2026-02-19, 01:18
Medlem
Tavastehuss avatar
Förr om åren kunde en eventuell medalj i hockeyn vara en fjärdedel av den totala skörden. I Lillehammer var guldet otroligt förlösande efter ett uselt OS.

Sedan 20 år tillbaka tar Sverige guld i massa grenar. Då spelar hockeyn plötsligt mindre roll.

Skönt även att slippa en fjärdeplats i en helt avslagen bronsmatch.
Citera
2026-02-19, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Känns surt att de havererar hos coachen och inte spelarna.

Det är ju fullständigt åt helvete att Hallam
coachar bort laget, han borde ju ha stryk den dryga skitstöveln.
Citera
2026-02-19, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven

Är jobbigt och tänka hur det sett ut med en annan coach. Wallstedt/Ullmark och en frisk Carlsson.
Citera
2026-02-19, 02:54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Förr om åren kunde en eventuell medalj i hockeyn vara en fjärdedel av den totala skörden. I Lillehammer var guldet otroligt förlösande efter ett uselt OS.

Sedan 20 år tillbaka tar Sverige guld i massa grenar. Då spelar hockeyn plötsligt mindre roll.

Skönt även att slippa en fjärdeplats i en helt avslagen bronsmatch.
Jag tycker tvärtom. Ju fler grenar det är desto mindre spelar en guldmedalj och medaljer i allmänhet roll och destor mer spelar den särskilda hockey guldmedaljen roll.

1994 så var det bara 61 grenar på hela OS. 2010 var det 86 . Nu är det 116 grenar. 90 fler medaljer att vinna än så pass nära i tiden som 2010. Nästan det dubbla mot Lillehammer. Klart Sverige kommer ta medaljer i någon av de nya påhittade super G jaktsprint staffetterna.

Det har skett en devalvering av medaljer men också av enskilda sporter. Som att hockeyn skulle ha flera olika tävlingar. En med större rink, en 3 mot 3, en med 10 minuters perioder.

Hockeyguldet var alltid störst, nu är det.ännu mer störst.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-02-19 kl. 03:35.
Citera
2026-02-19, 04:37
Medlem
East.Clintfoods avatar
Vad fasen?

Jag läser här nu att Finland får möta Kanada i semifinal. Då stämmer det inte vad andra sagt, samt slutspelsträd jag kollade på.

Nåja..
Citera
2026-02-19, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Jag är lite förvånad över att han inte tog ut målvakten i förlängningen..
Citera
2026-02-19, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Vad fasen?

Jag läser här nu att Finland får möta Kanada i semifinal. Då stämmer det inte vad andra sagt, samt slutspelsträd jag kollade på.

Nåja..

Nej jag fattar det inte heller, men det har väl med att Sverige inte vann sin match antagligen.
Den stora frågan är ju varför i helvete de går ut med slutspelsträd innan det är klart med vilka lag som går vidare i så fall, har sett det på massa olika ställen.
Nästan så man tror att det är något lurt här med mutor osv nu istället, så att de får sin drömfinal mellan Can-Usa.
Att finnarna ska kunna vinna mot kanadensarna finns ju inte på kartan som de spelade idag, ger dem 2% chans.
Vilket är synd för jag brukar ju hålla på dem om Sverige åkt ut då jag gillar att de nordiska länderna kan hota stornationerna, skulle gärna se att danskarna och norrmännen skulle vara med och hota där också.
Dessutom är det tråkigt att höra alla kommentatorer babbla om hur bra Canada är och hur de kommer att vinna månader i förväg innan turneringarna, visst de är bra eller bäst det vet alla, men man behöver inte upphöja dem till gudar bara därför. Så jag får väl hålla på USA i finalen antar jag även om de är nr 2 av gudarna..
Citera
2026-02-19, 05:22
Medlem
Synd att Tre Kronor förlorade men 3v3 är ett skämt. Världens 4 bästa lag spelar inte i semifinalen men kul för Slovakien att få spela om medaljer antar jag.
Citera
2026-02-19, 05:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Synd att Tre Kronor förlorade men 3v3 är ett skämt. Världens 4 bästa lag spelar inte i semifinalen men kul för Slovakien att få spela om medaljer antar jag.

Du menar att Ryssland och Belarus inte är med? Stämmer, så Sverige ligger som bäst på plats 10.
Citera
2026-02-19, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Håller med, man känner sig lurad jämt när det är 3v3, först ska ett lag kämpa i 3 perioder sedan ska det avgöras på sådant vis ett skämt som du säger, de kan lika gärna dra lott om saken istället.
Citera
2026-02-19, 06:34
Medlem
m4tt145s avatar
Så då var vi vid vägs ände för Tre Kronor denna resa, en turnering man sett fram mot ända sen finalförlusten i Sotji. Då stiger en bitter människa fram och förstör alltihop.

Nu hejar jag på Kanada. Vilket inte hör till vanligheterna.
Citera
2026-02-19, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Du menar att Ryssland och Belarus inte är med? Stämmer, så Sverige ligger som bäst på plats 10.
Med Ryssland uteslutna är Sverige,Finland,USA och Kanada är de främsta hockey-nationerna i världen.
Det är aldrig kul när Tre Kronor förlorar men spelarna gör inte bort sig denna turnering även om Hallam gjorde bort sig med sin fullständigt absurda coachning. Det är sjukt små skillnader. 2028 lär World Cup spelas och då kanske formatet gör att Sverige får en lätt kvarsfinal ala Slovakien och Finland detta OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in