Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Tyvärr är det väl så att det alltmer sällan förekommer allmänna smörgåsbord som inte är knutna till högtider som jul, påsk eller midsommar. Jag hoppas dock att skånska gästgiverier fortfarande håller smörgåsbordet i helgd.
Det är nog riktigt att det på såväl svenska som engelska (och även andra språk) numera är lite oklart vad smörgåsbord närmare bestämt syftar på.
Det som finns kvar av ett mer preciserat smörgåsbord i svenskan har konsumerats av högtider, ja. Kvar finns kanske några anrika hotell och liknande som serverar det. Annars innebär det inget annat än buffé och, föreställer jag mig, som sådan ofta serverad ute på Östersjön.
På engelska är väl den konkreta innebörden på samma vis något slags ospecifierad buffé, kanske en sådan med något ålderdomligt och obestämt genuint över sig.
Begreppets mest omfattande användning vid sidan av den bildliga kan nog observeras i diskussioner om dess sanna innebörd hos en handfull farbröder med måltidshistorisk passion (Tällberg, Lindström & Bloom). Och alla vägar bär då givetvis till brännvinsbordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Har fått för mig att du är över 50.
Missade åldersgränsen om fanns en sådan.
Men, nej, det måste vara visdomen som skymmer den fagra ungdomen.