2026-02-18, 21:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De har inte bekräftat något som är konstigt.

Naturligtvis är det inte bara en saga som sagan om ringen, men det övernaturliga finns det inga bevis för.

Det är bara att inse.

Ett antal saker hände helt enkelt inte.

Vad man kan använda böckerna till är att lära sig mer om hur folk tänkte där och då, och det är också något som folk gör, utan att tro på de många olika gudar som förekommer i texterna.

För du vet, det var inte alls monoteism till en början, och är väl inte det nu heller egentligen, med de konstiga tankarna om treenigheten.

Och det finns ju också kristna som inte ser Jesus som gudomlig, och väl inte anden heller.
Här har du https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0
Hundratusentals till miljoner vittnen såg en uppenbarelse av heliga maria. Media tog bilder.

HALLELULEJAH
Citera
2026-02-18, 22:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det finns faktiskt folk som säger att även om de visste att kristendom var sant så skulle de ändå inte vara kristna. Just p.g.a. deras förakt mot gud. Ganska trippat tycker jag.

Vill du att kristendom ska vara sant då? du verkar ganska fientlig mot alla bevis jag har gett dig. Även om du inte kunnat refutera mina bevis så har du ändå haft en lätt irriterad ton, man kan ju tänka sig att bevis för att himlen och paradiset finns hade varit någonting att glädjas över.

Jo, kanske jag är lite konstig som inte ser något att se fram emot i ett evigt liv. Det dröjer ju inte särskilt länge innan det inte längre finns något nytt att göra och ett evigt liv i paradiset presenteras inte som särskilt roligt som man borde se fram emot, såvida man inte verkligen lever ett slitsamt liv här på jorden, vilket var exakt varför gemene man under medeltiden och fram till 1800-talet faktiskt såg fram emot ett liv utan dagligt slit och en plats utan en förtryckande adel.

Men det finns folk som tror att ett evigt liv är något att se fram emot, och för dem finns kristendomen som en lugnande snuttefilt.
Citera
2026-02-18, 22:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så ska det låta! Precis vad en kristen hade sagt. Äntligen så kom du omkring.

Jaha? Och var i kristendomen hittar du det sättet att resonera?
Citera
2026-02-18, 22:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, kanske jag är lite konstig som inte ser något att se fram emot i ett evigt liv. Det dröjer ju inte särskilt länge innan det inte längre finns något nytt att göra och ett evigt liv i paradiset presenteras inte som särskilt roligt som man borde se fram emot, såvida man inte verkligen lever ett slitsamt liv här på jorden, vilket var exakt varför gemene man under medeltiden och fram till 1800-talet faktiskt såg fram emot ett liv utan dagligt slit och en plats utan en förtryckande adel.

Men det finns folk som tror att ett evigt liv är något att se fram emot, och för dem finns kristendomen som en lugnande snuttefilt.
De som haft NDE upplevelser säger att när de var i guds närvaro så kände de en kärlek som var miljoner gånger starkare än den starkaste kärleken som finns på jorden. Tänk typ som ett heroinrus x 1 000 000 av kärlek i all oändlighet.

Det är nog inte som ett oändligt jordliv, det är ju tänkt att vara en belöning.
Är du fortfarande inte intresserad?
Citera
2026-02-18, 22:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaha? Och var i kristendomen hittar du det sättet att resonera?
Du bara måste säga emot visst...
Citera
2026-02-19, 15:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det finns faktiskt folk som säger att även om de visste att kristendom var sant så skulle de ändå inte vara kristna. Just p.g.a. deras förakt mot gud. Ganska trippat tycker jag.
Det där är ju en definitionsfråga. Om det bevisades att kristendomen var sann så skulle man såklart tro på den kristna guden. Men med tanke på att den kristna guden uppenbarligen är en ond och otäck jävel så skulle man såklart inte hylla den. Jag, och dom flesta ateister, har en moral som är långt mycket högre än den som gud visar i Bibeln.

