaltningen i Västra Götaland nu i somras.

Har du någon koll på om detta rykte stämmer, dvs att konsulenten Sanjin Pejkovic på kulturförvaltningen i Västra Götaland, som delade ut 100 000 kr till Blomqvist, har ett förhållande med stipendiemottagaren?
Citera
2025-10-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag hörde nyligen på stan att Sanjin Pejkovic, som är konsulent på kulturförvaltningen i Västra Götaland, har ett förhållande med Mikaela Blomqvist.

Mikaela Blomqvist fick ju som bekant 100 000 kr i stipendium från kulturförvaltningen i Västra Götaland nu i somras.

Har du någon koll på om detta rykte stämmer, dvs att konsulenten Sanjin Pejkovic på kulturförvaltningen i Västra Götaland, som delade ut 100 000 kr till Blomqvist, har ett förhållande med stipendiemottagaren?

Jag har absolut ingen som helst aning.

Dessa stipendier blir jäv rätt snabbt bara man skrapar på ytan. Verkar nästan som att det är en oundviklig beröring för kulturarbetare att ha någon form av delade uppdragsgivare, kontaktnät eller annan involvering. Dubbelt upp för de med kulturarbetande partner. Jag är medveten om att jag själv begår en bandwagon fallacy, men är min slutsats är inte att stöden är okej "för att alla gör det". Om jäv är oundvikligt så lägg ned stöden.

Vore något fascinerande med Sanjin och Mikaela, då Sanjin skriver rätt hånfullt om exempelvis Ruben Östlund som typ fluff av kvasi-intellektualisernade introspektion över futila dilemman. Rätt lustigt. PMJ själv lyckas ju räta gubbryggen rejält över sin medverkan i The Square. PMJ förekommer i flertalet sammanhang med Ruben där bland annat T*bias N*rdin liksom ^sl^k Iversen tillåts "moderera" samtalet. Sen hamnar fakturan för PMJs medverkan hos Region Halland (Iversens innan han fick tjänsten på VGR) respektive VGR (då N*rdin var där) för medverkan.

Jag tänker om Mikaela att hon är mer intresserad av förmånerna PMJs bekantskap ger, än vad som predikas. Hennes försvar av psykonalys är ständigt att bara påstå att "det där är inte Freud" och så skyller hon på feltolkningar som gjorts av de som byggt vidare på Freud (typ, "Dahlströms bok handlar inte om Freuds efterföljare utan Melanie Kleins efterföljare - trots att Klein bygger vidare på Freud). Vid kritik av Freud så låter det istället "det där är inte aktuellt i dagsläget" och då går det bra med de som byggt vidare på Freud (typ Freuds kvinnosyn, phallus, psykosexuell utvecklingsteori, kastrationsångest, oidipuskomplex osv.). Så det är väldigt svårt att se att hon skulle ha någon uppfattning då hon inte står för något eller försvarar någon position. Jag betraktar henne endast som en opportunistisk profitör, en av de som har anammat "PMJ ska du lära känna om du vill att det ska gå bra för din karriär" (parafraserat De Gregarios artikel).
Citera
2025-11-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

De är ett par, sen i våras. Säker källa.
Citera
2025-11-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morskors
De är ett par, sen i våras. Säker källa.

Aww, så romantiskt...förenade under Hamas gröna flagga.

Det finns en tråd om GP Kultur också under "Medier och journalistik" om du sitter på intressant information om kulturklägget i Göteborg som inte direkt har att göra med sinnessjuka Freudianska falangen.
Citera
2025-12-21, 09:08
Medlem
Filters chefredaktör Göransson hånar på X:

Citat:
G-P, med psykoanalytikern Mikaela Blomqvist i redaktionen och den psykoanalytiska sektledaren Per Magnus Johansson som återkommande medarbetare, publicerar en text där en psykoanalytisk psykolog påstår att bortträngda minnen visst finns. Tjolahopp!

Agnes Wold deltar också i hånet:

Citat:
Konstigt nog står artikelförfattaren som ”psykolog” i ingressen, men undertecknar som ”frilansande skribent och litteraturkritiker”. Det senare låter mer troligt för det är ju bara svammel

Göransson svarar:

Citat:
Tydligen en kombination i det här fallet, vilket inte är superovanligt med freudianer. Snark.

Vet dårarna i Freudianska föreningen att det skrattas åt dem eller har PMJ instruerat medlemmarna att inte interagera med någon utanför föreningen?
Citera
2026-02-19, 22:05
Medlem
Per Magnus Johansson drar in sådana extrema summor på sin psykoanalys, kulturbidrag från kommuner och regioner, uppdragsutbildningar etc att han nu snart 80 år gammal startar ett nytt bolag, Per Magnus Johansson Kapitalförvaltning AB (Bolaget skall arbeta med förvaltning av kapital samt äga aktier och därmed förenlig verksamhet).

Per Magnus Johansson har sedan tidigare ett par olika aktiebolag med tillgångar på 25-30 miljoner kronor, så man kan förmoda att det här nystartade bolaget har som enda syfte att minimera den gamle bockens totala skattebörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in