2026-02-19, 09:23
Medlem
flashbacktrollets avatar
Shoo fläskbäck va händer ha?

Brukar klippa mig hos min lokala turken i orten, klipper för 150 spänn men det blir inge bra, kan icke svenska heller så går icke kommunicera vad jag vill ha. Annars brukar jag gå till en lite bättre turksalong där de pratar svenska, klipper lite sådär men inte helt som jag vill ha det. Funderar därför om det är värt att klippa sig hos en äkta arisk medelklass -Barberare som fått sin PhD i frisörskonst från Södertörns eller något. Typ en budget på 800ish hade jag tänkt mig, hår är ändå viktigt för mig eftersom jag tjänar para på mitt utseende, men vill hursomhelst först veta om jag faktiskt kan förvänta mig markant bättre resultat än lokala turksalongen i min orten (rinkeby)
Citera
2026-02-19, 09:52
Medlem
Har du inte lyckats para dig hittills, så lär inte 800:- göra någon skillnad.

För övrigt är araber extremt noga med sitt hår - männen då. Det är därför salongerna kan gå runt. Dom besöker som regel frisören varje vecka.
Citera
2026-02-19, 10:02
Medlem
Just när du går ut från salongen och kanske några dagar efteråt, så är det ju mer värt att klippa sig på en bättre salong, men håret växer som sagt, så det gäller ju att du fattar hur ta hand om det, kamma dig odyl!
Citera
2026-02-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
kan icke svenska heller så går icke kommunicera vad jag vill ha.

Lyckliga själ...

Jag klippte mig hos en broscha som höll käften, passade mig utmärkt. "Klipp så det blir bra" räcker som beskrivning för mig.
Sist jag var dit (för över ett år sen), hade broschan tagit in en vikarie som inte höll käften. Frågade vart jag bor, vart jag jobbar, hur jag vill ha det, om det blir bra så här, osv-osv-osv.
Så numera klipper jag mig utomlands där hon som klipper inte kan engelska, jag kan inte lokala språket.
Min donna får förklara åt mig att "klipp så det blir bra".
Jag är nöjd så. Billigare osså, åka till utlandet skulle jag ändå.
Citera
2026-02-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
Shoo fläskbäck va händer ha?

Brukar klippa mig hos min lokala turken i orten, klipper för 150 spänn men det blir inge bra, kan icke svenska heller så går icke kommunicera vad jag vill ha. Annars brukar jag gå till en lite bättre turksalong där de pratar svenska, klipper lite sådär men inte helt som jag vill ha det. Funderar därför om det är värt att klippa sig hos en äkta arisk medelklass -Barberare som fått sin PhD i frisörskonst från Södertörns eller något. Typ en budget på 800ish hade jag tänkt mig, hår är ändå viktigt för mig eftersom jag tjänar para på mitt utseende, men vill hursomhelst först veta om jag faktiskt kan förvänta mig markant bättre resultat än lokala turksalongen i min orten (rinkeby)

det sägs att man får det man betalar för. Klart att det blir bättre om du betalar mer (oftast)
Testa att googla och läs betyg och recensioner. Du kommer garanterat att bli mer nöjd än vad du blir idag. Finns juh faktiskt en anledning varför dom tvingas att utbilda sig.

Finns gott om utbildade barberare också. rätt skönt att hitta en bra som både kan klippa och fixa skägget.

Jag går till en bra frisör. betalar 750kr per gång och är alltid nöjd.

det finns såklart frisörer som tar mindre betalt än så och fortfarande är duktiga.

som sagt. googla
Citera
2026-02-19, 10:31
Medlem
Onanikrems avatar
Ja, det blir bättre. Frågan är om det är värt de 500+ det kostar? Köp en trimmer och klipp dig själv eller låt din flickvän göra det. Så har jag gjort de senaste 35 åren eller så.
Citera
2026-02-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Köp en trimmer och klipp dig själv eller låt din flickvän göra det.

Detta. Trimmer intjänad på ett par klippningar. Klipp dig utomhus så slipper du dammsuga direkt efter.
Citera
2026-02-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja, det blir bättre. Frågan är om det är värt de 500+ det kostar? Köp en trimmer och klipp dig själv eller låt din flickvän göra det. Så har jag gjort de senaste 35 åren eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Detta. Trimmer intjänad på ett par klippningar. Klipp dig utomhus så slipper du dammsuga direkt efter.

För oss som är uppväxta med tv-shop: https://en.wikipedia.org/wiki/Flowbee
Citera
2026-02-19, 12:53
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nä, bara för att det kostar mer betyder det inte att resultatet blir bättre. Finns definitivt frisörer som är billiga som gör ett bra jobb och frisörer som tar ockerpriser men klipper och färgar som krattor. Såna där som bara vill ha mer pengar, antingen för sig själva eller för att de har för mycket utgifter i form av exempelvis personal, hyra, inköp med mera. Oavsett vad det kostar gäller det att kolla med andra som varit där innan och eventuellt prova själv för eget omdöme. Är det inte bra är det ju bara att inte komma tillbaka och hitta någon annan.
Citera
2026-02-19, 14:45
Avstängd
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nä, bara för att det kostar mer betyder det inte att resultatet blir bättre. Finns definitivt frisörer som är billiga som gör ett bra jobb och frisörer som tar ockerpriser men klipper och färgar som krattor. Såna där som bara vill ha mer pengar, antingen för sig själva eller för att de har för mycket utgifter i form av exempelvis personal, hyra, inköp med mera. Oavsett vad det kostar gäller det att kolla med andra som varit där innan och eventuellt prova själv för eget omdöme. Är det inte bra är det ju bara att inte komma tillbaka och hitta någon annan.

Tacka vet jag förr i tiden när det fanns krav för att få kalla sig frisör.
Citera
2026-02-19, 14:58
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Tacka vet jag förr i tiden när det fanns krav för att få kalla sig frisör.

Kanske var bättre förr i det avseendet, det vet jag inte. Men finns de med gesällbrev idag som ändå klipper och färgar som krattor och de utan som gör jobbet bättre...
Citera
2026-02-19, 19:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej, hårklipping är inte rocket science vilket bevisas av vilka som vanligtvis driver salong.

Dyr eller billig frisör spelar ingen roll. Eller har dyrare frisörer vassare saxar? Efter nån vecka ser det likadant ut ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in