Citat:
De som haft NDE upplevelser säger att när de var i guds närvaro så kände de en kärlek som var miljoner gånger starkare än den starkaste kärleken som finns på jorden. Tänk typ som ett heroinrus x 1 000 000 av kärlek i all oändlighet.
Så du säger alltså att folk som råkar ut för syrebrist i hjärnan hallucinerar? Jävlar, det var inga dåliga nyheter du kom med.
Och tilläggas kan ju då att alla dom som råkar ut för detta ser ett "bevis" på det som dom redan tror på. Hinduer ser bevis på Hinduismen, muslimer på Islam och så vidare. Inte mycket till bevis.
Citera
2026-02-19, 15:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det där är ju en definitionsfråga. Om det bevisades att kristendomen var sann så skulle man såklart tro på den kristna guden. Men med tanke på att den kristna guden uppenbarligen är en ond och otäck jävel så skulle man såklart inte hylla den. Jag, och dom flesta ateister, har en moral som är långt mycket högre än den som gud visar i Bibeln.
Som kristen är allt jag läser här att sådana som har den attityden tror dom är bättre än gud. Hur jävla verklighetsfrånvänt arrogant och sjuk måste man inte vara för att tro att man är bättre än gud.

Gud, som vet hur många hårstrån du har på ditt huvud. Som vet varje gång en fågel dör. Som skrev naturlagarna och koden i ditt DNA. Som medvetet blev brutalt torterad till döds för att rädda dig.

Vem tror du att du är egentligen.

Citat:
Så du säger alltså att folk som råkar ut för syrebrist i hjärnan hallucinerar? Jävlar, det var inga dåliga nyheter du kom med.
Och tilläggas kan ju då att alla dom som råkar ut för detta ser ett "bevis" på det som dom redan tror på. Hinduer ser bevis på Hinduismen, muslimer på Islam och så vidare. Inte mycket till bevis.
Det här är ett ämne som du inte vet det minsta om, utan du bara slänger ur dig antaganden om något som du inte ens hade hört talas om innan du läste vad jag skrev om det. Det här är ett vetenskapligt forskningsområde och det finns experter som lagt många år på det och som skrivit böcker som menar att dessa upplevelser bevisar livet efter döden.
Citera
2026-02-19, 15:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Som kristen är allt jag läser här att sådana som har den attityden tror dom är bättre än gud. Hur jävla verklighetsfrånvänt arrogant och sjuk måste man inte vara för att tro att man är bättre än gud.

Gud, som vet hur många hårstrån du har på ditt huvud. Som vet varje gång en fågel dör. Som skrev naturlagarna och koden i ditt DNA. Som medvetet blev brutalt torterad till döds för att rädda dig.

Vem tror du att du är egentligen.
Jag säger bara att jag har bättre moral, vilket ju är tämligen självklart. Jag har inte gjort ett enda massmord till exempel.
Att gud är bättre på att trolla än vad jag är är ju en helt annan grej.

Citat:
Det här är ett ämne som du inte vet det minsta om, utan du bara slänger ur dig antaganden om något som du inte ens hade hört talas om innan du läste vad jag skrev om det. Det här är ett vetenskapligt forskningsområde och det finns experter som lagt många år på det och som skrivit böcker som menar att dessa upplevelser bevisar livet efter döden.
Nej. Allt jag skrev var fullständigt sant och det är inte svårt att kontrollera. Nära-döden-upplevelser händer när folk är på väg att dö och därmed har syrebrist i hjärnan. Det är inte det minsta konstigt. Det är inte heller det minsta konstigt att folk med syrebrist i hjärnan hallucinerar.
Och det är inte heller det minsta konstigt att muslimer ser bevis på Islam och så vidare, eller tror du seriöst att Hinduer helt plötsligt får ett bevis för kristendomen? Du får väldigt gärna visa på den studien i så fall.

Och nej. Eller nja. Vilken idiot som helst kan ju såklart kalla sig för expert. Men ingen vetenskapsman har gjort det, vilket ju är självklart eftersom det borde vara uppenbart för alla att en dröm inte kan bevisa något.

Jag vet däremot att vetenskapsmän har påvisat (inte bevisat) att det är bullshit. Det har gjorts försök där man har lagt saker i operationssalar som "anden" till den som har nära-döden-upplevelser borde se, men trots att dom påstår att dom såg sig själva på operationsbordet så såg dom inte dom sakerna som lagts dit för att kontrollera att dom talade sanning.

