Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Då har du iofs valt fel courtage-klass för den affären på Avanza. Rätt klass så blir courtaget drygt €8 som standardkund. Sen är det väl förmodligen många som gör just det (d.v.s. har fel klass eftersom Avanza vägrar automatisera det).
Sen som PB/Pro-kund hos Avanza kan man ha valutakonto på KF och då behöver man inte växla vid varje köp/sälj (samt betalar halva avgiften när man väljer att göra en manuell växling). Har IBKR fixat valutakonto för ISK än och vad tar de för växling då? Deras sida är ju tyvärr värdelös att hitta info på, men vid deras lansering av ISK vill jag minnas att man bara kunde ha SEK på kontot och växla vid varje affär. Sen har väl IBKR en komplicerad avgiftstruktur där man måste betala extra avgifter för diverse data och marknader?
Avanza kommer bara sänka avgifterna om de börjar tappa drastiskt med lönsamma kunder och då lär de bara sänka för den kundgruppen (PB/Pro-kunder). Och jag tror ärligt talat inte de har haft något enormt utflöde till IBKR. Vad jag sett på twitter etc. har det iaf inte varit så många diskussioner om att folk flyttat sina pengar dit och då är det ändå ett tag sen de lanserade ISK nu.
Ja, IBKR har valuta-konto på ISK.
IBKR tar 0.03% i valutaväxlingsavgift eller lägst 2$ om du gör en manuell valutaväxling. Så brytgränsen är vid 6667$ när 0.03% motsvarar 2$.
Auto-Fx om du tradar är 0.03%, så totalt 0.06% och inte 0.5% som Avanza har.
Folk verkar ju växa 10 miljoner SEK på IBKR och sen ta ut det till en kostnad på typ 20$.
https://rikatillsammans.se/forum/t/vaxla-stor-summa-eur-till-sek-10-miljoner/97690/19
Dock verkar det här systemet missbrukas lite då man vill helst att folk har pengarna kvar där ett tag och handlar innan man tar ut det.
Avanzas manuella växling är fortfarande 0.25% totalt.
Jag betalar ingenting i extra avgifter för data?
Du får tvärtom gratis såkallade snapshots där du kan se priset i orderboken gratis om du ska lägga order utan onödiga data abonnemang. Varje snapshot kostar 0.01-0.03$ och du får 1$ varje månad för gratis snapshots.
https://www.interactivebrokers.com/lib/cstools/faq/#/content/1136177301
Så handlar du sällan på vissa marknader kan du ändå få en ögonblicksbild om du vill lägga en order utan att behöva signa upp dig för realtid.