Citat:
Ursprungligen postat av
6ex-7even
Hej!
Jag funderar på att flytta till Linköping för universitetsstudier och vill gärna höra era erfarenheter kring olika bostadsområden.
Jag är intresserad av områden som upplevs som trygga och lugna, med stabila grannskap och där majoriteten är svenskfödda (eller med låg andel utrikes födda i alla fall).
De områden jag tittar på är:
Fjärilen, Flamman, Folkungavallen, Irrblosset, Lambohov, Ryd, T1 och Vallastaden.
Vilket område sticker ut mest som tryggt?
Är det något område ni särskilt rekommenderar eller avråder från?
Alla svar uppskattas, särskilt från er som bor i Linköping.
De sämre områdena är Skäggetorp, Berga och Ryd. Ryd är dock blandat studenter och invandrare och ligger nära universitetet.
Fjärilen och Flamman ligger i Gottfridsberg. Gång/Cykelavstånd till universitetet. Samtidigt nära centrum. Lugnt område.
Folkungavallen ligger lite längre ifrån universitetet, men cykelavstånd. Men är väl relativt lugnt område det med.
Irrblosset. Nära universitetet. Cykel/gångavstånd. Lugnt område.
Lambohov. Hyfsat nära universitet, cykelavstånd. Men väldigt off mot Linköpings centrum. Så vill du ut och roa dig ligger det ganska off.
Ryd. Väldigt nära universitetet. Gångavstånd. Blandat med studenter och invandrare. Jag skulle personligen inte vilja bo här. Men väldigt nära och då det inte bara är invandrare utan även blandat med studenter så är det inte helt ghettofierat.
T1 och Vallastaden. Nära universitetet. Lugnt område.
Jag personligen skulle tänka på två sätt. Dels hur bra boendemiljö man kan få. Vill man ha egen lägenhet eller korridor. Jag hade nog satsat på egen lägenhet och gärna så fräsch som möjligt om möjlighet finns då det kan vara väldigt mycket stök i korridorsboende.
Sen som nr 2 bostadsområde. Hade nog utifrån områden rankat ungefär så här:
Bästa områden utifrån lugna områden och läget närhet till universitet/centrum:
RANK 1: Fjärilen, Flamman (Flamman är dock väldigt mycket party och kan vara livat där då de har egen nattklubb så man ska nog gilla det om bor där), Irrblosset, T1, Vallastaden (lugna områden nära universitet)
RANK 2: Folkungavallen (lite längre avstånd till universitet, men lite närmare centrum)
RANK 3: Lambohov (hyfsat nära till universitet men väldigt off från centrum)
RANK 4: Ryd (nära universitet så smidigt men för mångkulturellt för min smak)
Detta är rankat helt utan att veta hur boendestandarden är på respektive boende.