2026-02-19, 14:27
Medlem
Jag vill börja göra vin hemma, har tittat på massa olika vinsatser för hemmabryggning, men vet inte vilken jag ska välja. Kan någon ge mig råd om någon vinsats som faktiskt blir god? Vill ha ett vitt vin, gärna lite åt det sötare håller.
Citera
2026-02-19, 15:33
Medlem
Gör vinet från grunden istället så blir det godare.
Citera
2026-02-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag vill börja göra vin hemma, har tittat på massa olika vinsatser för hemmabryggning, men vet inte vilken jag ska välja. Kan någon ge mig råd om någon vinsats som faktiskt blir god? Vill ha ett vitt vin, gärna lite åt det sötare håller.

Går inte att göra gott vin hemma. Det blir inte drickbart.

Billigaste vita på systemet smakar dubbelt så bra som ett odrickbart hemma vin.
Citera
2026-02-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Gör vinet från grunden istället så blir det godare.

Hur då menar du? Hur gör man det från grunden?
Citera
2026-02-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Går inte att göra gott vin hemma. Det blir inte drickbart.

Billigaste vita på systemet smakar dubbelt så bra som ett odrickbart hemma vin.

Jag smakade på ett hemmagjort vin för några månader sedan och tyckte den var riktig god, tyvärr känner jag inte personen som gjort vinet, då har jag kunnat fråga om vilken sats han använde.
Citera
2026-02-19, 15:57
Medlem
Citat:

Det finns så otroligt många saker man kan göra vin på som inte är druvjuicen som medföljer vinsatserna.
Citera
2026-02-19, 19:27
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Varmt vatten, turbojäst, socker och förslagsvis rikligt med äppeljuicekoncentrat. Den ska stå och jäsa rejält längre än instruktionen - ungefär sex, sju dagar. Vinet blir då nästan klart (halvgenomskinligt) när man tappar upp. Det kommer jäsa lite ytterligare så korkarna ska vara lite öppna så att flaskan inte sprängs. Efter 9, 10 dagar brukar det smaka okej (som ett fruktvin ungefär). Man kan också krydda med lite mald kanel för godare smak. Tänk på att det kommer att lukta ganska mycket dom första 3, 4 dagarna. Det är faktiskt en kul hobby.
Citera
2026-02-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Varmt vatten, turbojäst, socker och förslagsvis rikligt med äppeljuicekoncentrat. Den ska stå och jäsa rejält längre än instruktionen - ungefär sex, sju dagar. Vinet blir då nästan klart (halvgenomskinligt) när man tappar upp. Det kommer jäsa lite ytterligare så korkarna ska vara lite öppna så att flaskan inte sprängs. Efter 9, 10 dagar brukar det smaka okej (som ett fruktvin ungefär). Man kan också krydda med lite mald kanel för godare smak. Tänk på att det kommer att lukta ganska mycket dom första 3, 4 dagarna. Det är faktiskt en kul hobby.

Tack, jag ska testa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in