2026-02-18, 19:00
Medlem
Jag är hemma i vinterkräksjuka med och googlade på om jag behövde anmäla det eftersom vården vill ha sådan koll på smittan.

Den är verkligen vidrig. Efter 4 timmars kräkningar låg jag på badrumsgolvet och trodde jag skulle dö och att det inte hade gjort något just då.
Citera
2026-02-18, 19:03
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
... dessa virus som orsaker vinterkräksjukan... kan överleva i veckor på ytor...

Nej. Det är helt osannolikt. Det handlar om timmar till nån dag. Edit: (Copilot skriver dagar till veckor och hänvisar till land.se där det bara skrivs länge.)

Vinterkräksjukan (calicivirus) är oftast mer våldsam än annan magsjuka och ger ofta riktiga kaskadkräkningar som man annars bara sett på film. Från första känningen med lite obehag i magen kan det ta 2h tills man är uträknad. Personer som vårdas på sjukhus odlas vid symtom, flyttas till eget rum, personal avsätts som inte träffar andra patienter eller hanterar mat eftersom det är så smittsamt.

Jag fick det varje år när jag jobbade på sjukhus. Senast var några år sen, klockan var 07, kollega sa att jag var blek, kände mig lite kymig kanske, inom 30 min hade jag ordentligt ont i hela magen, förstod vad det var, var på väg hem, hann precis hem innan det började.

Vinterkräksjuka är inte anmälningspliktig.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-02-18 kl. 19:11.
Citera
2026-02-18, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Aldrig hört frasen.
Har hört att någon har maginfluensa/magsjuka men aldrig vinterkräksjuka.
Aldrig vetat så utbrett.
Jag har arbetat inom hemsjukvård och vårdboenden under många år och har en vårdutbildning men aldrig hört ordet vinterkräksjuka.
Har aldrig ringt 1177 utan bar sett till att den eller jag som drabbats av kräk/diarre får i sig vätska.

Är vinterkräksjukeepidemier varje år på förskolor. Det är lite annorlunda jämfört med det fetade.

Calicivirus syns i avancerade mikroskop.

Du verkar inte så utbildad som du påstår.
Citera
2026-02-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk
Är vinterkräksjukeepidemier varje år på förskolor. Det är lite annorlunda jämfört med det fetade.

Calicivirus syns i avancerade mikroskop.

Du verkar inte så utbildad som du påstår.

Jobbar inte på förskolor eller andra skolor. Har inte kontakt alls med barn i mitt yrke eller i mitt liv.
Tror heller inte att det tas prover och kollas i mikroskop för at se om den som har magsjuka har vinterkräksjuka eller inte om det inte skulle vara avancerade svåra fall.

Jag är inte läkare eller utbilddad mikrobiolog, enbart utbildad i vård i lägre grad.
Citera
2026-02-18, 21:22
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Folk som blir sjuka och stannar hemma anmäler sig sjuka till jobbet.
De som är hemmafruar stannar bara hemma utan sjukanmälan.
De somär barnlediga anmäler inte sjukdom.
De som är pensionärer anmäler inte sjukdom nånstans alls.

Hur får sjukvården veta att det pågår vinterkräksjuka och hur kan tidningar få vetskap och skriva om det?

Hörde av granne att de haft vinterkräksjuka, jag hade aldrig ens hört den frasen.
Det var 5-6 vuxna och ett barn i samma släkt som drabbats.

Det gick en vecka så var det dags för min familj, tre vuxna.

Kraftiga kräkningar, inte i närheten av vanlig maginfluensa eller matförgiftning.
Vi pratar kräkas oupphörligen i ett dygn, diarre, feber och sen inte kunna äta på en vecka, tvinga i sig vätska. Att allmänheten bör veta at det pågår och hålla sig hemma 24-48 timmar inna man ser någon och är både kräks/diarre och feberfri.

Ser inget om det i tidningar och hör nu enstaka som berättar at det pågår. Då jag inte umgås med folk på bygden och har inga barn i skolålder så hör jag inte sånt här. Hur vanligt är vinterkräkssjuka och larmas det inte då det sprids?
Man ringer ju inte akuten eller vårdcentralen utan genomlider bara.
Hur får myndighet vetskap?
Ordet "vinterkräksjuka" har använts i över 20 år och varje höst blir det stora rubriker i tidningarna "nu är vinterkräksjukan här", och så har det varit i över 20 år. Har du levt under en sten?
Folk ringer 1177 och berättar att de har kräkts i två dagar, har feber osv. Det rapporteras in till folkhälsomyndigheten som har en graf över hur mycket influensa/vinterkräksjuka som pågår i samhället. Den uppdateras varje vecka.
Alla (utom du) vet att man ska vara hemma i 72 timmar efter sista diarré/kräkning för att inte sprida det vidare.
Citera
2026-02-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Nej. Det är helt osannolikt. Det handlar om timmar till nån dag. Edit: (Copilot skriver dagar till veckor och hänvisar till land.se där det bara skrivs länge.)

Vinterkräksjukan (calicivirus) är oftast mer våldsam än annan magsjuka och ger ofta riktiga kaskadkräkningar som man annars bara sett på film. Från första känningen med lite obehag i magen kan det ta 2h tills man är uträknad. Personer som vårdas på sjukhus odlas vid symtom, flyttas till eget rum, personal avsätts som inte träffar andra patienter eller hanterar mat eftersom det är så smittsamt.

Jag fick det varje år när jag jobbade på sjukhus. Senast var några år sen, klockan var 07, kollega sa att jag var blek, kände mig lite kymig kanske, inom 30 min hade jag ordentligt ont i hela magen, förstod vad det var, var på väg hem, hann precis hem innan det började.

Vinterkräksjuka är inte anmälningspliktig.

Tyvärr så stämmer det att viruset kan överleva i veckor på ytor.

Vårdhygieniska riktlinjer vid utbrott:

Citat:
Allmänt
Virala gastroenteriter orsakas av calicivirus (noro- och sapovirus), rota-, adeno-, entero- eller
astrovirus. Nedanstående riktlinje kan tillämpas vid alla virusorsakade gastroenteriter.
Vanligaste symtomen är plötsligt påkomna kräkningar och/eller diarré.
Provtagning
Provtagning ”utbrottsutredning viral gastroenterit” används för att verifiera utbrott. Prov tas
från två -tre nyinsjuknade patienter. Negativa provsvar utesluter inte smittsam sjukdom.
Smittspridning (gäller calicivirus)
• Huvudsakligen direkt/indirekt kontaktsmitta, hög smittsamhet
• Kort inkubationstid (12–48 timmar)
Virus kan överleva flera veckor i vårdmiljön
• Kan även spridas via mat och vatten

https://vardgivare.regionkalmar.se/globalassets/vard-och-behandling/vardhygien/riktlinjer-och-rutiner-for-kommunal-vard-och-omsorg/smittamnen/tarmsmittor/virusorsakad-gastroenterit-vardhygienisk-riktlinje-kommunal-vard-och-omsorg.pdf

Citat:
Norovirus can survive for weeks on surfaces and objects, such as countertops, doorknobs,
phones, and furniture.

https://www.cdph.ca.gov/Programs/CID/DCDC/CDPH%20Document%20Library/NorovirusFactSheet.pdf

Med UVC-ljus kan man snabbt och effektivt inaktivera viruset, exempelvis i vårdmiljö.
Citera
2026-02-19, 00:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man ser vad som söks på hos google, telefonsamtal till 1177 och vårdcentralerna.
När dessa ökar i mängd och då handlar om kräksjukan så har den också kommit.

Svårare än så är det inte. Att varken TS eller dennes kompis inte söker på dessa ord gör inget då det finns så många andra som sköter det.
Citera
2026-02-19, 05:48
Medlem
Jordgubbes avatar
För influensa räknas endast de som kommer in i sjukvården man gör statistik av, där är det inte vad som googlas på el dyl. Men är det verkligen folk som kommer in till sjukvården för vinterkräksjuka?
Citera
2026-02-19, 06:09
Medlem
SysterMorbids avatar
Aldrig hört ordet vinterkräksjuka? Vart är du från? Somalia?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/statistik-och-data/lagesrapporter/vinterkraksjuka-lagesrapporter/
Citera
2026-02-19, 12:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Aldrig hört frasen.
Har hört att någon har maginfluensa/magsjuka men aldrig vinterkräksjuka.
Aldrig vetat så utbrett.
Jag har arbetat inom hemsjukvård och vårdboenden under många år och har en vårdutbildning men aldrig hört ordet vinterkräksjuka.
Har aldrig ringt 1177 utan bar sett till att den eller jag som drabbats av kräk/diarre får i sig vätska.
Arbetat inom sjukvård men aldrig hört termen? Vad gjorde du inom sjukvården, städade?

FHM: https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/smittsamma-sjukdomar/sjukdomsinformation-om-vinterkraksjuka/
1177: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/infektioner-i-mage-och-tarmar/vinterkraksjuka--calicivirus/
TV4: https://www.tv4.se/artikel/7zAS2HMIrCJInFKKKw9NvR/vinterkraeksjukan-aer-haer-och-fallen-vaentas-oeka

Det är imponerande att ha missat vad det är och när det inträffar, särskilt med tanke på att du arbetar nom sjukvården, och att all media ständigt rapporterar om det.
Citera
2026-02-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Arbetat inom sjukvård men aldrig hört termen? Vad gjorde du inom sjukvården, städade?

FHM: https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/smittsamma-sjukdomar/sjukdomsinformation-om-vinterkraksjuka/
1177: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/infektioner-i-mage-och-tarmar/vinterkraksjuka--calicivirus/
TV4: https://www.tv4.se/artikel/7zAS2HMIrCJInFKKKw9NvR/vinterkraeksjukan-aer-haer-och-fallen-vaentas-oeka

Det är imponerande att ha missat vad det är och när det inträffar, särskilt med tanke på att du arbetar nom sjukvården, och att all media ständigt rapporterar om det.

Hemtjänst,USKa, upp till 30 besök på ett arbetspass. 5 minuter här, 10 minuter där, sprang in och ut genom trapphus och dörrar för att dela medicin och tömma katetrar mm mm mm
Aldrig möten med info om något alls.
Citera
2026-02-19, 19:59
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Tyvärr så stämmer det att viruset kan överleva i veckor på ytor...

"(Calici)virus kan överleva flera veckor i vårdmiljön" (kan t ex påvisas i avföringen i flera veckor) men det påstås inte att viruset kan överleva flera veckor på ytor. Calicivirus verkar va tåliga men vad jag förstår så vet vi inte hur länge ytor kan va smittsamma. Är det här ett hulkenvirus i överlevnad utan värd eller är det mängden virus och människor som håller smittan vid liv som för andra virus?
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-02-19 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in