Tror det bästa är vindkraft trots allt, men med komplettering av skitig fossilkraft vid de få tillfällen de inte ger så mycket. När det blåser lite så levererar vi ut ström från Sverige trotts det.
Vorebättre sluta exportera, eller ge ström till facebook. Zuckerberg kan väl lägga sina servrar på San Andreas förkastningen så får vi hoppas det blir ett skalv
Helt rätt, finns också en anledning varför många av dessa bor i vita områden men ändå vill att vi ska ha mängder med invandrare överallt. När alla dessa flyktingvurmare har flyttat till ramels väg i malmö eller rinkeby eller annat svart område så har de visat vägen men tills dess är det bara bullshit.
Det som jag själv är mest emot när det gäller invandringen är att horribelt mycket åkermark här i Skåne byggs bort och detta är borta för alltid. Man river inte hus som folk bor i och som har kostat mycket för att plantera träd.
Jag är inte själv så positiv till kärnkraften här i Skåne pga vid ett haveri, så är både Skånes och Danmarks åkermark kontaminerad för minst 1000 år framåt.
Men när det kommer till dessa miljömuppar, så vill de alltså avveckla alla kärnkraft.
Ha fortsatt hög invandring som kommer fortsätta att göra så ännu mer åkermark försvinner, vi talar om minst 400 fotbollsplaner i storlek som försvinner årligen bara i Skåne.
Detta kommer ju dessutom leda till att både vi behöver ha mer el, ha en ännu högre konsumtion när de flyttar från ett uland hit här och ännu mer avfallshantering, samt vattenrening som måste byggas ut.
Alltså vad är de liksom för några miljövänner egentligen?
Nu är inte syftet att driva hela Stockholm utan att kunna hantera toppar och dalar. Hur mycket batteri behövs när ett kärnverk stänger ner i flera dagar? Toppar och dalar beror inte bara på vind. Bästa vore om strömslukande industrier kunde stänga ned tillfällig, vore nog billigast.
Fler kärnkraftsreaktorer mindre påverkan. Det begriper ju tillomed ett barn.
Vi hade dubbelt så många en gång så då märktes det I princip inte om ett stod still.
Sen finns det ju en värd utanför 08-området
Industrier kan inte bara stänga ner vad tror du händer om smältungnarna på Scania Södertälje stängs av ?
Smältande blir hård och med den en enorm kostnad om man ens kan få loss det
MP kan inte räkna. De räknar potentiell teoretisk möjlig elkraft med verklig producerad. De förstår inte att energin behövs när den behövs och inte kan produceras vid en annan tid. Blåser det inte så ger inte vindkraft något. Blåser det för mycket ger inte vindkraft något. När det är riktigt kallt så blåser det sällan.
Fler kärnkraftsreaktorer mindre påverkan. Det begriper ju tillomed ett barn.
Vi hade dubbelt så många en gång så då märktes det I princip inte om ett stod still.
Sen finns det ju en värd utanför 08-området
Industrier kan inte bara stänga ner vad tror du händer om smältungnarna på Scania Södertälje stängs av ?
Smältande blir hård och med den en enorm kostnad om man ens kan få loss det
Nu kommer inte hela industrin behöva stänga ned, utan lämpliga objekt. Pappersindustrin använder mer än hälften av all energin. Nu vet jag inte vilka delar av industrin som passar att stänga ned.
Att matleverantörerna tar tillbaka papperstrågen som de levererar matförpackningar i skulle spara mycket av energin i stället för att mala ned och göra nya papperstråg. Det är bara att ta tillbaka när bilarna ändå åker för att hämta ny mat.
Det som jag själv är mest emot när det gäller invandringen är att horribelt mycket åkermark här i Skåne byggs bort och detta är borta för alltid. Man river inte hus som folk bor i och som har kostat mycket för att plantera träd.
Jag är inte själv så positiv till kärnkraften här i Skåne pga vid ett haveri, så är både Skånes och Danmarks åkermark kontaminerad för minst 1000 år framåt.