Att du vill att saker ska vara sanna gör inte att dom är det.
Citera
2026-02-19, 15:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag säger bara att jag har bättre moral, vilket ju är tämligen självklart. Jag har inte gjort ett enda massmord till exempel.
Att gud är bättre på att trolla än vad jag är är ju en helt annan grej.
Jesus (gud) begick inte en enda synd i hela sitt liv. Antagligen tycker du att det var rätt att stoppa nazisterna, antagligen finns det massor med händelser i historien där du tycker att det var rätt att stoppa saker här och där genom massmord. T.ex. varje invasion som någonsin hänt.

Gud begick massmord på folk som offrade sina egna barn på altar och han gav dom 400 år att sluta och ångra sig.
Sluta tro du är bättre än gud, det är fult.
Citat:
Nej. Allt jag skrev var fullständigt sant och det är inte svårt att kontrollera. Nära-döden-upplevelser händer när folk är på väg att dö och därmed har syrebrist i hjärnan. Det är inte det minsta konstigt. Det är inte heller det minsta konstigt att folk med syrebrist i hjärnan hallucinerar.
Och det är inte heller det minsta konstigt att muslimer ser bevis på Islam och så vidare, eller tror du seriöst att Hinduer helt plötsligt får ett bevis för kristendomen? Du får väldigt gärna visa på den studien i så fall.

Och nej. Eller nja. Vilken idiot som helst kan ju såklart kalla sig för expert. Men ingen vetenskapsman har gjort det, vilket ju är självklart eftersom det borde vara uppenbart för alla att en dröm inte kan bevisa något.

Jag vet däremot att vetenskapsmän har påvisat (inte bevisat) att det är bullshit. Det har gjorts försök där man har lagt saker i operationssalar som "anden" till den som har nära-döden-upplevelser borde se, men trots att dom påstår att dom såg sig själva på operationsbordet så såg dom inte dom sakerna som lagts dit för att kontrollera att dom talade sanning.

Att du vill att saker ska vara sanna gör inte att dom är det.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10158795/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/

"The combination of the preceding nine lines of evidence converges on the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable."

"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness"

Nu ligger bollen hos dig.
Citera
2026-02-19, 16:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jesus (gud) begick inte en enda synd i hela sitt liv. Antagligen tycker du att det var rätt att stoppa nazisterna, antagligen finns det massor med händelser i historien där du tycker att det var rätt att stoppa saker här och där genom massmord. T.ex. varje invasion som någonsin hänt.

Gud begick massmord på folk som offrade sina egna barn på altar och han gav dom 400 år att sluta och ångra sig.
Sluta tro du är bättre än gud, det är fult.
Han kanske inte begick någon synd, men om jag inte missminner mig så sa han att det var ok att slå sina slavar, jag kan lugnt säga att min moral är bra mycket bättre än så. Är din?
Och det är inte bara Jesus, massmord på oskyldiga är aldrig ok. Att dränka nästan hela mänskligheten bara för att man gjorde en fuckup är inte ok. Nej, jag tycker verkligen inte det hade varit ok att mörda hela Tysklands befolkning bara för att Hitler var en elak jävel. Men det är ju trevligt att få reda på hur du ser på saken...

Jag tror inte att jag är bättre än gud. Jag vet. Om man ska lita på Bibeln så finns det otaliga bevis.
Citera
2026-02-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Jag har ännu inte hittat (trots många diskusioner)någon kristen eller muslim som haft trovärdiga logiska argument för att det är väldigt troligt att det finns en god allsmäktig gud däremot verkar alla religösa ha olika uppfattningar om vad gud är vad som är synd om helvetet finns osv. Du verkar även väldigt arrogant kan du övertyga mig om att gud finns?
Citera
2026-02-19, 16:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Jag har ännu inte hittat (trots många diskusioner)någon kristen eller muslim som haft trovärdiga logiska argument för att det är väldigt troligt att det finns en god allsmäktig gud däremot verkar alla religösa ha olika uppfattningar om vad gud är vad som är synd om helvetet finns osv. Du verkar även väldigt arrogant kan du övertyga mig om att gud finns?
Läs dessa inlägg:

1: (FB) Ateister vs kristna debatt

2: (FB) Ateister vs kristna debatt

3: (FB) Ateister vs kristna debatt

4: (FB) Ateister vs kristna debatt

5: (FB) Ateister vs kristna debatt

Det borde nog räcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto