2026-02-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Nej försäkringskassan betalar inte tom första 14 dagarna. Det gör företaget. Med fina handlingar borde företaget gått i konkurs
Inte med ett enskilt företag, kolla själv upp, jag kan sätta allt jag skrivit på detta stämmer till 100% att det är FK som betalar min sjukpenning.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foretagare/enskild-firma-handelsbolag-eller-kommanditbolag
Citera
2026-02-19, 13:46
Medlem
Citat:
Du bara snackar massa dynga. Du är ett hån mot alla som är sjuka på riktigt. Och vet hur det funkar.
Vad är det för svammel, jag hjälper andra hur man får upp sin ersättning och hur systemet fungerar, man behöver inte välja heltid, man kan välja procent o det är helt upp till en själv, något även mina kompisar kom fram till, vara heltid pensionär från 28års ålder var inget o sträva efter, varav dom valde 10 år efter o ändra på detta, att gå till procent sjukskrivna, ha ett jobb men slippa jobba heltid.

Alla har dessa möjligheter, via det får man ett socialt o meningsfullt liv.
Citera
2026-02-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Jävlars. Du får nästan lika mycket som ett foodora-bud som jobbar heltid.

Jag tror nog att personen i fråga hellre hade jobbat som foodora-bud om hon hade kunnat o klarat det, så alla som håller på o jämföra sig med dem kan lägga av med det? fullt friska som väljer att inte jobba pga att dom är lata o hellre vill gå på bidrag finns knappt? skulle tippa på att det är 1% av alla som ljuger om sitt handikapp. Denna Regering vill gärna framföra hur många som går på bidrag och är abetslösa frivilligt för att dom inte VILL jobba? det är sjukt få som gör sånt? dom finns säkert men alla jag vet om som är fullt friska VILL jobba, ha ett socialt liv, utföra nått vettigt med sin tid? inte sjutton vill dom ligga hemma o jäsa istället för 17000 i månaden när dom kan få ut 30-40k på ett vanligt jobb? Less på dessa typer av kommentarer o Less på att Regeringen väljer o hänga ut dessa människor som kämpat i åratal för att få rätt hjälp o en någorlunda vettig ekonomisk situation utan att bli straffade för det?
Citera
2026-02-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majan00
Jag tror nog att personen i fråga hellre hade jobbat som foodora-bud om hon hade kunnat o klarat det, så alla som håller på o jämföra sig med dem kan lägga av med det? fullt friska som väljer att inte jobba pga att dom är lata o hellre vill gå på bidrag finns knappt? skulle tippa på att det är 1% av alla som ljuger om sitt handikapp. Denna Regering vill gärna framföra hur många som går på bidrag och är abetslösa frivilligt för att dom inte VILL jobba? det är sjukt få som gör sånt? dom finns säkert men alla jag vet om som är fullt friska VILL jobba, ha ett socialt liv, utföra nått vettigt med sin tid? inte sjutton vill dom ligga hemma o jäsa istället för 17000 i månaden när dom kan få ut 30-40k på ett vanligt jobb? Less på dessa typer av kommentarer o Less på att Regeringen väljer o hänga ut dessa människor som kämpat i åratal för att få rätt hjälp o en någorlunda vettig ekonomisk situation utan att bli straffade för det?
Häger egentligen inte på om att ljuga eller inte, man kan försätta sig i en situation som orsaka sjukdomen, ex sluta motioner/träna, äta onormalt mycket o onyttigt, dricka alkohol, utöva skadliga sporter/intressen osv.

Dvs man orsakar skada på sig själv genom att inte motioner osv.

Exakt detta jag råka ut för, tog timeout, sluta träna allt, sluta med jag blev sjuk, dvs jag skapa min egna sjukdom genom dålig karaktär som många fler människor gör.

Vägen tillbaka kräver däremot en extrem karaktär o disciplin o vilja, bara börja motionera/träna, gå över till hälsoriktig mat, begränsa alkohol, nikotin osv kräver en vilja av stål, mycket få klarar av denna omställning. Varav jag får vara sjukskriven för att klara av denna enorma omställning på heltid, har motions cykel framför tv, har skivstänger o vikter, bänk för benböj, bänkpress ben press osv, jag kan träna hela kroppen, Dvs jag bestämmer själv hur sjuk eller frisk jag vill vara eller frisk.

Många har detta val, men många väljer inte o ta valet, gå ner i vikt, träna osv.

Bara för man skiter i hur man lever ska inte ge någon mer rätt till sjukpenning/ersättning än för någon annan.
Senast redigerad av hjorten16 2026-02-19 kl. 14:21.
Citera
2026-02-19, 14:30
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Helt rätt.
Men i Hjortens värld kan man hoppa in och ut ur sjukersättning som man vill.

Jag tror pappskallen menar att man kan hoppa in och ut ur sjukpenning som man vill.
Jobba, sjukskriva sig, jobba igen.

Ni har båda rätt men ni pratar om olika saker helt enkelt.
Citera
2026-02-19, 14:44
Medlem
Citat:
Jag hoppas du skäms
Jag vet, jag skäms jag själv försatt mig i denna situation med att sluta träna/motionera, fortsätta äta ohälsosamt mat, rökte för 1 år sedan.

Allt detta är självförvållat som många fler människor även utför på sig själva, visst hade jag kunnat fortsatt med denna livsstil som många gör, placera mig som sjukpensionär, dvs helt självförvållat som många gör.

Vad jag hänvisar till är att dessa ska inte ha någon förtur till välfärdssystemet bara för man slutat bry om sig själv o skadar sig själv via detta beteende.

Alla ska ha lika rätt, det är vad jag försöker lära ut till andra, man kan placera sig rätt, man kan även placera som sjukpensionär om man vill det, valet är helt upp till en själv i många fall.
Citera
2026-02-19, 14:56
Medlem
Citat:
Jag hoppas att du skäms för att du är en parasit menar jag
Sjukpenning har jag rätt till, som alla andra, det är inget o skämmas för det är något vi svenskar är stolta över, vi kunde även ge gratis tandvård till migranter som aldrig ens bott eller ens blivit godkända att bli svenska medborgare, man råka bara komma hit, finns ingen som skäms över det.

Lika lite som att lyfta a-kassa eller välja o vara sjuk, det är systemet vi har, vi ser även i Norge hur folket börja använda sjukdagar mer frekvent, men inget parti vågar peta i systemet för den del. det handlar om en ny generation som inte har samma problem med jobb osv, det är bara skaffa ett nytt jobb om inte det första passar, benämning sjuk har ingen riktig mätskala utan det är upp till en själv o bestämma vill jag jobba idag eller vara sjuk? känner mig inte toppen o kan inte jobba hemifrån, jag sjukskriver mig, det är inget konstigt för dessa som kan göra detta, det bevisa även Norge med ökat antal som gör det.
Citera
2026-02-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Sjukpenning har jag rätt till, som alla andra, det är inget o skämmas för det är något vi svenskar är stolta över, vi kunde även ge gratis tandvård till migranter som aldrig ens bott eller ens blivit godkända att bli svenska medborgare, man råka bara komma hit, finns ingen som skäms över det.

Lika lite som att lyfta a-kassa eller välja o vara sjuk, det är systemet vi har, vi ser även i Norge hur folket börja använda sjukdagar mer frekvent, men inget parti vågar peta i systemet för den del. det handlar om en ny generation som inte har samma problem med jobb osv, det är bara skaffa ett nytt jobb om inte det första passar, benämning sjuk har ingen riktig mätskala utan det är upp till en själv o bestämma vill jag jobba idag eller vara sjuk? känner mig inte toppen o kan inte jobba hemifrån, jag sjukskriver mig, det är inget konstigt för dessa som kan göra detta, det bevisa även Norge med ökat antal som gör det.
Än en gång. Man väljer inte att vara sjuk.
Det är bara ni parasiter som gör det. Är man sjuk så önskar man inget hellre än att vara frisk.
Citera
2026-02-19, 15:09
Medlem
Citat:
Än en gång. Man väljer inte att vara sjuk.
Det är bara ni parasiter som gör det. Är man sjuk så önskar man inget hellre än att vara frisk.
Visst kan man välja o vara sjuk, lika mycket som man kan välja o jobba, Jag är levande exempel på detta, jag berätta hur jag gör, har även överläkare som konstatera det, hur svårt är det? jag är inte unik på något sätt, jag har bara valt o vara sjuk. Jag kan jobba idag om jag vill, köra dubbla skift en hel månad rakt igenom med start nu just för jag har vilat o tränat upp mig, ätit rätt osv.

Men jag väljer o vara sjuk, även fast jag som sagt har en överläkare som undersöker mig, jag berätta hur lite dom egentligen kan o vet om en sjuk person verkligen är sjuk eller inte.
Citera
2026-02-19, 17:03
Medlem
Jag uppbär sjukersättning på heltid sedan cirka ett år tillbaka nu.
Det blev ett rejält ekonomiskt lyft för mig från sjukersättning i särskilda fall som krävde förnyat sjukintyg var sjätte månad.
Hade ansökt om det två gånger tidigare men fått avslag.

Det positiva är att man inte längre behöver oroa sig ekonomiskt. Det negativa är att man är sjuk och lever ett halvt liv som innebär att man inte orkar med saker som man gjorde förr.
Citera
2026-02-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag uppbär sjukersättning på heltid sedan cirka ett år tillbaka nu.
Det blev ett rejält ekonomiskt lyft för mig från sjukersättning i särskilda fall som krävde förnyat sjukintyg var sjätte månad.
Hade ansökt om det två gånger tidigare men fått avslag.

Det positiva är att man inte längre behöver oroa sig ekonomiskt. Det negativa är att man är sjuk och lever ett halvt liv som innebär att man inte orkar med saker som man gjorde förr.
Tråkigt att höra, men skönt att du har ok ekonomi
Citera
2026-02-19, 17:17
Medlem
Citat:
Tråkigt att höra, men skönt att du har ok ekonomi

Jo, efter 10 år ansåg de tillslut att man inte blir bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in