Men när det kommer till dessa miljömuppar, så vill de alltså avveckla alla kärnkraft.
Ha fortsatt hög invandring som kommer fortsätta att göra så ännu mer åkermark försvinner, vi talar om minst 400 fotbollsplaner i storlek som försvinner årligen bara i Skåne.
Detta kommer ju dessutom leda till att både vi behöver ha mer el, ha en ännu högre konsumtion när de flyttar från ett uland hit här och ännu mer avfallshantering, samt vattenrening som måste byggas ut.
Alltså vad är de liksom för några miljövänner egentligen?
Utsläppen för en invånare i sverige eller valfritt land i afrika är enormt mycket högre men visst, vi har ett bekvämare liv som vi jobbat för i många år.
Att ta hit invandrare är fan det sämsta för klimatet och miljön men det räknar man aldrig in.
Nu kommer inte hela industrin behöva stänga ned, utan lämpliga objekt. Pappersindustrin använder mer än hälften av all energin. Nu vet jag inte vilka delar av industrin som passar att stänga ned.
Att matleverantörerna tar tillbaka papperstrågen som de levererar matförpackningar i skulle spara mycket av energin i stället för att mala ned och göra nya papperstråg. Det är bara att ta tillbaka när bilarna ändå åker för att hämta ny mat.
Har du en aning vad ett pappersbruk kostar att stänga ned, vi snackar miljonen om dagen typ
Sen är det skillnad på avfall och mat så det får man inte köra i samma bil
Eller skulle du vilja få maten leveread med sopbilen .
Senast redigerad av braattha 2026-02-18 kl. 18:50.
73 hade vi elransonering, där alla var tvungna dra ned en viss %, och de som redan var försiktiga fick det tuft, medan de som slösade klarade sig bra. Det var nedsläckta lampor. Orsaken var att OPEC ströp oljan för att få upp priserna. Och det var detta som triggade Sverige att bygga kärnkraft.
Nu får vi inte använda olja utom i nödfall. Då var det himla lätt att styra bara skruva på oljekranarna, oljeförbränning har funnits som komplement till kärnkraft långt senare, innan man fick insikt om fossila bränslens skadeverkningar på atmosfären.
Faktum är att när våra kärnverk lades ned hade insikten om fossilens inverkan på atmosfären inte sjunkit in, och om oljebolagen som visste inte hindrat informationen att nå ut, hade aldrig verken lagds ned.
"Sveriges första större kommersiella reaktor, Oskarshamn 1, togs i drift 1972 vid Oskarshamns kärnkraftverk. 1975 togs de första reaktorerna i bruk i både Ringhals och Barsebäck.
Antingen så var vi väldigt snabba på den tiden. Till och med före något hände som "triggade" oss, eller så kunde vi se in i framtiden. Och sedan kunde vi tydligen planera och bygga både Ringhals och Barsebäck på bara två år! Waow!
Eller så sprider du desinformation...
Vad tror du att jag tror?
Angående elransonering så förekom det aldrig någon elransonering!
Och det var ingen "slösare" som blev gynnad och "sparare" som fick det tufft..
Det var dock kampanjer om att man skulle hushålla med elen och varmvattnet och vara allmänt sparsam. Om jag minns rätt så hette en kampanj "Släck!", och handlade om att man alltid skulle släcka lampan efter sig när man lämnade ett tomt rum. Ransonering som förekom var på bensin och villaolja.
"Regeringen utfärdade också bestämmelser om att statliga myndigheter skulle spara energi och gentemot allmänheten satte regeringen igång kampanjer för att minska elkonsumtionen. Med oljebolagen kom regeringen överens om att minska leveranserna av eldningsolja till konsumenter med 25 procent. I januari 1974 infördes ransoneringar av drivmedel, bränsle, värme från fjärrvärmeverk samt ransonering av varmvatten.[4] Ransoneringarna var de tredje och sista i Sverige under 1900-talet. Men de blev kortvariga, och de flesta av ransoneringarna avskaffades under det första kvartalet 1974."
Återigen mer desinformation...
Varför skriva något som är felaktigt?
Du vet ju inte vad du pratar om, som i ditt förra inlägg: "Billigast att stänga ner elkrävande industrier"
Ok, stäng ned ett pappersbruk, stålverk eller en plastfabrik några timmar för att "spara el" under en "el-topp", är du medveten om vilken tid det tar att starta upp en sådan industri igen och vad kostnaden för det är? Plus kostnaden för produktionsstoppet?
Med tanke på kunskapsnivån i dina inlägg skulle man kunna tro att du är politiker...
Senast redigerad av Flashshit 2026-02-19 kl. 08:37.
Man behöver inte hålla med Henrik Jönsson om allt han säger men i det här ämnet har han rätt och videon i den här länken är både saklig och neutral, enbart underbyggd med välkända och obestridliga evidens:
Elpriset skenar, och vänstern beskyller nu allt och alla …utom de fyra fullt fungerande kärnreaktorer man själv tvingat till avveckling.
Hur blev egentligen elen så dyr? Vem bär ansvaret för de skenande priserna? – och vad händer med ett samhälle som avvecklar sin planerbara baskraft på grund av makthunger och ideologisk fanatism?
Det pratar jag om i veckans video om ENERGIKRISEN.
Absolut!
Jag har inte samma politiska åskådning som Herr Jönsson, men till skillnad från de på vänsterkanten så kan jag faktiskt lyssna på och ta till mig av saklig information, även om den kommer från någon som jag ej delar samma åsikter om lösningar eller om politik med.
Absolut!
Jag har inte samma politiska åskådning som Herr Jönsson, men till skillnad från de på vänsterkanten så kan jag faktiskt lyssna på och ta till mig av saklig information, även om den kommer från någon som jag ej delar samma åsikter om lösningar eller om politik med.
Henrik Jönsson presenterar endast obestridliga evidenser och ren fakta utan egna åsikter. Han visar klart och tydligt att vindkraften är ett haveri i samma dignitet som Northvolt/ Stegra osv.
5 000 väderkvarnar/ snurror som Don Quijote Helldén & Co tvingat fram kommer att kosta enorma summor att destruera. Och att vindkraft inte kan leverera ser ju alla denna vinter.
De som förespråkar vindkraft verkar mest likna någon form av sekt, fullständigt oemottagliga för logiska och vetenskapliga resonemang.
Här har Riks intervjuat Per Fahlén, professor i Energi & Miljö.
Att Riks är lite av en muppkanal gör ju inte vad intervjupersonen säger mindre sant:
Har du en aning vad ett pappersbruk kostar att stänga ned, vi snackar miljonen om dagen typ
Sen är det skillnad på avfall och mat så det får man inte köra i samma bil
Eller skulle du vilja få maten leveread med sopbilen .
I Östergötland var sopförbränningen utbyggd både i Linköping och Norrköping, två konkurrerande städer och sopmängden från närområdet räckte inte till, så sopor levererades från Norge, för att få lönsamhet så levererades det choklad i samma bilar till Norge, men väl emballerade så någon kontaminering riskerades inte.
Nu skrev jag om papperstråg som kan levereras tillbaka till fabrikerna när ny last hämtas från fabrikerna. Hur tror man att drickabackar levereras tillbaka till bryggerierna, det lär vara lika ohygieniskt- hygieniskt.
Pappersbruken förbrukar en stor del av energin och papperspåsar kräver mer energi totalt.
En mängd industrier kan inte på kort tid bryta sin förbrukning, men alla behöver inte bryta den. Det finns de som brukar relativt mycket som kan bryta med kortare varsel och kostnaden behöver inte bli så hög. Ett monteringsband kan stoppas på ett kick, värmepumpar kan stoppas under någon- några timmar o.s.v.